For lange tænder - alternativ til grene

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Michala

For lange tænder - alternativ til grene

Indlæg af Michala » 14. sep 2011 17:34

Min hamster for hurtigt for lange tænder i undermunden. Jeg har allerede en æblegren i hans bur, men vil gerne have mere der kan slide hans tænder ned.

Jeg har hørt at græs kan bruges. Nogle der ved noget om det? Skal det så tørres først?

Gulerødder er ikke hårde nok. vel?

Håber I kan hjælpe med nogle gode input.

Joy

Indlæg af Joy » 14. sep 2011 18:05

Prik et lille hul i et stykke rugbrød og lad det tørre i fire dage, rist det så så det bliver hårdt. Giv i de fire dage lidt normalt rugbrød så hamsteren vender sig til smagen og lugten. hæng det op i låget.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 14. sep 2011 19:41

Jeg nu aldrig hørt om at græs skulle hjælpe.

Hamsteres tænder vokser lidt hele tiden, hvilket jo sikkert er meget smart ude i naturen, men knap så smart når de er i fangeskab og får det meste serveret.

Du kan købe nogle hirseklokker med honning, de er ret hårde at gnave i og så smager de tilsyneladende så godt, at de gider gøre arbejdet for det.

Michala

Tak

Indlæg af Michala » 16. sep 2011 18:19

Tak for jeres svar. Jeg er i fuld sving med at tørre rugbrød. Det lyder som en god ide. Jeg håber det hjælper:o)

Skal jeg give en hel skive ad gangen? Eller lidt mindre stykker?

Hjælper det ikke må jeg prøve hirseklokkerne.

Joy

Indlæg af Joy » 16. sep 2011 19:18

Et normalt firkantet stykke. Hvis du køber de lange stykker så skal du lige brække dem midt over før du tørre.  Hæng det hvor den skal anstrenge sig for at få det. Første gang jeg gjorder det tænkte jeg at den var hængt fra langt ud i forhold til taget af det hus hun sad på, hun endte med at kaste sig ud mens kun bagpoterne hold fast og så hive sig tilbage for at bide et lille stykke af og begynde forfra. Det gjorder at et stykke holdt ca 3 uger.
Knus Emma,
Til minde om alle mine tidligere dejlige dyr. Og en knuser ti mine to dejlige katter og hamsteren Joy

Michala

Indlæg af Michala » 16. sep 2011 21:23

Ha ha, hvor godt. Du har virkelig formået at aktivere din hamster der... Håber jeg kan gøre det samme - og at det samtidig hjælper på tændender. Tak for rådet.

Låst