Meget sky hamster..

Beskrivelse mangler
Låst
Razbojnik

Meget sky hamster..

Indlæg af Razbojnik » 14. sep 2011 17:27

Hej alle sammen..

Min kæreste og jeg har for 3 dage siden anskaffet os en vinterhvid dværghamster hun, som vi har købt i Zoozity ved Hvidovre. Den er ikke mere end et par uge gammel..

Sagen er den, at da vi kiggede på den i butikken virkede den som den mest aktive af hele flokken, så derfor valgte vi den. Den virkede da også meget nysgerrig i transportkassen på vej hjem i bilen, men da vi puttede den ned i den nye bur (akvarium, 60x30x30) brugte den ca. 30sek på at udforske stedet, og ellers løb den ind i sit nye hus (lille træhus med  bund). Den gemte sig så derinde i mere end et døgn hvor den bare sov. Den kom kun ud for at få lidt mad og vand.
Igår aftes valgte vi at fjerne huset, så den kunne lære at bruge resten af buret, og har ved selvsamme lejlighed puttet ekstra hø og redemateriale ned til den så den havde noget at gemme sig i (som ikke var huset).
Det virkede først, da den kiggede nysgerrigt til hele buret, og endte med at bygge sig en rede under høet.

Nu er dag 3 så kommet, og snart gået, og den er stadig ikke meget for at gå ud af sin rede. Tidligere da jeg skulle give den vand, flyttede jeg lidt på høet, hvorved den begyndte at hvæse kort af mig..

Vi er virkelig bange for at hun er meget meget utryk, og at vi har gjort den alt for bange.. Vi vil virkelig gerne have at den bruger burets faciliteter, og har det godt..

Har i nogle råd til os?

Joy

Indlæg af Joy » 14. sep 2011 18:09

Jeg havde min guldhamster i et par måneder før alt blev taget i brug. Man skal jo tænke på at det er en stor omvæltning for dem at flytte. Og er den kun 14 dage? For så vidt jeg husker skal de da være ældre. Men her må en ekspert rykke ind da jeg har mest forstand på gulder.
Senest rettet af Joy 15. sep 2011 08:25, rettet i alt 1 gang.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Louiii

Indlæg af Louiii » 14. sep 2011 18:28

Tror jeg ville fokusere på at gøre den tryg og tam, da den jo er nataktiv og måske bruger buret, når I sover, men prøv at sprede maden ud i buret, så den skal lede efter maden om natten, så den automatisk vender sig til at bevæge sig rundt i hele buret.

Det tager lidt tid før de er tamme, men snak endelig stille til den, før du vil ændre ting i dens bur, så den ikke bliver for overrasket og man kommer langt med tørret melorme eller solsikkekerner:)

Razbojnik

Indlæg af Razbojnik » 14. sep 2011 19:09

Tak for svarende :)

Vi prøver at sprede maden lidt rundt.. men ja vi må nok bare være tålmodige :) Vi er bare begge bekymrede for om den nu har det godt, kan lide sit bur osv.

Louiii

Indlæg af Louiii » 14. sep 2011 19:23

Hvis der er mange åbne områder, kan I også lægge nogle tomme toiletruller ned til den, lidt flere trygge steder, når den skal ud og opleve buret og så kan de lide at gnave i dem, hvilket kan se ret sjovt ud :)

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 14. sep 2011 21:31

Jeg vil foreslå at i giver den tid og har en masse tålmodighed. I kunne prøve at ligge foder, grønt eller godbidder ned hver gang i ser den og så tage hånden op igen. Eller prøve at tilbyde den en godbid fra jeres hånd, hvor i lader dværghamsteren komme hen til hånden.
Det kunne lyde til at jeres dværghamster er utryg og måske ikke bliver tam lige med det samme, men gå stille og rolig fremad og lad den vænne sog til jer og dens nye hjem.
Jeg fik 2 dværghamster for 2 månder siden og den ene var tam inden der var gået 14 dage, hvor den anden stadig ikke er tam(han hvæsede også af os i starten, så vi holdt op med at røre ved noget i hans bur). Jeg er ved at vænne ham til min hånd ved at jeg sætter ham i løbe gård, hvor jeg så giver ham grønt eller godbid, men han bider stadig, men det bliver mindre og mindre. Jeg tror på han bliver en glad tam dværghamster i fremtiden.

Jeg ønsker jer held og lykke, jeres dværghamster skal nok blive et glad og tamt dværghamster med tiden :D

Rasmine

Indlæg af Rasmine » 16. sep 2011 16:19

Vores den ene var også meget sky i lang tid, men i dag er han bare SÅ dejlig.

Vi lod være med at lave om i buret, tilbød ham godbidder, og hvis vi ville løfte ham op i hånden, så gjorde vi det kun, når han var kravlet ind i en køkkenrulle, som vi så løftede op i hånden, og var tålmodige indtil han selv kravlede ud i hånden. I dag kravler han oftere og oftere bare direkte op i min søns hånd.

Tørret banan og Crock Banana fra f.eks. Lux-shoppen er kæmpe hits som lokkemad her  :wink:.

Låst