farve gener

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
sabkoch

farve gener

Indlæg af sabkoch » 1. okt 2006 12:47

Så nu er jeg her igen - har fået styr på hvidbåndet, rex, lang/korthår o.s.v., men farvekoderne driller mig.

Hvis man nu har en zobel Aa B_ ee Uu
og en chokolade aa bb

og ovennævnte genkoder er hvad man har, så kan jeg simpelthen ikke løse det fordi jeg både skal have aa og bb med samtidig da de jo tilsammen er dem der giver chokolade eller skal jeg tage aèrne for sig selv og bèrne for sig selv eller roder jeg nu helt rundt i det.
Har forsøgt at sætte det op i Kenneths firkant skema, men kan ikke hitte ud af hvilke bogstaver jeg skal have med.
Øv hvor det irriterer mig, at jeg ikke kan fatte det.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

kwo

Indlæg af kwo » 1. okt 2006 13:23

Hi, ja det kan godt drille i starten. Nu er jeg ikke helt sikker på hvad dit spørgsmål går på, men hvis det er hvad resultatet kan blive af en parring mellem zobel og chokolade, så gør du følgende.

Først finder jeg hele deres genotype (eller i hvert fald den relevante del).

Altså zobelen hedder Aa B_ ee Uu. Nu er skemaerne ikke velegnede til manglende bogstaver, så du kan f.eks. lave to skemaer, et hvor du leger den er BB og et hvor du forestiller dig Bb. Og så skulle det gerne blive et af de to udfald. Her har jeg gjort det med BB for nemhedens skyld.

Chokoladen er aa bb. For at få det ind i et skema sammen med et andet dyr med flere gener, så skal chokoladens gener udvides. Det gøres med vildtype-generne (igen formoder jeg at der ikke er skjulte gener). Så hedder chokolade altså aa bb EE uu.

Dernæst skal det splittes op i de mulige kombinationer, der kan være i en sædcelle eller et æg.

For chokoladen er det nemt, da den er homozygot i alle fire gener. Så alle dens celler vil indeholde generne [a b E u].

Zobelen er lidt mere indviklet, da der er to heterozygote genpar. Det giver 4 mulige kombinationer: A B e U, A B e u, a B e U, a B e u.

Så når du laver dette skema, så får du altså 4 kolonner og 1 række (eller omvendt, alt efter smag og behag).

_____| A B e U | A B e u | a B e U | a B e u |
abEu |

Og så skal der bare fyldes ud. :-)

I tilfældet med Bb skal de 4 muligheder altså ganges med 2, så der bliver 8 kolonner (men stadig kun 1 række).
Kenneth Worm

Wampi

Indlæg af Wampi » 1. okt 2006 13:27

wow der er meget at lære.. og man skal vist være 100 på hvad ens hamster har for gener for overhovedet at kunne lave det der :P

hehe.. gad godt vi havde tænkt mere på det lidt tidligere så vi kunne have fået unger på vraltepigen, men hun er snart 2 år så tror ikke hun kan håndtere det :) det ville være hendes første og eneste kuld hvis det var :) (i hvert fald hvis man skal håbe på at der ikke er blevet lavet kuld på hende inden hun blev voksen...)

hehe men håber der er nogen der gider hjælpe mig hvis jeg en dag skulle få lyst til at få guldhamstere og får brug for genhjælp :D
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

kwo

Indlæg af kwo » 1. okt 2006 13:36

Du kan altid skrive og spørge når tid er.

Det bliver dog ikke med den du har nu. 2 år, så er den for længst gået på pension, sådan forplantningsmæssigt. Det stopper ved 1-års alderen, og tidligere hvis den aldrig har fået unger før.
Kenneth Worm

Wampi

Indlæg af Wampi » 1. okt 2006 14:05

:) mente jeg også nok :) men vi har snakket om at efter dem vi har nu er borte så skal det kun være guldhamstere bagefter :) hehe så håber da jeg kan få lov at prøve at lave et kuld med dem også :P tihi :D
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 1. okt 2006 14:26

det ser da skide nemt ud når du lige skriver det sådan, men problemet er jo nok at den viden du har med hvad der er homozygot o.s.v. den har jeg ikke og så bliver det bare en gang bogstaver.
Men tak for det kenneth - jeg blev klogere på "det manglende bogstav og det er jo logisk nok når du skriver det at der så er 2 muligheder eks. B eller b.
Jeg forstår også godt den vandrette del af skemaet og også x 2 - altså når du skriver det, spørgsmålet er om jeg vil kunne finde den vandrette og den lodrette linie med 2 andre dyr, men det kan jo komme an på en prøve.

Billede

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 1. okt 2006 14:35

nå nej --- når bogstavet er ens i størrelse er det homozygot
og samme bogstav i 2 forskellige størrelser hetorozygote

pleace det er rigtigt ikke ?

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. okt 2006 15:10

Hehe... det er rigtigt nok.

Homo = to ens
Hetero = forskellige
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 1. okt 2006 15:11

sabkoch skrev:nå nej --- når bogstavet er ens i størrelse er det homozygot
og samme bogstav i 2 forskellige størrelser hetorozygote

pleace det er rigtigt ikke ?
:-)

Helt rigtigt. Homo er græsk og betyder ensartet, mens hetero også er græsk og betyder anderledes/forskellig.
Kenneth Worm

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 1. okt 2006 15:12

Godt så - nu sidder jeg så her med 8 muligheder efter at have fyldt skemaet ud og så skal jeg så finde ud af hvordan de 8 muligheder skal læses:

Aa Bb Ee Uu = gylden + umbrous
Aa Bb Ee uu = gylden
Aa bb Ee Uu = rust + umbrous
Aa bb Ee uu = rust

aa Bb Ee Uu = sort + umbrous
aa Bb Ee uu = sort
aa bb Ee Uu = chokolade + umbrous
aa bb Ee uu = chokolade

Kan det være rigtigt: 4 forskellige farver og så ingen zobel ?

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. okt 2006 15:14

For at få zobel skal du jo ha ee (creme) og det får du ikke sålænge dit ene avlsdyr er EE.
Mvh. Pia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. okt 2006 15:15

Forresten... sålænge du ikke ved med sikkerhed om din zobel er Bb så ville jeg bare regne med at den er BB.

Der kommer næsten altid overraskelser, og efter hvert kuld, så man man revurdere sine genkoder.
Mvh. Pia

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 1. okt 2006 15:20

nå så var det med ingen zobler altså rigtigt, så har jeg da fattet lidt.
Er de 8 genkoder "oversat" korrekt ?

Billede

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. okt 2006 15:22

Ja det er de :D
Mvh. Pia

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 1. okt 2006 15:25

Hold da kæft - ja undskyld jeg bander, men hvor er det da bare godt gået, når jeg nu skal sige det selv :lol:

Billede

Låst