parring med smukke Sally-guldhamster

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
kwo

Indlæg af kwo » 28. apr 2006 21:46

Det går jo strygende med at få det lært. :-)

U (umbrous), ja jeg ved ikke om man kan kalde det en decideret farve, det er mere et slags formørkelses-gen. Men på den anden side, så er opal jo et slags afblegnings-gen, og det er jo en farve, så umbrous må vel også kunne kaldes en farve. :-)

Hamsterens (og alle andre agouti-farvede gnaveres) hår er opbygget på følgende måde: et bredt mørkt bånd nederst mod huden, så et smalt gult bånd nær spidsen af håret og yderst en sort spids på håret. Det sorte farvestof kaldes eumelanin og det gule for phaeomelanin. Hos de sorte guldhamstere mangler det gule bånd og hamsteren bliver helt sort. Omvendt hos de creme, der bliver det sorte fortrængt og hamsteren bliver "gul". Eumelanin findes så også i en muteret brun udgave, og det er den vi ser hos chokolade guldhamstere.

Agouti er normalfarven hos de fleste gnavere, også hamstere. Men farven kan også kaldes andre ting hos de enkelte arter. Hos guldhamstere bruges også betegnelsen gylden (golden). Da brun er betegnelsen for et af dens muterede gener (i farven rust), så er det ikke godt at bruge om normalfarven.

hb = forkortelse for hvidbåndet.
Kenneth Worm

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 28. apr 2006 21:58

Okay alle tiders - jeg blir sgu snart så klog på det her så jeg kan undværre hovedet. Jeg begynder i hvert tilfælde at forstå sammenhængene når de bliver forklaret, men dertil at forklare/huske det selv - det varer nok lidt.
og hb (hvidbåndet) - den burde jeg selv havde regnet ud.

Umbrous - formørkelse, den er jeg med på, men hvilken farve er det så der er blevet formørket i Sallys tilfælde - er det creme ?
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 28. apr 2006 23:38

og så var der lige - nej nu skal jeg nok snart holde op med alle de spørgsmål, men det er jo vildt interessant det her.
Øh billeder af creme - cinnamon - gylden - umbrous gylden til sammenligning.
når jeg pisker rundt på jeres hjemmesider, syntes jeg at disse farver er svære at kende forskel på.

Billede

kwo

Indlæg af kwo » 28. apr 2006 23:47

sabkoch skrev: Umbrous - formørkelse, den er jeg med på, men hvilken farve er det så der er blevet formørket i Sallys tilfælde - er det creme ?
Normalt er det i hvert fald en slags formørkelse. Men lige i tilfældet med creme sker der et eller andet underligt. Creme har det med at gøre underlige ting ved andre gener. :-)

En kombination mellem sort og creme f.eks. Man kan jo sige at hver af generne fjerner den anden farve, så hvad sker der når man har begge farver? Ja, igen går creme ind og laver noget underligt, det fjerner nemlig helt effekten af det sorte gen (man siger det maskerer det).

Måske er det hårspidserne umbrous formørker. Puster man i pelsen på en zobel, kan man se den lyse underpels nedenunder og især på langhårede dyr er det tydeligt.
Kenneth Worm

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 29. apr 2006 00:02

Ja så er Sally lige blevet pustet i nakken og sørne ja der er hvid underpels.

Så iøvrigt en udsendelse på Animal Planet, hvor en tiger (mener jeg at huske det var ) der skulle opereres og derfor først have barberet pelsen af. På selve skindet kunne man så se de stribede aftegninger. Det så næsten besynderligt ud.

Billede

kwo

Indlæg af kwo » 29. apr 2006 08:58

sabkoch skrev:og så var der lige - nej nu skal jeg nok snart holde op med alle de spørgsmål, men det er jo vildt interessant det her.
Øh billeder af creme - cinnamon - gylden - umbrous gylden til sammenligning.
når jeg pisker rundt på jeres hjemmesider, syntes jeg at disse farver er svære at kende forskel på.
Creme er den nemme at kende, idet den hører til gruppen af farver som på engelsk kaldes 'self', på dansk svarer det til ensfarvet, idet de er samme farve på ryggen som på bugen, uden nogen tegninger.

Den anden gruppe kaldes agouti, og har de typiske tegninger en guldhamster nu har, men de enkelte dele kan så være skiftet til en anden farve.

Tager man den almindelige gylden, så ser man at den har de sorte hårspidser jeg nævnte tidligere (kan også ses ved at puste lidt i pelsen). Hos cinnamon er den sorte eumelanin ændret til brun, og måske er det gule bånd udvidet lidt. Det gør at cinnamon virker mere ensartet orange i farven (uden sorte dækhår).

Og umbrous formørker som nævnt de fleste farver sådan generelt, dvs både på ryggen og på bugen. Så en umbrous gylden vil nok nemmest kunne kendes på en mørkegrå bug i modsætning til den lysegrå man normalt ser.

Det var sådan beskrevet i ord. Jeg kender ingen rigtig god side med alle de relevante billeder. Der er sider med alle farver, men det er typisk et helhedsbillede af dyret. Som nævnt for umbrous vil det være billeder af bugen, der ville være mest relevant, og sådanne billeder glemmes som regel, ligesom billeder af underhårenes farve osv.
Kenneth Worm

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 29. apr 2006 10:23

okay så kan jeg bedre forstå at det virkede svært at hitte ud af, da jeg sådan var mere ude i decideret farveforskelle, men det er jo så ikke det der er tilfældet, man skal jo nærmest have dyret i hånden for at kunne se det. Så røg den også ind på lystavlen. Tusinde tak for det.

Billede

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 29. apr 2006 10:47

Tak til Kenneth,Pia og Anna der i denne tråd absolut har været en meget stor hjælp.
Vi skal jo forsøge at få Sally parret på forårsudstillingen, men jeg ved jo at det er en kæledyrsklub, som ikke går op i genetik m.v. og at de fleste ejere ikke ved farver m.v. på deres dyr (og det er helt i orden for mig-det er en kæledyrsklub-sådan er det,) men betyder jo så at jeg selv må være i stand til at se på dyret og forsøge at finde den han, der sammen med Sally kan give de unger som Ayla gerne vil have. Nu ved jeg jo hvad Sally skal parres med for at få den eller den slags unger og så kan Ayla jo vælge og heraf vælges hannen.
Men men, Annas rex unger spøger forfærdelig meget i mit hoved og der ved vi jo så møj mere om forfædrene end ved en fra kæledyrsklubben.

Åh nej - fik lige en tanke :roll: - det kunne jo være et både og, da det jo varer lidt tid, inden Annas unger er klar til at avle.

Billede

Anna

Indlæg af Anna » 29. apr 2006 11:02

sabkoch skrev: Åh nej - fik lige en tanke :roll: - det kunne jo være et både og, da det jo varer lidt tid, inden Annas unger er klar til at avle.
Hehe, ja det varer jo noget før mine er klar til at blive brugt i avlen, pt. kæmper de lige med at få pels først LOL
Men du siger bare til, hvis jeg skal reservere en unge til dig :wink:

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 29. apr 2006 11:08

Det skal jeg nok - jeg skal bare lige have styr på om det skal være en lys eller en sort, men hvis du kigger på rex-tråden, så har jeg til en afveksling et par spørgsmål om netop afkommet af sally og en af dine enten lys eller mørk rex

Billede

Anna

Indlæg af Anna » 29. apr 2006 11:16

sabkoch skrev:Det skal jeg nok - jeg skal bare lige have styr på om det skal være en lys eller en sort, men hvis du kigger på rex-tråden, så har jeg til en afveksling et par spørgsmål om netop afkommet af sally og en af dine enten lys eller mørk rex
Ok, den kigger jeg så lige på :wink:

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 29. apr 2006 11:27

Tusinde tak

Billede

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 29. apr 2006 15:46

Så det nu jeg siger til Anna og bestiller. Men da vi skulle vælge røg jeg lige ud i problemer med at finde ud af hvad vi skulle vælge og da det gik op for mig at Hampus og Fie var fra samme kuld og var "sort og orange", så gik der ged i min nuvundne viden om genetik.
Så bestillingen håber jeg giver mening for dig.

1. Skal være rex og langhåret og hankøn - (pu det var det nemme)

2. Ayla vil ikke kun have gyldent afkom, så det skal altså være en creme
eller zobel.

3. Ayla vil helst have en hvid / lys han
Jeg vil have en han, der sammen med Sally giver de fleste forskellige
farveresultater i afkommet.("sorte,hvide,orange")
(Sally er LL ee UU BaBa)
Og her er det så filmen knækker for mig, for er det så en creme,
zobel, lys, mørk ? - så her kommer du ind og vælger for os Anna, bare
rex, langhåret hankøn er opfyldt.

Gav det mening eller tror jeg - jeg er ude i frit valg på alle hylder ?

Vi kunne jo også komme ud og kigge på dem, når de har pels på, men 1 skal der reserveres.

Billede

Anna

Indlæg af Anna » 29. apr 2006 21:28

sabkoch skrev:Så det nu jeg siger til Anna og bestiller. Men da vi skulle vælge røg jeg lige ud i problemer med at finde ud af hvad vi skulle vælge og da det gik op for mig at Hampus og Fie var fra samme kuld og var "sort og orange", så gik der ged i min nuvundne viden om genetik.
Så bestillingen håber jeg giver mening for dig.

1. Skal være rex og langhåret og hankøn - (pu det var det nemme)

2. Ayla vil ikke kun have gyldent afkom, så det skal altså være en creme
eller zobel.

3. Ayla vil helst have en hvid / lys han
Jeg vil have en han, der sammen med Sally giver de fleste forskellige
farveresultater i afkommet.("sorte,hvide,orange")
(Sally er LL ee UU BaBa)
Og her er det så filmen knækker for mig, for er det så en creme,
zobel, lys, mørk ? - så her kommer du ind og vælger for os Anna, bare
rex, langhåret hankøn er opfyldt.

Gav det mening eller tror jeg - jeg er ude i frit valg på alle hylder ?

Vi kunne jo også komme ud og kigge på dem, når de har pels på, men 1 skal der reserveres.
Et eller andet sted taler vi forbi hinanden, for en parring ml. Sally og en af mine unger (som enten er ee Uu eller ee uu) kan kun give hvidbåndede zobel unger - og forklaringen ligger i at Sally er rentavlet og ALTID vil give et stort U videre, dvs. alle unger bliver umbrous (så med en parring med en creme bliver alt zobel, da creme og U = zobel)
Og en parring med en zobel giver zobel.
Derudover giver Sally altid et e, L, Ba videre. Dvs. alle unger er hvidbåndede (Ba_), de er korthårede (L_), og de har min. et lille e.

gyldne unger kan fås ved at parre hende med en der har et stort E, da det så vil dominerer over hendes små ee. de vil så altid være umbrous gyldne da Sally er UU.

Så jeg kan ikke opfylde så mange ønsker fra jeres side, andet end en rex han burde jo nok kunne klares.

Måske I skal tænke lidt videre over om I skal avle på Sallys unger, for så kan man jo spekulere lidt over, hvad der er smart de har i genkode (fx kan ungerne ved at Sally bliver parret med en creme få ee Uu - og dermed have en mulighed for at deres afkom kan "slippe af" med det store U).

I er velkomne til at komme og se på ungerne, og evt. en lille genetik snak, måske det er nemmere face to face, så der kan tegnes og fortælles på en gang.

I siger bare til - og hvis I er sikre på at I gerne vil reservere en unge fra mit kuld, så kan jeg skrive jer på med det samme (jeg behøver ikke vide hvad farve den skal være, kun om I er sikre på at I vil reservere en).

Anna

Indlæg af Anna » 29. apr 2006 21:30

sabkoch skrev:...at Hampus og Fie var fra samme kuld og var "sort og orange"
Den sætning forstår jeg ikke, hvad mener du med "sort og orange"?

Låst