vinterhvide Dr. Dre, og Fenella logbog ;)

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

vinterhvide Dr. Dre, og Fenella logbog ;)

Indlæg af taysha » 30. okt 2013 19:11

Jeg tænkte, at jeg vil se, om jeg kan tage mig sammen til at føre lidt noter her - måske der er andre der kunne synes, at det var sjovt at følge lidt med.
Det bliver ikke det smukkeste sprogligt set, I må leve med min tendens til at skrive i stakkatoform.

Mandag aften den 28-10-13. Lige kommet hjem: Utroligt rolig og tryg trods alt flytteriet, kom til hånden uden videre, spiste dog ikke når vi tilbød fra hånden.
Fik fred hele aftenen og tirsdag til sen eftermiddag.

tirsdag 29-10-13 var i hånd flere gange, spiste fra hånden, intet mønster i, hvad han tog, yndlingsmad ikke defineret, var i hånd hos både mig og pigerne uden problemer, kravler ivrigt op på ens hånd, totalt tryg. Fantastisk, han kommer tydeligt fra et sted, der har givet utroligt meget opmærksomhed og kærlighed...
Begyndte at bruge markør-lyd ("tsk-tsk-" tungesmæks-lyd), når han tog hvad som helst spiseligt. Fin øre reaktion på lyden, lytter uden forskrækkelse.
onsdag:
har været i hånd hos mig og Linda. virker tryg og glad, dozer vældigt rundt over alt. Har maddepot i fjerneste venstre hjørne og i fjerneste højre hjørne.
Tilsyneladende går han efter solsikkekerner, boghvede og hvedekerner som første valg. Tog en skive gulerod fra Elisabeths hånd med stor begejstring.
Markede et par gange med markørlyden i det han tog mad af hånden, en markering uden tilbudt mad fik ham til at se sig rundt. Fint, klar til næste trin.

Påbegyndt øvelse: "hjemkald"
endeligt mål: kom hen til hånd, når der kradses på træ med fingernegl.
dagens mål: kom hen til finger, når der kradses på træ tæt på. Opnået: 100 % succes ud af 10 forsøg fordelt over 2 sessioner af 1 minut. Længste afstand ca 8 cm.

Pause 30 minutter.

Påbegyndt target øvelse:
Target er en gul post-it rullet til et rør
Øvelses endelige mål: næse på target, så langt væk som muligt.
Dagens mål: næse på target, og tag godbid, hvor target er helt tæt på. Opnået: 8 gode af 10 forsøg. Fordelt over 4 sessioner af ca 5 minutters varighed med pause imellem. Længst opnåede afstand: 5 cm.

observationer: solsikkekerner kan deles i 4, men er som boghvede svære at tilbyde en af gangen. Hvede kan ikke opdeles. Men tilbydes mere end en kravler han (modsat deguerne som blot tager én godbid) helt på hånden og snupper dem alle. Yderst charmerende og sødt, men betyder, at kadancen bliver ret lav, da han så futter over for at fylde dem i depot. Løsning: hvis fingre, trods øvelse, fortsat er for fede til at tilbyde en af gangen på en god måde, overvejes brug af noget at levere godbid på... lille skål?

andre ideer til godbidder, der skal prøves af - tørrede melorm i kvarte. Kvart ært eller majs?

Memo til selv, husk at stjæle godbidder tilbage fra depot ved lejlighed.

positivt: tilsyneladende ligeså god effekt af godbidder som hos andre dyr, selv om de ikke bliver spist, blot snuppet. overraskende lang koncentrationsevne på op til 4 minutter, det havde jeg ikke regnet med.
meget positivt: ved markørlyden ser han efter min anden hånd - og går målrettet efter godbidden.
Positivt at han kom hurtigt tilbage og opsøgte hånden når han havde været i depotet.
vildt positivt: efter de første to sessioner kom han drønende hen til lågen, da jeg så, han var vågen og åbnede buret. :mrgreen:

Hold kæft hvor er han dog kær. Er totalt solgt.
Senest rettet af taysha 9. feb 2014 09:36, rettet i alt 1 gang.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 30. okt 2013 20:47

Hvor er det genialt fundet på og meget spændende og læse :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af Luna » 30. okt 2013 21:41

Hvor hyggeligt læsestof! :D Han er jo bare noget af det skønneste!
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af PiaH » 30. okt 2013 22:24

Spændende læsning :-)
Fra mig og Zoo

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af taysha » 31. okt 2013 15:38

torsdag den 31-10 -13 arbejdede hjemme i dag. kunne derfor bruge en lille del af frokost pausen yderst konstruktivt... nemlig med hamsterhygge.

Vi havde egentligt ikke noget i mod stambogsnavnet, men fordi han sådan dozede rundt (hvilket løst oversat til rigsdansk betyder, at han futtede rundt og så travl ud) den første dag, hvor vi havde forventet et mere stille og lidt skræmt dyr, endte vi med at tale om ham som "dozeren" hvilket datteren kommenterede var ligesom duserne fra Fragglerne... og nå ja, nu hedder han altså Duseren...

Duseren var vågen lige da jeg var klar til en pause, så vi tog en lille hyggestund....
øvelse: hjemkald: er knapt en øvelse længere... han kom straks futtende fra fjerneste bur hjørne, da han hørte mig kradse på hans gren. k/g ("klik og godbid") Reaktionen fastholdes ved fortsat at belønne når han kommer. Det var han dæleme da hurtig til at fange....
Øvelse - target. god succes, 10 k/g af 10 forsøg. Besluttede at prøve at optage det på video....
forsøg et: kameraet på stenen inde i buret - resultat: kunne ikke se hvad den optog. Fik en del film af min egen arm. Duseren forsøgte at æde kameraet. men fik en god situationen, da han egentlig var optaget af at spise hjørnet af kameraet, men stoppede, vendte rundt og løb til target, da jeg lavede en kradselyd med den i burbunden. God situation.
Forsøg to: kameraet udenfor buret. Inden det lykkes ham at få det stoppet ind i kindposen... Desværre kommer skinnen der holder lågen til at være midt i billedet. Fik nogle fine k/g situationer, men det lykkedes ham at få mig til at grine så meget at jeg måtte opgive, fordi han har hittet ud af at lave armhævninger (forpotehævninger?) op over kanten ved lågerillen så han smuttede op i min godbidshånd. Kaldte anden gang han gjorde det for jackpot, og lod ham snuppe det hele. Han skulle jo gerne blive ved med at ville op i hånden, så det duer ikke at han straks bliver sat ned hver gang.
Må huske at få et billede af ham, når han står ved kanten med poterne oppe. Rimeligt høj nuttethedsfaktor.
Han virkede meget glad og ivrig når han så mig.
I dag ville han kun have kvarte solsikkekerner som belønning. Må i tænkeboks til hvad der elelrs kan bruges. Godt jeg kan stjæle de fleste tilbage så han ikke bliver til et kuglehamster.

Har oprettet youtube konto for at kunne gemme videoerne der.
ved ikke om jeg fik sat sikekrhedsindstillinger som ejg gerne ville - ikke offentligt men muligt at se med linket
http://www.youtube.com/playlist?list=PL ... uhS536ap-e
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 31. okt 2013 21:43

Hvor er det fedt det går fremad med ham og han er så nysgerrig :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af taysha » 1. nov 2013 13:37

fredag 01-11-2013:
target øvelse, få minutter, 10 k/g af 10 forsøg, max afstand stadig 10 cm, og stadig når vi kommer over ca 8 cm må jeg rasle med target før han ser den. Gad vide hvor nærsynet et dværghamster er. interessant vinkel.
Plan: gå tilbage til 5 cm og øg afstanden cm for cm igen.
Positivt, han var i gang omme i bagenden af buret, da jeg kradsede på grenen kom han farende så hurtigt at han faldt over sine egne poter og trillede om på ryggen. Masede op på alle fire og kom drønende.
Ville tage hørfrø som godbid i dag. Da*m de er små, men han er blevet god til at tage dem mellem min pege og tommel, selv om jeg taber det halve af dem. Tog en enkelt havrekerne, men ville ikke have hvede eller byg.
Ny øvelse initieret: sidde på bagben. Bruger pegefinger som target, fik 8 k/g af 10 forsøg. Overvej hvad cue skal være? verbal? håndtegn?
Observation: dværghamsterundersider må være lavet af velcro. Er ret vanskelig at få af hånden igen, og går ikke frivilligt ned.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af taysha » 4. nov 2013 18:11

mandag 4/11
pyha, var afsted med arb. fra 8-2130 lørdag, så der er ikke lige sket det store. :roll:
I dag hyggede han næsten en halv time med Linda, hvor de havde en leg kørende om, at Duseren løb gennem et paprør fra en køkkenrulle og fik en guf på den anden side, frem og tilbage. Så nu snorksover han. :mrgreen:
Øv men så må jeg hellere være lidt huslig.... :( måske i morgen...
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af taysha » 6. nov 2013 14:42

Onsdag den 6/11
Duseren var ikke interesseret i kontakt i går, men i dag var han heldigvis mere end klar. Han var meget kontaktsøgende og vi hyggede længe.
Fik også lige trænet lidt - vi trænede "sit on station" dvs at løbe hen og sætte sig på en lille platform. Og blive siddende et stykke tid. Pointen er at "station" bliver dyrets happy-spot" altså et sted, hvor man ved der altid sker gode ting. Så man elsker at sidde der. Derfor må platformen heller ikke være fast inventar, men noget der kun sættes ind i buret, når man træner det. På platformen kan man nemt se hele hamsteret og se om den ser sund og rask ud, man får let set kløerne og maven (især hvis man træner at sidde på bagben) og det bliver et sted hvor hamsteret kan sidde mens man træner andre ting... hm hamster high-five? der var en ide.... I sidste ende, hvis man træner statin nok bliver hamsteret s glad for sit station, at en vildfaret hamster kan tilbydes station og ofte vil løbe hen til det frivilligt. Og dermed indfanges.
Nå men, det var bare for at sige, at det ikke kun er for sjov og ballade... :wink:
Det gik i øvrigt fint. Se hele seancen her:
https://www.youtube.com/watch?v=Ap2Uwgl ... uhS536ap-e
Længere tid tog det ikke. :thumb: Nu skal adfærden bare forstærkes som det hedder i nørd-sprog...dvs han igen og igen skal opleve at det er godt at sidde på station. DEt kan tilgengæld godt være noget man arbejder med længe.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af taysha » 7. nov 2013 17:03

7/11
arbejdede videre med sit on station. det gik fint, han sad der i ca 1½ minut, dvs 5 godbidders tid, travede hen til åbningen, så sig lidt om og travede målbevidst tilbage på station. Blev der ca 4 minutter, stadig med ret hurtig kadance på godbidderne, da vi klikkede for at "sidde pænt"
Så gik han ned for at tømme kindposerne. De var også megastore på det tidspunkt. Burde være stoppet før han selv gik fra, men det gik lige så fint... nå, ingen skade sket, jeg flyttede station mens han var væk, og han kom hurtigt frem og hyggede lidt, så var han træt.
Jeg er vildt imponeret over at han kan blive ved så længe. Med hundehvalpe på 8-10 uger plejer max træningssession at være 5 minutter, så mister de koncentrationen. (de kan igen efter et par minutters pause, men alligevel)
Gav ham en træbro, har ikke set ham bruge den endnu.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af taysha » 10. nov 2013 16:35

de sidste par dage har vi ikke trænet, i går var han slet ikke vågen mens vi var hjemme.

Men i dag vækkede jeg ham altså, for jeg kunne ikke lide at ejg slet ikke så ham i går. :(

Jeg benyttede chancen til at rense hans rede for bæ, beskidt strøelse og maddepot.
Jeg skulle hilse fra Duseren og sige, at han er blevet overdraget til verdens ondeste hamsterejer som ikke alene kan komme i tanke om at vække en, men ovenikøbet tyvstjæler ens mad, mens man er ALT alt for søvnig til at forsvare den. :evil:

Jeg satte station-platformen ind i buret, mens jeg ryddede op, og han sad der faktisk en god del af tiden... han tog allernådigst i mod et par godbidder... men afviste at tage de fleste... :tsk: jeg var tydeligt i unåde. Da jeg satte en hånd hen foran ham, så han kunne klatre op på den, vendte han demonstrativt ryggen til, men blev i øvrigt siddende. :roll: :lol:
Så snart jeg var færdig med at rydde op, gik han i seng igen.

Jeg håber, da jeg er tilgivet i morgen. :cry:
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af taysha » 17. nov 2013 09:53

æv alt er gået i stå. Han er stadig i hånd næsten dagligt, og vil gerne, men han vil intet tage af godbidder... vi holder en pause mens jeg prøver at hitte noget han kan lide.
nu ikke blive bekymret, han er fin i størrelse og spiser af sin alm. mad, er kvik og livlig, så han er ikke syg... jeg kan bare ikke fine noget han er villig til at "arbejde for" om man så må sige.
I går hoppede han glad op på sin station, fik tilbudt en guf, sagde pænt nej tak og gik igen.... :tsk :-|
Og det er jo det med klikkertræning... det er jo altid 100% på dyrets præmisser - og lige nu gider han altså ikke lege... så jeg må nøjes med at holde ham lidt og ellers nyde at se ham, når han futter rundt og passer sit eget liv. Det er også ok.
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af taysha » 24. nov 2013 17:02

:lol: I dag var han med ovre på mit skrivebord mens jeg sad lidt og arbejdede... hæhæhæ hvor var det sødt... han futtede rundt og undersøgte alt.... men jeg ved ikke om den her undskyldning duer.... du chef, jeg kunne ikke lave opgaven, der sad en hamster på min mus.... :lol:

Så kravlede han op af min arm, og ned i halsåbningen på min t-shirt...

(Hmm... Jeg håber, jeg snart finder en dame til ham... han må vist trænge til en.... :oops: )


og så besluttede jeg, at det vist var på tide, at han kom hjem i buret...
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Luna
Indlæg: 1988
Tilmeldt: 22. okt 2012 21:51

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af Luna » 24. nov 2013 22:42

Hvor lyder det hyggeligt! Jeg arbejder på sagen!
Venlig hilsen Nikoline - Bork's hamsteropdræt
Billede
Besøg min hjemmeside eller find mig på facebook

taysha
Indlæg: 455
Tilmeldt: 1. okt 2013 19:00

Re: vinterhvide Dr. Dre, logbog ;)

Indlæg af taysha » 26. dec 2013 10:26

Så er hele familien solgt. :wub:
Juleaften styrede min far direkte ind til hamsterbo - han er ligeså dyreglad som jeg er - og jeg tog Duseren ud. Hvorpå han gik fra hånd til hånd - min far, mor, svigerbedste (på 94) - og svigerfar og svigermor har han allerede besejret ved tidligere lejlighed.
Det er bare charme, selvtillid og lækkert hår. Første gang han sidder hos en han ikke kender, sætter han sig bare til at pudse sig.
Han fik et lillebitte stykke rå rødkål (vi koger selv rødkålen, min mand hader det der købe-noget), hvilket blev modtaget med udpræget begejstring, så var julemiddagen i hus, sagde han. Jeg skulle hilse og sige glædelig jul.
:D :santa:
Only in our dreams are we free. The rest of the time we need wages.~ Terry Pratchett
Billede
http://husfred-hamsteri.dk

Besvar