Mit hamster mangler en tå

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
SimoneF

Mit hamster mangler en tå

Indlæg af SimoneF » 28. jan 2013 15:40

Hej alle hamster elskere,
igår aftes havde jeg mit højelskede guldhamster oppe og kiggede ham grundigt igennem (for evt. fejl - da jeg gerne vil avle på ham) og tilfældigvis tællede jeg alle hans tæer, på hans små fødder og opdagede, at han havde 4 tæer på den ene bagben - men 5 på den anden.

Hvad skal jeg gøre? (der er nok ikke så meget at gøre..) men jeg tænker mere, det er da ikke den bedste idé at avle på ham, når han har den fejl?

Kan hamstre ungerne arve det?

Hvad synes I? Og hvad kan det være?

Jeg tænker mere, om jeg ikke bare skal bruge ham som hygge-kæledyr?

Luna

Indlæg af Luna » 28. jan 2013 16:19

Umiddelbart ville jeg sige, at en mistet tå nok er noget han enten er født uden, eller har fået bidt af. Jeg går ikke ud fra at det er arveligt, så det ville jeg ikke være bekymret for. Virker det til at genere ham? Inden du begynder at avle, er det en rigtig god ide, virkelig at sætte sig grundigt ind i det :) Hvis du har nogen spørgsmål, er du mere end velkommen til at stille dem :)
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

SimoneF

Indlæg af SimoneF » 28. jan 2013 16:29

Luna skrev:Umiddelbart ville jeg sige, at en mistet tå nok er noget han enten er født uden, eller har fået bidt af. Jeg går ikke ud fra at det er arveligt, så det ville jeg ikke være bekymret for. Virker det til at genere ham? Inden du begynder at avle, er det en rigtig god ide, virkelig at sætte sig grundigt ind i det :) Hvis du har nogen spørgsmål, er du mere end velkommen til at stille dem :)
Det ligner, at han er født med det. Det genere ham ikke og har aldrig gjort. Lige nu går han i et marsvin/kanin bur - så der er massere af plads til sjov og ballade. Kunne jeg evt. sætte en skillevæg op og købe et hunhamster? :-)

Jeg har ikke tænkt mig at avle lige nu og her, da jeg slet ikke er inde i det - men tak for rådet :-)

Luna

Indlæg af Luna » 28. jan 2013 17:12

Det ville jeg ikke gøre :) en guldhamster har behov for et grundareal på ca 80 x 40, og ud over det et hjul på minimum 20 cm og det vil der ikke være plads til hvis du skiller buret i to :) Ud over det, så kan de slå hinanden ihjel, hvis de kommer ind til hinanden og det ville jo være helt forfærdeligt:) Jeg ville købe et ekstra bur
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

burrus

Indlæg af burrus » 28. jan 2013 17:17

altså tåen kan han sagtens have mistet ved fødslen. Det er set "jævnligt" at nogle hunner er lige voldsomme nok når den nyfødte skal vaskes ren og tør - og så ryger der nogle gange faktisk et helt ben  :shock:   ret makabert, men det er set før.  jeg ville ikke betænke mig ved at avle på ham - selvfølgelig lige lure at ungerne ikke alle mangler en tå lige pludselig, men ellers tror jeg ikke det er et problem.
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst