Købskontrakt?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Købskontrakt?

Indlæg af milla.b » 18. dec 2013 18:31

Jeg har idag været inde på et par hjemmesider, som nogle af jer opdrætteren har lavet, og se at nogle af jer laver en form for "købskontrakt" (ved ikke lige hvad jeg ellers skal kalde det), hvor jeg meget hurtigt tænkte, hvad indeholder sådan en? :D
Calobe's hamsteropdræt

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Købskontrakt?

Indlæg af chlin » 18. dec 2013 20:28

Jeg har mine liggende online her: http://www.lindes-hamsteri.dk/salg-af-unger.html

Den med vinterhvide er nok den der er interessant for dig.
Det vigtige for mig med den kontrakt er, at folk forstår at de IKKE må parre en af mine renartede unger med en hybrid. Og at jeg får en henvendelse, hvis de af en eller anden grund ikke kan have hamsteren længere så vi sammen kan beslutte et nyt hjem til den. Og hvis der skulle være noget med noget sygdom, for det kan jo vise sig, at der på mine linjer er tendens til en bestemt sygdom.
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: Købskontrakt?

Indlæg af milla.b » 18. dec 2013 21:05

chlin skrev:Jeg har mine liggende online her: http://www.lindes-hamsteri.dk/salg-af-unger.html

Den med vinterhvide er nok den der er interessant for dig.
Det vigtige for mig med den kontrakt er, at folk forstår at de IKKE må parre en af mine renartede unger med en hybrid. Og at jeg får en henvendelse, hvis de af en eller anden grund ikke kan have hamsteren længere så vi sammen kan beslutte et nyt hjem til den. Og hvis der skulle være noget med noget sygdom, for det kan jo vise sig, at der på mine linjer er tendens til en bestemt sygdom.
Okay så er det jo faktisk rigtig genialt, at have sådan en. :D
Calobe's hamsteropdræt

mosegaardmortensen89
DHF - Dommer
Indlæg: 8551
Tilmeldt: 19. apr 2014 12:47

Re: Købskontrakt?

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 19. dec 2013 06:55

Men inden man laver det skal man også være opmærksom på at det også er en måde at kontrollere folk og man kan også "bare" fortælle dem de vigtige ting.

Jeg har det også selv på mine hamstere, men jeg tager det ofte op til overvejelse for det kan også blive misbrugt som en måde til at styre/have kontrol med dem der køber fra en.

Måske jeg en dag ikke har det mere, men skriver blot dette for at sige at der også er en bagside af en købskontrakt
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: Købskontrakt?

Indlæg af milla.b » 19. dec 2013 13:17

mosegaardmortensen89 skrev:Men inden man laver det skal man også være opmærksom på at det også er en måde at kontrollere folk og man kan også "bare" fortælle dem de vigtige ting.

Jeg har det også selv på mine hamstere, men jeg tager det ofte op til overvejelse for det kan også blive misbrugt som en måde til at styre/have kontrol med dem der køber fra en.

Måske jeg en dag ikke har det mere, men skriver blot dette for at sige at der også er en bagside af en købskontrakt
Det har du ret i, men det jeg har forstået det, som er: Man lige snakker dem igennem med køberen og forklare meningen med kontrakten :D
Calobe's hamsteropdræt

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Købskontrakt?

Indlæg af PiaH » 19. dec 2013 15:44

Kontrakter er okay, men der skal ikke være for mange krav, for er der det kan det nemt komme til at lyde som en lejekontrakt og ikke en købs kontrakt.

På min ene skovkat er kontrakten fyldt med krav som er helt hen i vejret, men da jeg købte hende for 6½ år siden tænkte jeg ikke nok over det.
Samtale er nok det bedste og så skrive det ned man bliver enige om, hvis der skal være en kontrakt.
Fra mig og Zoo

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: Købskontrakt?

Indlæg af milla.b » 19. dec 2013 18:39

PiaH skrev:Kontrakter er okay, men der skal ikke være for mange krav, for er der det kan det nemt komme til at lyde som en lejekontrakt og ikke en købs kontrakt.

På min ene skovkat er kontrakten fyldt med krav som er helt hen i vejret, men da jeg købte hende for 6½ år siden tænkte jeg ikke nok over det.
Samtale er nok det bedste og så skrive det ned man bliver enige om, hvis der skal være en kontrakt.
Ja du har ret i, man hurtigt kan blive en skrap sælger. Jeg har tænkt mig, at skive lidt med sygdom og så lidt med avl ang. Hybrider :D
Calobe's hamsteropdræt

chlin
Indlæg: 2653
Tilmeldt: 11. mar 2012 23:42

Re: Købskontrakt?

Indlæg af chlin » 19. dec 2013 18:46

Jeg synes jo at det er rigtigt vigtigt at folk forstår vigtigheden i at bevare de renartede hamstere. For mig er det altafgørende at folk ikke avler en renartet fra mig sammen med en hybrid. Og de folk der køber har aldrig udtrykt problemer med at have en kontrakt - tvært imod er de glade for at kunne samarbejde med en seriøs opdrætter.

Guldhamsterne har jeg været mere i tvivl om. Jeg har valgt at lave en ret hård kontrakt. Det skyldes primært at jeg avler dark Grey og at det bestemt ikke er mit ønske at få spredt det gen rundt i tilfældig avl i Danmark - der er forbavsende mange der tror at det er det samme som sølvgrå! Og det er det langt fra. Der er en øget risiko for kinked til netop på det gen og det er ikke ønskeligt at vi kan risikere at komme i en situation hvor det optræder en masse steder fordi folk avler uden at have god forstand på avl. Der er også begrænset viden om de forskellige mutationer af dark Grey og med lidt hovsa-avl dukker der hurtigt dark Grey sølvgrå eller lignende mærkelige kombinationer op. Og det er jo ikke specielt ønskeligt ... Derfor har jeg valgt at lave et generelt forbud mod avl nu. Men der er skam dhf-opdrættere der uden problemer kan få lov til at avle på unger efter mig :)
Med venlig hilsen Christina      Lindes Hamsteri på Facebook

Billede

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: Købskontrakt?

Indlæg af milla.b » 19. dec 2013 19:20

chlin skrev:Jeg synes jo at det er rigtigt vigtigt at folk forstår vigtigheden i at bevare de renartede hamstere. For mig er det altafgørende at folk ikke avler en renartet fra mig sammen med en hybrid. Og de folk der køber har aldrig udtrykt problemer med at have en kontrakt - tvært imod er de glade for at kunne samarbejde med en seriøs opdrætter.

Guldhamsterne har jeg været mere i tvivl om. Jeg har valgt at lave en ret hård kontrakt. Det skyldes primært at jeg avler dark Grey og at det bestemt ikke er mit ønske at få spredt det gen rundt i tilfældig avl i Danmark - der er forbavsende mange der tror at det er det samme som sølvgrå! Og det er det langt fra. Der er en øget risiko for kinked til netop på det gen og det er ikke ønskeligt at vi kan risikere at komme i en situation hvor det optræder en masse steder fordi folk avler uden at have god forstand på avl. Der er også begrænset viden om de forskellige mutationer af dark Grey og med lidt hovsa-avl dukker der hurtigt dark Grey sølvgrå eller lignende mærkelige kombinationer op. Og det er jo ikke specielt ønskeligt ... Derfor har jeg valgt at lave et generelt forbud mod avl nu. Men der er skam dhf-opdrættere der uden problemer kan få lov til at avle på unger efter mig :)
Okay det kan jeg godt forstå og det med dine guldhamstere er meget forståeligt. Jeg vil her enten fredag eller lørdag lave en, som jeg ville lægge et billed ud af, hvor i meget gerne må komme med lidt ris/ros, så den eventuelt kunne blive endnu bedre. :D
Calobe's hamsteropdræt

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Købskontrakt?

Indlæg af PiaH » 19. dec 2013 19:43

Jeg forstår udmærket godt krav og forbud med hensyn til avl, problemet med kontrakter er når det er krav hvor man tænker, vil sælger entlig sælge eller leje ud, sådan er de i katte verdenen efter min mening, det behøver jo ikke være sådan i hamster verdenen, ja jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare mig anderledes, men kontrakter er ikke gode hvis de lyder som en lejekontrakt, efter min mening.

Skulle jeg avle hamster igen, ville jeg igen gå efter at avle korthåret gylden, og sikkert også lave en købskontrakt, jeg har ikke noget i mod købskontrakter, kun hvordan de lyder.
Fra mig og Zoo

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Købskontrakt?

Indlæg af PiaH » 19. dec 2013 20:03

Nu har jeg lige læst begge dine kontrakter Christina, og de er okay og ikke specielt skrappe :-) De lyder heller ikke spor som en lejekontrakt, men det de er, en købskontrakt.
Fra mig og Zoo

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: Købskontrakt?

Indlæg af milla.b » 19. dec 2013 21:07

PiaH skrev:Jeg forstår udmærket godt krav og forbud med hensyn til avl, problemet med kontrakter er når det er krav hvor man tænker, vil sælger entlig sælge eller leje ud, sådan er de i katte verdenen efter min mening, det behøver jo ikke være sådan i hamster verdenen, ja jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare mig anderledes, men kontrakter er ikke gode hvis de lyder som en lejekontrakt, efter min mening.

Skulle jeg avle hamster igen, ville jeg igen gå efter at avle korthåret gylden, og sikkert også lave en købskontrakt, jeg har ikke noget i mod købskontrakter, kun hvordan de lyder.
Lige netop jeg har tænkt mig, at lave en med nogle få 'krav', som jeg syntes er vigtige :D
Calobe's hamsteropdræt

PiaH
Indlæg: 1608
Tilmeldt: 8. maj 2010 00:48

Re: Købskontrakt?

Indlæg af PiaH » 19. dec 2013 21:13

milla.b skrev:
PiaH skrev:Jeg forstår udmærket godt krav og forbud med hensyn til avl, problemet med kontrakter er når det er krav hvor man tænker, vil sælger entlig sælge eller leje ud, sådan er de i katte verdenen efter min mening, det behøver jo ikke være sådan i hamster verdenen, ja jeg ved ikke lige hvordan jeg skal forklare mig anderledes, men kontrakter er ikke gode hvis de lyder som en lejekontrakt, efter min mening.

Skulle jeg avle hamster igen, ville jeg igen gå efter at avle korthåret gylden, og sikkert også lave en købskontrakt, jeg har ikke noget i mod købskontrakter, kun hvordan de lyder.
Lige netop jeg har tænkt mig, at lave en med nogle få 'krav', som jeg syntes er vigtige :D
Lyder som en god idé :-)
Fra mig og Zoo

burrus
Indlæg: 4520
Tilmeldt: 24. aug 2007 19:55

Re: Købskontrakt?

Indlæg af burrus » 20. dec 2013 07:00

Det man bare skal huske er, at ting som F.eks. Avlsforbud o.l. Gør ofte at ens kontrakter ikke er mere værd end det papir den er skrevet på! Man kan nemlig ikke komme ud over købeloven og de rettigheder, som man altid får med, når man køber en varer. Og det er en hamster desværre påset punkt! :(
Det betyder f.eks. Også, at så længe DHF ikke opererer med 'kælehamster' og 'avlshamster' i systemet, så ville man altid kunne, med loven i hånden, stadig trække kuld og stamtavler i f.eks., uanset hvad der står på ens fine kontrakt :? Og ingen kan desværre forbyde at lave hybridavl med en renartet vinterhvide eller campbells, hvis det er det de virkelig vil (der giver stamtavleproblemet så sig selv :) )...
Nej man bliver sikkert ikke perlevenner med opdrætteren, men man kan faktisk ikke forbyde folk det, den mulighed rummer lovgivningen bare ikke! :?
En kontrakt a la den Christina har, er med til at sætte fokus på et eller flere 'problemer' og så kan man ellers håbe på, at man med oplysning kan skabe forståelse hos køber, og at køber er oprigtig, når denne skriver under på en kontrakt! For en kontrakt med f.eks. avlsforbud vill køber i teorien kunne rive midt over uden at være på kant med andet end sælgers etik og moral! :?


Og hvis man bringer f,eks, katteopdrættere ind i billedet, så har flere klubber efterhånden fået lavet 'standard'udgaver, som de VED holder i byretten, for den er lavet af en jurist! Men med katte har opdrætteren også et MEGET stærkt våben til at styre om der laves kuld på katten - de kan nemlig køre killingerne ned til dyrlægen ved 10-ugers alderen og neutralisere dem, så de kommer snippet ud til deres nye hjem og ikke KAN lave killinger senere :) så er et avlsforbud f.eks. helt unødvendigt at skrive i en kontrakt, og så bliver kontrakt pludselig en hel del mere værd i byretten, hvis man skulle ende der :)
Men ofte propper nogle opdrættere mere ind i den standardkontrakt, og så kan de faktisk halte ift at være mere værd end det papir dem skrives på... Derfor skal man overveje grundigt OM visse ting skal stå i en sådan kontrakt :)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

milla.b
Indlæg: 927
Tilmeldt: 30. dec 2012 11:04

Re: Købskontrakt?

Indlæg af milla.b » 20. dec 2013 07:32

burrus skrev:Det man bare skal huske er, at ting som F.eks. Avlsforbud o.l. Gør ofte at ens kontrakter ikke er mere værd end det papir den er skrevet på! Man kan nemlig ikke komme ud over købeloven og de rettigheder, som man altid får med, når man køber en varer. Og det er en hamster desværre påset punkt! :(
Det betyder f.eks. Også, at så længe DHF ikke opererer med 'kælehamster' og 'avlshamster' i systemet, så ville man altid kunne, med loven i hånden, stadig trække kuld og stamtavler i f.eks., uanset hvad der står på ens fine kontrakt :? Og ingen kan desværre forbyde at lave hybridavl med en renartet vinterhvide eller campbells, hvis det er det de virkelig vil (der giver stamtavleproblemet så sig selv :) )...
Nej man bliver sikkert ikke perlevenner med opdrætteren, men man kan faktisk ikke forbyde folk det, den mulighed rummer lovgivningen bare ikke! :?
En kontrakt a la den Christina har, er med til at sætte fokus på et eller flere 'problemer' og så kan man ellers håbe på, at man med oplysning kan skabe forståelse hos køber, og at køber er oprigtig, når denne skriver under på en kontrakt! For en kontrakt med f.eks. avlsforbud vill køber i teorien kunne rive midt over uden at være på kant med andet end sælgers etik og moral! :?


Og hvis man bringer f,eks, katteopdrættere ind i billedet, så har flere klubber efterhånden fået lavet 'standard'udgaver, som de VED holder i byretten, for den er lavet af en jurist! Men med katte har opdrætteren også et MEGET stærkt våben til at styre om der laves kuld på katten - de kan nemlig køre killingerne ned til dyrlægen ved 10-ugers alderen og neutralisere dem, så de kommer snippet ud til deres nye hjem og ikke KAN lave killinger senere :) så er et avlsforbud f.eks. helt unødvendigt at skrive i en kontrakt, og så bliver kontrakt pludselig en hel del mere værd i byretten, hvis man skulle ende der :)
Men ofte propper nogle opdrættere mere ind i den standardkontrakt, og så kan de faktisk halte ift at være mere værd end det papir dem skrives på... Derfor skal man overveje grundigt OM visse ting skal stå i en sådan kontrakt :)
Det er fuldstændig rigtig, at man ikke bare kan lave sine egne regler, som opdrætter, men man kan jo informere eller råde dem til, at følge kontrakten og forklare hvorfor :D
Calobe's hamsteropdræt

Besvar