Grunden til at man skal undgå alt for støvet materiale til hamsterne er jo netop, at deres luftveje ikke kan tåle det - så det er ikke mærkeligt, hvis du oplever, at mindre støv giver bedre vejrtrækning (og færre øjenproblemer).
Hamstere bruger jo "støv" og her mener jeg det lidt tungere sand til at vaske sig. De ruller sig i det og kører sandet igennem pelsen med kløerne. Så det er ikke spor falsk hygiejne, når de boltrer sig i sand eller en lidt mere støvet form for strøelse.
Mht. om hamstere er mere trygge ved at få lov at beholde noget kendt strøelse tror jeg det er lidt blandet - ligesom alt andet om hamsteres tryghed.
Når jeg skifter bure, lader jeg kun sjældent noget blive tilbage. De fleste hamstere er forholdsvist ligeglade, går bare lidt rundt og snuser og går så igang med at bygge rede. Men jeg kan også se på dem i forskelligt omfang at det er nyt for dem. Nogle går "bare" i gang med redebygningen, mens andre er virkeligt nervøse for det "nye" bur og spjætter rundt. Det går dog over i løbet af 1-2 døgn som regel. Hos de sidstnævnte mener jeg, man godt kunne få noget ud af at have kendt materiale med.
Jeg ved også, at nogle skifter et halvt bur ad gangen.
Når jeg sælger unger, giver jeg nogle gange kendt strøelse/ redemateriale med, så hamsteren kan få et "kendt" hjørne i transportkassen og efterfølgende i det nye bur og dermed måske et lidt tryggere udgangspunkt - men alt omkring den vil jo lyde og lugte nyt, og det kan man ikke undgå at den skal vænne sig til.