Tænderne

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Tænderne

Indlæg af Marie » 7. jul 2012 12:50

Hej.

Min lille Boo på et år har været en tur til dyrlægen med lange tænder.  :roll:  De blev klippet, og jeg fik besked på at jeg naturligvis skulle holde øje med dem så de skal klippes igen.
Så tænkte jeg om man selv kan klippe dem? Eller om det er en tur til dyrlægen hver gang?
Hvad gør i når jeres hamstere har tandproblemer?

Gunvor
Indlæg: 269
Tilmeldt: 30. jan 2012 11:24

Indlæg af Gunvor » 7. jul 2012 13:28

Jeg har ikke selv oplevet problemet, men hvordan er dit bur indrettet? er der mulighed for at slide sine tænder?

Jeg tænker, at du fx kan koge en granitsten og lægge den ind i buret, have træting den kan gnave i osv.

Hvad sagde dyrlægen?
Med venlig hilsen

Gunvor


http://hamstervejen.weebly.com

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 7. jul 2012 15:53

Han har både sten, grene, gnaver stænger at gå løs i. Jeg tror problemet også er at han er meget kræsen.

Dyrlægen sagde at problemet ville vende tilbage igen.  :?  Men ellers sagde han ikke så meget andet end at vi skulle holde øje med hans tænder.

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 7. jul 2012 17:03

Nu siger du han er kræsen, hvad fodrer du ham med?
Man kan købe noget som hedder altromin som er i stænger der har alt hvad hamsteren skal bruge bortset fra animalsk protein, men at de er i de stænger tvinger dem til at bruge tænderne.
Ud over det har hamstere abnormt store tænder gemt i den lille mund, mine guldhamstere kunne godt  fremvise busser omkring 1 cm lange
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Simse
Indlæg: 268
Tilmeldt: 22. sep 2008 19:31

Indlæg af Simse » 7. jul 2012 17:26

Altromin er ikke særlig hårdt for dem, selvom de ser sådan ud.

Man skal ikke begynde at klippe tænder på dyr, hvis man ikke er 100 % inde i det. Det kan hurtigt gå galt ved at tænderne flækker. Derudover skal man vide om dyrearten har nerver i tænderne, det har nogle jo.
Jeg ved at kaniner ikke har, men jeg ved ikke lige med gnavere.
Mvh. Simone og de der hamstere ;-)
Billede
Facebook side: https://www.facebook.com/SimsesDyr

darkangel87
Indlæg: 4103
Tilmeldt: 19. jun 2008 12:22

Indlæg af darkangel87 » 7. jul 2012 23:53

det er måske ikke hård men det kan hjælpe til at holde tænderne lidt nede
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 8. jul 2012 08:49

Han får gnaverblanding med forskellige korn i, men jeg ved ikke hvad han spiser af det, han sortere med i det. Og jordnødder er et hit, men de skal have den rigtige størrelse. Hampfrø gider han i perioder. Af protein spiser han det hele undtagen hunde og kattemad, det gider han ikke. Det ville jo ellers nok være smart eftersom det vel også ville slide lidt på tænderne.
Han kan også godt lide et stykke tørret rugbrød, jeg køber hørfrø brød fra netto, med ret mange forskellige korn og kerner, det kan han godt bruge lidt tid på. Men han får det ikke så tit fordi jeg er kommet lidt i tvivl om rugbrød er godt for dem?

Jeg vil sige at tanken om selv at skulle klippe hans tænder heller ikke tænder mig helt vildt, men min mand spurgte om det kunne lade sig gøre, og det vidste jeg ikke.

Gunvor
Indlæg: 269
Tilmeldt: 30. jan 2012 11:24

Indlæg af Gunvor » 8. jul 2012 09:24

Hvis din hamster kan lide rugbrød, så prøv at tørre det i ovnen, så det bliver hårdt. Så kan det også være med til at slide på tænderne.

Hvis du giver den jordnødder, så brug dem med med skal, så den selv skal gnave dem ud.

Du kan måske også gemme noget du ved er lækkert inde i en lille papkasse. På den måde skal den gnave for at komme ind til det lækre.

Jeg kan anbefale Altromin, fordi den derigennem for al det den har brug for i modsætning til, hvis den sorterer i sin mad.

Du kan også give den gulerødder. De er jo ikke rigtig hårde, men i forhold til agurk, er der jo mere at gnave i.

MEN når nu din dyrlæge har sagt, at det bliver et tilbagevendende problem, skal du nok acceptere at lige din hamster har brug for tandklipning. Hvis du har købt din hamster hos en opdrætter, vil det være en god idé at fortælle det til opdrætteren. Hvis nu flere af kuldets unger har det problem, kan det jo tænkes, at der ikke skal avles på de forældre.
Med venlig hilsen

Gunvor


http://hamstervejen.weebly.com

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 8. jul 2012 12:22

Den gode nyhed er at han ikke er købt hos en opdrætter.

Jeg vil prøve det med rugbrød i oven, det virker som om at det indtil videre er det største hit hos ham.

sandi
Indlæg: 181
Tilmeldt: 27. okt 2011 06:43

Indlæg af sandi » 8. jul 2012 17:50

Du kan SAGTENS ordner tænderen selv. Hvis du har et godt tag på din hamster og den er tryg ved dig, vil han godt finde sig i at du kigger ham i munden og HVIS hans tænder er for langt efter din mening, ja så skal du tag en TÅ NEGLE SAKS som er et lille stærk buttede type saks som kan hold til lidt af hvert, og den er let buet i form på saksen selv. Du kan købe et lille tånegle saks i Matas, og det er en investering du blir glad for! Et andet mulighed for instrument til at klippe hamster tænder er et katte rå negl saks. De har en lidt større skærm omkring saks del af den, og er et hjælp til at du ikke kommer til at stik ham i tugen! Tænke hvor mange gange du kan spare ved at gå til dyrlæge bare for at lave et hurtig lille klip! Hamsterens tænder vokser konstant. De har ingen nerver i dem og ingen blood forsyning. Du kan bare i et klip klippe de 2 tænder i overmund og så de 2 tænder i undermund uden at det gør ondt eller er til nogen fare for ham! Men du SKAL kunne holde din hamster på et sikkert måde så du ka forsikre dig at han ikke orme sig ude af din hånd.  Når han har prøvet det et parre gange, ja så ved han hvad det hele er, og så kan du med nemhed altid klpippe dens tænder! Og han vil kunne mærke at det hele er MEGET bedre efter du har befriet han af de store lange tænder!! :)
sandi : all good things comes to those who wait....

ciller1987
Indlæg: 44
Tilmeldt: 11. nov 2010 18:48

Indlæg af ciller1987 » 15. jul 2012 00:32

Jeg vil virkelig IKKE anbefale dig at gøre det selv! få dyrlægen til det, det går meget stærkere og du undgår for meget stress hos dit hamster.

Jeg har prøvet det selv og gør det aldrig mere, da det var langt sværere end jeg havde troet.

Nu da dit hamster har det problem så er det vigtigt du er opmærksom hele tiden. og får klippet dem ca. hver 2 måned mindst. de vokser virkelig stærkt
hamsterne Meeko og Ingolf  og fuglen Archimedes <3

contraria
Indlæg: 768
Tilmeldt: 25. nov 2007 15:06

Indlæg af contraria » 15. jul 2012 09:59

hmm.... når du nu sidder og skriver omkring hvad han spiser og hvad han ikke spiser...

så kan jeg se der er 1 tilbagevendende fælles enskab ved det helle.... det er blødt føde... Hvilket er den første indikation af at der er noget galt med tænderne.

mit råd nu han har fået klippet sine tænder. skift til altromin NU.. når han får rugbrød så rest det før han får det. giv han jordnøder med skal. Gnaver stænger er jeg ikke så glas for, da de inde holde rigtig meget sukker. så et alternativ til dem er hundekiks, hvor fordelen er at han får animalsk protein med.. (forudsat at du giver dem med flere fyld. de er ofte hvid/rød/hvid eller hvid/grøn/hvid kiks)
de venligste hilsner amanda

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 15. jul 2012 17:55

Problemet er bare at han ikke vil spise alt det der. Jeg tror simpelthen ikke han kan.

Jeg har prøvet at give ham græskarkerner, og han virker som om han gerne vil, men ikke kan få hul på dem, får jeg kernen ud af skallen spiser han den gladeligt, det samme gælder solsikker og rugbrød prøver han også, men det er som om han ikke kan, som om at han ikke ved/kan bruge sine tænder ordentligt....

Lykke
Indlæg: 3274
Tilmeldt: 1. maj 2008 20:06

Indlæg af Lykke » 15. jul 2012 19:06

Er det også sådan efter han har fået klippet tænderne?

Jeg vil også fraråde dig at klippe tænderne selv - man skal være ret forsigtig med tænderne, for hvis de flækker kan det udvikle sig sig rigtigt grimt.

Marie
Indlæg: 62
Tilmeldt: 1. jun 2011 18:31

Indlæg af Marie » 15. jul 2012 19:13

Ja, det er stadig sådan efter at han har fået klippet tænderne, også vidt som jeg kan vurdere er de allerede begyndt at gro lange igen....  :?  jeg kunne måske finde plads i mit budget til at tage til dyrlægen og få dem klippet hver måned eller hver anden, men hver 14 dag er lige ofte nok synes jeg. Desuden stresser en tur til dyrlægen vel også? Han var ikke super glad ved situationen sidst...

Låst