Så mange spørgsmål så lidt tid ;)

Beskrivelse mangler
Låst
Thanja

Så mange spørgsmål så lidt tid ;)

Indlæg af Thanja » 8. jun 2013 11:19

Om forhåbentlig ikke sååå længe får jeg er par hamstere (Robo'er) *glædsel*. Og jeg vil imens jeg venter anskaffe de sidste ting til indretningen, regner med at de skal bo i mit terrarie som er ved at blive gjort i stand. :)

Jeg har dog et par spørgsmål til at dette

#1 Er der nogen der kan fortælle mig, hvilken størrelse hjul og løbe kugle der skal til alt efter, hvilken art man er.. Hvor stor skal hjulet være til et guldhamster, vinterhvid, robo'er og så fremdeles. Hvis en sådan liste allerede findes kan I så ikke linke til den, for synes ikke jeg har kunnet finde den..

#2 Nu kommer der et spørgsmål som helt sikkert allerede findes et svar på, men jeg blir så forvirret når jeg skal læse flere forskellige steder og ikke har noget at holde det op imod.. Der findes SÅ mange forskellige typer bundlag og jeg kan ved gud ikke finde hoved og hale i det.. Så hvis der er en med god tid og lyst, kunne du så ikke skrive lidt om de forskellige typer (ikke dem alle sammen, men måske de mest anvendelige)? Og så fortælle, hvad forskellen er og, hvad du fortrækker?

#3 Hvis man nu er så handy, at man selv kan bygge noget af "legetøjet" (huse, ekstra etage osv) er der noget træ man kan bygge i? Finér eller sådan? Og, hvilke slags grene kan man bruge (æblegrene el. lignende) ?

Synes jeg havde flere spørgsmål, men kan ikke komme på dem lige nu :oops: Kommer jeg på dem så ved jeg, hvor jeg skal henvende mig.. :D

På forhånd tak :)
/ Thanja
Ejer af 2 stk. landskildpadder (Magna og Parvo).
Og og Nu med hele 4 små Robo'er; - Shino, Anbu og Suzu (hunner)
+ mit nyeste medlem af familien Sitka-Denahi (han)

Maria1997

Re: Så mange spørgsmål så lidt tid ;)

Indlæg af Maria1997 » 8. jun 2013 11:57

Jeg kan prøve at svare på nogle af spørgsmålene:

1. Guldhamster: min. 20 cm (oftest skal det være større). Jeg ved desværre ikke med resten af arterne helt præcist, men vil nok sige min. 15 cm til dværgarterne.

2. Jeg har prøvet rigtig meget forskelligt strøelse:
- Boxo Comfort: Papirs-strøelse. Nogle pakker støver en del. Holder +4 uger. Rigtig godt til reden og til at grave i. En lidt dyr pris, men det holder langtid.
- Carefresh: Papirs-strøelse. Støver stortset ikke, men har en sjov lugt. Holder +3 uger. Bliver "hårdt" at gå på efter en uges tid, så det skal "puffes" op. Det er virkelig dyrt hvis man har et stort bur eller mange hamstere.
- Hemp-strøelse (Biobase, hemp-parade osv.): Lidt sjov lugt, men virkelig godt. Støver ikke særlig meget. Holder +4 uger. Nogenlunde til at grave i og godt til reden.
- Bøgeflis: Godt til langhårede hamstere, og hamstere med allergi. Støver ikke. Holder +4 uger. Det er lidt tungt, så ikke det nemmeste at grave i.

Jeg har prøvet mange flere slags, men ikke ligefrem nogle jeg vil anbefale.
Jeg synes at biobase og bøgeflis er bedst.

3. Man kan bygge ting af aspen, det er lige det eneste jeg ved. Du kan give bøgegrene, æblegrene, pæregrene (tror jeg), mere ved jeg desværre ikke.
Hilsen

Fie, Eli og Maria

Sov sødt min lille Hannibal <3 (29.04.12 - 19.05.14)

vonJul

Indlæg af vonJul » 9. jun 2013 09:47

1. Jeg har to robo'er, som løber i en small hamsterbold (12 cm) og det er lige ved at den er for stor. De tager i hvert fald ofte pænt mange ture med rundt når der er kommet meget fart på :)
Jeg har endnu ikke fået en bold til Snehvide (min nye guldhammi) men så vidt jeg husker fra et lille TV-indslag med nogle af de fantastiske mennesker herinde, så er det bedst at have den største af den største bold xD
Ang. hjul så ved jeg det faktisk ikke, men mine robo-piger har en medium Flying Saucer som er perfekt. :)

2. Jeg har selv problemer med at tåle biobase, carefresh og boxo comfort, noget af det fordi jeg har oplevet at det støver helt vildt når jeg har åbnet poserne og det så sætter sig vildt over alt og så ved jeg så ikke om jeg er allergisk over for selve indeholdet.
Jeg kører pt. en kombination af noget hårdt sammenpresset savsmuld kaldet chipsi (bestilt fra Zooplus) som virkelig tager alt lugt, og carefresh til Snehvide. (Rent Chipsi til Robo'erne da de smider CF ud mellem tremmerne i stedet for at bruge det, og så en masse toiletpapir til redebyg)
Det er med at prøve sig frem og finde ud af hvad man har det bedst med :) Jeg synes lidt at CF har en underlig lugt men Snehvide er vant til at gå i det :)

3. Ved jeg desværre intet om :(

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 9. jun 2013 11:12

Sådan her tænker jeg omkring dine spørgsmål :D
Spørgsmål 1 hjul og løbekugle
Roboer: Min. 15 cm til kugle og hjul, Flying saucers min. den lille men de er også rigtig glade for den mellem oplever jeg :D
Vinterhvide: Min. 18 cm. til kugle og hjul. Flying saucer lille nogle fortrækker den mellem
Guldhamster: Min. 20 cm til hjul og kugle, men de fleste guldhamstere er det for småt. Jeg synes dem på 28 cm passer bedre til dem. Kun den store flying saucer duer til dem.

Spørgsmål 2 strøelse
Jeg bruger selv boxo og er rigtig glad for det. Jeg elsker at se hvordan især robo'er og vinterhvide får det "puffet" op når de graver i det i bunden bruger jeg træpiller fordi det også er god til at tage lugten :D
Før i tiden brugte jeg carefresh natural men jeg synes det er alt for hårdt og slet ikke blødt som boxo.
Spåner startede jeg med men jeg oplevede det lugtede hurtigt og at det ikke var godt for deres luftveje.
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Thanja

Indlæg af Thanja » 9. jun 2013 20:31

Mange tak for alle jeres svar.. Det er skønt, at folk tager sig tid til at hjælpe..
Jeg begynder så småt at føle mig klar til at skal have et par små Robo'er, og jeg glæder mig vildt til det + jeg er meget utålmodig, og så helst de kom i sidste uge ;) :D
/ Thanja
Ejer af 2 stk. landskildpadder (Magna og Parvo).
Og og Nu med hele 4 små Robo'er; - Shino, Anbu og Suzu (hunner)
+ mit nyeste medlem af familien Sitka-Denahi (han)

Låst