Håndtering ved medicinering
Håndtering ved medicinering
Godaften! :)
Mit guldhamster, Malthe, er desværre rendt ind i en slem øjenbetændelse, som skal behandles med penicilin. Dette er naturligvis ikke noget, som smager godt og Malthe gider bare ikke.
Jeg er så bange for at komme til at skade ham når jeg skal give ham medicinen og så er det super træls, at han synes jeg er verdens dummeste bagefter. Det sidste kan jeg nok ikke gøre så meget ved
Men jeg ville høre hvordan I holder, når I skal give jeres hamstere medicin gennem munden? Er der en bestemt måde, eller et super fif :) ?
Alle råd modtages med kyshånd!
Mvh Mette
Mit guldhamster, Malthe, er desværre rendt ind i en slem øjenbetændelse, som skal behandles med penicilin. Dette er naturligvis ikke noget, som smager godt og Malthe gider bare ikke.
Jeg er så bange for at komme til at skade ham når jeg skal give ham medicinen og så er det super træls, at han synes jeg er verdens dummeste bagefter. Det sidste kan jeg nok ikke gøre så meget ved
Men jeg ville høre hvordan I holder, når I skal give jeres hamstere medicin gennem munden? Er der en bestemt måde, eller et super fif :) ?
Alle råd modtages med kyshånd!
Mvh Mette
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.
-
-
Jeg tror det gør mere ondt på dem, hvis de får en sprøjte presset ind i munden (hvis det er flydende medicin du skal give) og så flytter på hovedet.
Så længe det er et fast tag, som ikke vare særlig længe, vil jeg ikke have nogle problemer med det. Du skal selvfølgelig sørge for at hamsteren bliver støttet, så den ikke hænger kun i nakkeskindet. Dette kan gøres ved at hamsteres bliver taget i nakkeskindet og bliver lagt på ryggen langs din hånd mens du holder fast. Så hviler den på din hånd, men bliver stadig holdt fast.
Du skal selvfølgelig for så vidt muligt prøve at give medicin på tomme kindposer.
Tror ikke det er behageligt at blive fikseret med mad i kindposerne.
Så længe det er et fast tag, som ikke vare særlig længe, vil jeg ikke have nogle problemer med det. Du skal selvfølgelig sørge for at hamsteren bliver støttet, så den ikke hænger kun i nakkeskindet. Dette kan gøres ved at hamsteres bliver taget i nakkeskindet og bliver lagt på ryggen langs din hånd mens du holder fast. Så hviler den på din hånd, men bliver stadig holdt fast.
Du skal selvfølgelig for så vidt muligt prøve at give medicin på tomme kindposer.
Tror ikke det er behageligt at blive fikseret med mad i kindposerne.
Vi har for ganske nylig passet en gammel guldhamster, som skulle have flydende medicin i en lille sprøjte. Jeg holdt ham fast i venstre hånd, mens jeg forsigtigt lirkede sprøjten ind i hans mund og så stille og roligt tømte den. Det gik meget fint. Jeg tror, det allervigtigste er, at man har gjort op med sig selv, at det er noget, der SKAL gøres, og det er IKKE et overgreb på dyret, men en hjælp. Det skal overstås, og man skal virke sikker på dét, man gør, ellers vil ens nervøsitet forplante sig til hamsteren. Bare gør det i første hug, for flere kluntede forsøg vil ikke gavne hamsteren. En dejlig nussetur og en godbid bagefter, så bliver I ikke uvenner over det.
Mvh. Frejas mor
Mvh. Frejas mor
Hamsteropdræt von Happy - vinterhvide dværghamstere
Inden for rotteverden bliver der brugt moset banan iblandet den rette mængde medicin Hvis man er heldig, så bliver det gladeligt smovset af den syge rotte, og med heftig slikken af skeen efterfølgende
Jeg ved at Baytrill godt kan gå sammen med banan, men ved jo ikke lige, hvilken slags medicin du har fået udleveret til det lille pus.
Jeg ved at Baytrill godt kan gå sammen med banan, men ved jo ikke lige, hvilken slags medicin du har fået udleveret til det lille pus.
Dejlige, brugbare svar begge to!
Ang. bananmosen, så skal det da klart afprøves - kunne være fedt, hvis det virkede! Det er nemlig baytrill han får, så det kunne jo være, hvis jeg er heldig
Tusind tak for svar, og hav en dejlig dag allesammen .
Ang. bananmosen, så skal det da klart afprøves - kunne være fedt, hvis det virkede! Det er nemlig baytrill han får, så det kunne jo være, hvis jeg er heldig
Tusind tak for svar, og hav en dejlig dag allesammen .
-
Han lurede mig sku med det bananmos... Så det blev på den hårde måde med godt tag i nakkeskindet
Dog skal jeg lige have fat i noget mere Baytrill, da noget af det er gået til spilde i forsøg på bananmos og kampen om at ligge stille
Kan man købe dette i håndkøb på apoteket, eller skal jeg have det via min dyrelæge?
Dog skal jeg lige have fat i noget mere Baytrill, da noget af det er gået til spilde i forsøg på bananmos og kampen om at ligge stille
Kan man købe dette i håndkøb på apoteket, eller skal jeg have det via min dyrelæge?
-
Man skal enten have det ved dyrlægen eller få denne til at skrive en recept og sende den til apoteket.Thitte skrev:Han lurede mig sku med det bananmos... Så det blev på den hårde måde med godt tag i nakkeskindet
Super ! Jeg ringede derud og fik noget ekstra.Saharaspunk skrev:Man skal enten have det ved dyrlægen eller få denne til at skrive en recept og sende den til apoteket.Thitte skrev:Han lurede mig sku med det bananmos... Så det blev på den hårde måde med godt tag i nakkeskindet
Tak for hjælpen allesammen