Guldhamster genetik

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
malthesmor

Indlæg af malthesmor » 4. dec 2011 19:06

Slettet
Senest rettet af malthesmor 8. dec 2011 22:56, rettet i alt 1 gang.

sandi

Indlæg af sandi » 4. dec 2011 20:35

Ingen af billeder viser moderen. Men mor er sort m. en hvid bånd midt på kroppen, Far er orsnge/brun og m. hvid bånd.
Billeder viser farens side af familie.
Tusind tak! Hun er rigtig stor nu!! Så jeg er meget nysgerrig for at se hvor mange/hvad der kommer!!!
Sandi
sandi : all good things comes to those who wait....

sandi

Indlæg af sandi » 4. dec 2011 20:40

den cinamon og hvid hamster som du er billed af er mor mor til in drenge.

Lykke

Indlæg af Lykke » 6. dec 2011 17:52

Jeg har lidt svært ved at holde styr på, hvem der er hvem af hamsterne.

Kia ligner en korthåret hvidbåndet gylden. Hvis hendes mor er hvidbåndet sort og far er hvidbåndet gylden, er hendes genkode
Aa Ba_ E_ L_ P_
Hvis hendes far er mere orange end Kia, så er han nok cinnamon og så kan du skrive Pp.

Igor er langhåret creme. ee ll P_

Gener er dominante eller recessive. Farver er resultatet er kombinationer af gener (og er derfor ikke i sig selv dominante).
Langhårsgenet er recessivt, så ungerne bliver kun langhårede, hvis begge forældre er langhårede eller bærer på genet. Da vi ikke ved så meget præcist om Kias forældre, er det svært at sige om hun bærer genet (derfor har jeg skrevet L_). Men hvis du ved, at én af hendes forældre er langhåret, så ved du også at hun bærer genet, og så skal hun hedde Ll.

sandi

Indlæg af sandi » 6. dec 2011 18:51

TUSIND TUSIND TAK!!!!!!! det var dejligt at få denne puzzle spil til at passe ind i hinanden!! Hvad er det _ betyder? Eller hvad står den for.
MVH Sandi
Jeg skal nok sæt mig ned en dag og læse op omkring gentiklære for Guldhamstere, men jeg har såmend ikke haft tid til det lige nu!
Et andet spørgesmål er, hvad gør jeg nu for at får dem stambogført, og når de unger kommer, (skul være i overmorgen,), kan de have min opdræts navn på? Jeg er endnu ikke registreret opdrætter i DHF fordi jeg ikke har været medlem i 3 måneder og søgt om det men har opdrættet i mange år, bare ik guldhamstere????Jeg agter at starte  helt forfra med mine winter whites købt herfra i DK. ALLE min  stock kommer mere eller mindre fra undlandet, så jeg vil meget gerne starte op igen med dyr som har stamboøger her i DK.
MVH Sandi

Lykke

Indlæg af Lykke » 8. dec 2011 21:06

_ betyder at man ikke ved hvad det andet gen i gen-parret er. F.eks. skriver man P_ ved en gylden hamster, hvis en af forældrene er Pp. Man kan nemlig ikke se på den, om den har fået det lille p eller ej. Til gengæld skriver man Pp, hvis man ved at en af forældrene er pp, for så må ungen jo have fået et lillel p fra den forælder.

Du kan ikke bruge et opdrætternavn på stamtavlerne, før du er blevet registreret i DHF.
Men du kan godt få lavet stamtavler. Du finder link til stamtavleansøgning via hamsterland.dk - forsiden.

Låst