Hjælp til opfedning af hamster
Hjælp til opfedning af hamster
Vi har en lille hunhamster på 6 1/2 uge, som jeg synes er NOGET slank i det.
Hun har hele tiden adgang til en hirsekolbe, og der er mange solsikkekerner i det foder (Hamster Crispy) som hun får. Jeg har lige købt jordnødder, men det spytter hun bare ud igen.
Hvad kan vi ellers byde hende, hvis vi vil få hende til at tage på i vægt?
Hun har hele tiden adgang til en hirsekolbe, og der er mange solsikkekerner i det foder (Hamster Crispy) som hun får. Jeg har lige købt jordnødder, men det spytter hun bare ud igen.
Hvad kan vi ellers byde hende, hvis vi vil få hende til at tage på i vægt?
undskyld men det at hun spytter dem ud betyder ikke at de ikke bliver spist når hun hygger sig i løbet af natten mens du sover...
ofte så tager de dem og flytter dem over i deres "guffekammer"...
vores guldhamster har både sit madlager med alm. mad, så har hun et "guffelager" i et hjørne, og så har hun noget forskelligt nede hos sig i reden af maden...
Efter jeg lavede så hun kunne lave sit "guffelager" hemmeligt ved at hun føler hun er gemt er hun blevet bedre til ikke at tage alt for meget af maden med ned i reden og gemmer det istedet for i "guffelageret"...
og det tager altså tid førend en hamster tager på i vægt... også selvom den kun får usunde ting.. husk på de er ret aktive dyr og har nemt ved at tabe sig...
og 6 1/2 uge er ikke særlig gammelt så hun er stadig kun et barn... når hun når forbi de 3 måneder skal I nok se at vægten kommer opad...
så pas på med at overfodre nu og vent hellere til hun er "voksen" fra hun bliver 3 måneder...
og hamstere skal være slanke og ikke små propper guldhamstere skal være længere end de er brede...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11
Ok, ja så kan det selvfølgelig være svært at se, om hun alligevel har spist dem.Wampi skrev:
undskyld men det at hun spytter dem ud betyder ikke at de ikke bliver spist når hun hygger sig i løbet af natten mens du sover...
vores guldhamster har både sit madlager med alm. mad, så har hun et "guffelager" i et hjørne, og så har hun noget forskelligt nede hos sig i reden af maden...
Efter jeg lavede så hun kunne lave sit "guffelager" hemmeligt ved at hun føler hun er gemt er hun blevet bedre til ikke at tage alt for meget af maden med ned i reden og gemmer det istedet for i "guffelageret"...
og det tager altså tid førend en hamster tager på i vægt... også selvom den kun får usunde ting.. husk på de er ret aktive dyr og har nemt ved at tabe sig...
og 6 1/2 uge er ikke særlig gammelt så hun er stadig kun et barn... når hun når forbi de 3 måneder skal I nok se at vægten kommer opad...
så pas på med at overfodre nu og vent hellere til hun er "voksen" fra hun bliver 3 måneder...
og hamstere skal være slanke og ikke små propper guldhamstere skal være længere end de er brede...
Hun er sådan at man tydeligt kan mærke hendes knogler, og min datter er rigtig bekymret (hun er 9 år), men da hun er vores første meget unge unge (vores han var 2 1/2 mdr., da vi fik ham) så er det selvfølgelig svært at sige. Han var ihvertfald en helt anden statur, da vi fik ham.
Nu har jeg købt vådfoder, og solsikkekerner uden skal :oops:, så det hele lige bliver lidt lettere tilgængeligt for hende. Hun er iøvrigt vinterhvid, hvis det gør en forskel.
Hvad har du gjort, for at gøre guffelageret mere hemmeligt?
uha lang forklaring.. smider lige et billede ind i stedet for
Under pappet står der en margerineæske der er blevet vasket 3 gange inden hun fik den for at være sikker på at:
1. den ikke havde ting der smittede af
2. den var helt tom for fedtstoffet fra margerinen...
det er alm. ståltråd med grønt plastikovertræk de er sat sammen med...
Under pappet står der en margerineæske der er blevet vasket 3 gange inden hun fik den for at være sikker på at:
1. den ikke havde ting der smittede af
2. den var helt tom for fedtstoffet fra margerinen...
det er alm. ståltråd med grønt plastikovertræk de er sat sammen med...
- Vedhæftede filer
-
- Resize of IMG_2543.JPG (50.31 KiB) Vist 5009 gange
-
- Resize of IMG_2544.JPG (61.98 KiB) Vist 5009 gange
Men er pointen så, at guffelageret rører du aldrig ved - altså det smides heller ikke ud ved rengøring af bur?Wampi skrev:
For vi har nemlig en vinterhvid han også, som både bruger sit hus som lager, sovested OG toilet, og det er da liiiiidt noget gris! Så hvis man kunne finde på en løsning, hvor han i det mindste ikke havde mad i sit toilet, så var meget da nået :lol:
jeg tjekker hvad der ligger i guffelagret ved burskift...
da jeg kun skifter buret hver 14 dag så plejer jeg at fjerne meget af det og kun efterlade ting som godt kan tåle at blive liggende.. som f.eks. knækbrød, rugbrød, kiks får lov at blive men alt andet ryger ud...
generelt holder vi meget øje med hende hvis vi giver hende noget der ikke kan holde sig... hun får så små stykker at hun er nødt til at spise det med det samme og hvis det er større end det hun spiser så kigger vi næste dag for at se hvor hun har gjort af det... Hvis det ligger i bundlaget eller i hendes rede tager vi det men ligger hun det inde i guffeskålen får det lov at ligge hvis det altså ikke er ved at blive dårligt...
da jeg kun skifter buret hver 14 dag så plejer jeg at fjerne meget af det og kun efterlade ting som godt kan tåle at blive liggende.. som f.eks. knækbrød, rugbrød, kiks får lov at blive men alt andet ryger ud...
generelt holder vi meget øje med hende hvis vi giver hende noget der ikke kan holde sig... hun får så små stykker at hun er nødt til at spise det med det samme og hvis det er større end det hun spiser så kigger vi næste dag for at se hvor hun har gjort af det... Hvis det ligger i bundlaget eller i hendes rede tager vi det men ligger hun det inde i guffeskålen får det lov at ligge hvis det altså ikke er ved at blive dårligt...
-
Du skriver at hun har adgang til hirsekolber, du kan også forsøge med hirseklokker, det er hirsefrø blandet med honning og formet som en klokke man kan hænge op. Kan købes i de fleste større dagligvarerbutikker. De fleste dværghamstere elsker dem, derudover er de gode som aktivitet og til at slibe deres tænder.