Sår på poterne

Alle spørgsmål omkring helbred og sygdomme ved hamstere er placeret her.
Låst
Lotte

Sår på poterne

Indlæg af Lotte » 31. jul 2015 12:51

Min guldhamster, Mickey, har fået et sår under venstre bagpote. Poten har også været hævet og rød. Jeg har været til dyrlægen og fået penicillin til ham for evt. betændelse og noget smertestillende, og han skal til tjek i dag.
Men ... nu har jeg så set, at han også har fået et sår og lidt hævelse på den anden bagpote. Jeg er kommet til at tænke på, om det mon kan være hans træhjul, der giver ham disse sår og hævelser (ved friktion), når han løber rundt i det. Han har ikke træhjulet i sit bur, der har han et wodent wheel, men når han er oppe på gulvet, har han adgang til træhjulet, og løber også i det hver aften.
Er der mon nogle af jer hamsterelskere derude, der har været ude for brandsår, vabler, hævelser eller andet på hamsteren, når den løber i træhjul?

mosegaardmortensen89

Re: Sår på poterne

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 31. jul 2015 13:00

Jeg har ikke træhjul. Men det lyder ikke usandsynligt det kunne være derfra.

Jeg tænker prøv at tage hans wodent wheel i løbegården og så se om det gør sårene forsvinder og der ikke kommer nye.

Jeg håber :D
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Hamsterguf9000

Indlæg af Hamsterguf9000 » 31. jul 2015 13:06

Jeg ville nok tage hjulene fra ham indtil det er helet og så prøv kun at give ham Wodent Wheel bagefter :)

Lotte

Indlæg af Lotte » 31. jul 2015 16:27

Mickey har jo en bunke træting stående, som han kan benytte, når han er på gulvet, så jeg vil gennemgå det hele for at se, om der er noget, der kan rive. Og så fjerner jeg helt sikkert træhjulet.
Dyrlægen mente også, at træhjulet kunne være en mulighed for at give skader, så vi ser an til på tirsdag, hvor han skal tjekkes igen.
Ved ikke om jeg tør fjerne det wodent wheel han har i buret. Er lidt bange for, han så begynder at kravle i tremmerne og falder ned. Han har haft brækket det ene bagben, så jeg tør ikke rigtigt løbe chancen. Og ja, Mickey er en rigtig, rigtig uheldig hamster.
Tak for jeres input.

Lotte

Indlæg af Lotte » 9. aug 2015 11:23

Lige en opdatering.
Efter Mickey havde fået penicillin, skulle han til tjek hos den vanlige dyrlæge, og her var meldingen klar; da Mickey har haft brækket sit højre bagben, går han skævt, og det har bevirket, at han får hård hud/sår på indersiden af poten på det tidligere brækkede ben og et sår på ydersiden af den anden bagpote, som han så lægger mere vægt på.
Jeg kan faktisk også se, hvor han lægger vægten, når han sidder på rumpen.
Så hvis det bliver betændt og hævet, må han på smertestillende og penicillin igen. Men han er ikke generet af den hårde hud, heller ikke når man rører ved poterne, så jeg må bare se tiden an.

mosegaardmortensen89

Indlæg af mosegaardmortensen89 » 10. aug 2015 18:32

Jeg krydser for han ikke skal på pencilin igen
Venlig hilsen Maria

Hamsterhuset.dk

Låst