Som ejer af kun to små robo'er, er jeg meget interesseret i at vide om der er nogle større lugtgener forbundet med at have guldhamstere?
Grunden til at jeg spørger er, at jeg efter lang overvejelse, grundig forberedelse og besøg ved rotteejere bestemte mig for at jeg ville have rotter. Jeg valgte hanner da de som regel er mere rolige. Jeg har fået to hjem, og har desværre måttet erkende at jeg ikke kan holde lugten ud.
Jeg har så fået at vide at jeg gør for meget rent/skifter bur for tit. Dette bringer mig ind i en form for ond cirkel, for jeg gør jo kun rent (skifter bundstrø, vasker sputniks, skifter køjer, vasker hylder) fordi det lugter grimt... Men når jeg så har skiftet, så tisser drengene endnu mere for at afmærke deres territoruim på ny, og så lugter det endnu værre...
Jeg har prøvet at skifte bundstrø fra hemp med eukalyptus, til carefresh, men jeg oplever det samme; jeg bryder mig ikke om lugten af rotter og bliver fysisk dårlig. Derfor har jeg desværre måttet finde nyt hjem til mine to dejlige drenge
![Sad :(](./images/smilies/icon_sad.gif)
Og jeg vil ikke opleve nogle ubehagelige overraskelser, hvis jeg på et tidspunkt får et par guldhamstere..
Jeg er super bange for at skulle have dem omplaceret igen - det vil jeg simpelthen ikke risikere.. Det er synd for dyrene og jeg bliver selv utrolig ked af det.
Så derfor er det jeg spørger; er guldhamstere "værre" med lugtgener end f.eks. kaniner?
Kan en ugentlig rengøring af burene holde lugtgener væk?
Jeg er klar over at det selvfølgelig altid vil kunne lugtes i mere eller mindre grad når der er dyr i en bolig, men rotterne f.eks. tisser jo på alt hele tiden og lugten er (for mig) lige så gennemtrængende og grim som var det fra mus
![Embarassed :oops:](./images/smilies/icon_redface.gif)
Håber ikke jeg træder nogen over tæerne med mit indlæg. Håber kun på nogle hudløst ærlige svar fra jer som har guldhamstere, så jeg ved hvad jeg evt. går ind til
![Smile :)](./images/smilies/icon_smile.gif)