Gå sammen efter fødsel?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Eva-trold

Gå sammen efter fødsel?

Indlæg af Eva-trold » 3. aug 2011 15:36

Hej.
Jeg kan se der er delte meninger om det, men bør jeg lade min han og hun gå sammen efter fødslen?
Nogle skriver at de vil hjælpe hinanden, andre at de bare vil parre sig igen lige efter fødslen (når hun er i brunst igen)
Har kigget inde på hamsterland.dk og der skriver personen at de er sociale dyr og bør gå sammen...
På forhånd tak :wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. aug 2011 17:06

Dværghamstere er i princippet sociale på den måde at de lever i flokke, men formentlig med mulighed for at have hver deres område. I fangenskab er det bare ikke det samme, fordi de lever på et mindre område og ikke har mulighed for at gå hver til sit.

Hvis han og hun enes, kan du godt lade dem gå sammen, men hvis hunnen jager hannen eller han virker stresset, bør du skille dem.
Hvis du ikke vil have endnu et kuld unger, skal du også skille dem, inden hun føder, for ellers vil de parre sig lige efter fødslen - men det skal være inden fødslen, hvis du vil være sikker på, at der ikke kommer et kuld mere. Hunnen kan godt tåle et kuld mere, og siger selv fra over for hannen, hvis hun ikke vil (og så kan det komme på tale at skille dem, for så vil hun angribe ham).

Min erfaring er at roboer hjælper hinanden, mens Campbells (og sikkert også vinterhvid) bor mere adskilt, når der er unger.

Så om du skal lade dem gå sammen, afhænger af hvordan de har det med hinanden og om du vil have unger igen.

Eva-trold

Indlæg af Eva-trold » 3. aug 2011 20:01

Tak for svar :D
De kan sagtens enes og slikker/vasker hinanden- de er meget glade for hinanden.
Jeg syntes også det lød lidt mærkeligt at de skulle gå sammen efter fødsel, og tror også lige jeg giver hamstermor en lille pause også selvom hun kan tåle det :wink:
Hamster hilsner fra Eva, og de vinterhvide hamster-trolde: Humus, Forrest og champion Vashya
Medlemsnummer 220

Lykke

Indlæg af Lykke » 4. aug 2011 08:10

Og nogle gange er det også rart for os andre at få en pause  :lol:

Du skal bare lige huske, at man ikke altid kan få dem til at enes igen, når man så sætter dem sammen igen - så du risikerer, at de ikke kan sættes sammen igen.

Eva-trold

Indlæg af Eva-trold » 9. aug 2011 15:24

Har nu liige et spørgsmål til...
Hvor lang tid går der før hunnen er i brunst igen efter fødslen?
Medlemsnummer 220

Wampi

Indlæg af Wampi » 9. aug 2011 17:43

vinterhvide har at hunnen er i bunst/fertil lige efter fødslen...

ofte hvis man har haft dem gående sammen op indtil og med fødslen så er hun allerede med unger igen...

kan ikke helt huske hvordan det ellers er med cyklus for dværghamsterne... tror nok det er hver 4. dag...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Låst