Mandariner er hybrider, flere beviser

Beskrivelse mangler
sabkoch

Indlæg af sabkoch » 26. sep 2006 21:30

Jeg syntes stadigvæk at de ser flotte ud, men det er ikke ensbetydende med, at jeg mener man skal avle hybrider overhovedet ikke - det kunne aldrig falde mig ind at avle hybrider, så jeg er enige i de kommentarer der er skrevet om hybrider.
Et problem kan vel også være at hybriderne ser anderledes ud og derfor for nogen kan være mere spændende - eller hvad det nu kan være - at have.
Historien melder jo heller ikke noget om f.eks. dyrets temperament.
Vi ved at de vinterhvide som har været på marked længst har et roligt temperament og at campells er ved at komme med og det tyder vel på at renavlen med tiden giver bedre/roligere temperament - er det ikke det der er erfaringen indtil videre eller hvad ?
Personligt har jeg kun en enkelt erfaring med en hybride, som vi købte for laaaang tid siden, på grund af dens flotte udseende - vi skulle bare have den som kæledyr og ikke som avlsdyr. Men den lille stakkel var helt rundforvirret, angst og sky og blev ret hurtig syg af allergi og måtte avlives.
Denne historie har gjort at vi aldrig skal have hybrider igen - også fordi: køber vi, ja så sælger forhandlerne og hybriderne kommes dermed aldrig til livs.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

ghj

Indlæg af ghj » 26. sep 2006 21:55

Jeg syntes osse de er rigtig flotte at se på,men når man tænker på hvad i avlere lægger i at få de rene linier og ikke blande arterne mellem hinanden kunne jeg ikke finde på at købe sådane en..

Wampi

Indlæg af Wampi » 27. sep 2006 06:02

enig.. i alt det der er skrevet med hybrider...

det er jo det samme med hunde racer, der er nogle der stadig laver indavl på den der lille boxer hund hvor så halvdelen af ungerne faktisk kan aflives med det samme de bliver født fordi de har genetiske fejl dem er der desværre stadig mennesker der køber på trods af at det endda har været i medierne osv at disse hunde er født med en fejl der gør at de ender med ikke at kan få luft fordi deres næser er for små i forhold til deres kropsbygning, så man køber en hund der er dødsdømt på forhånd og avler den videre... :(

jeg er desværre så uerfaren indenfor hamsterområdet så jeg desværre endnu kan have svært ved at se om det er en hybrid eller ej, men det er derfor jeg er rigtig glad for at have forummet her hvor jeg kan gå ind og så enten være heldig at finde svaret eller osse smide et billede ind og spørge jer ad...

der er stadig Line, efter at have set billederne af de der mandarin unger så tror jeg igen at hun er hybrid sys hun ser emre gullig ud end brun og helt anderledes i farven end vores Rose som jeg er 100 på er renavl :D (har stamtavle på Rose fra Anne K herindefra :D)
jeg vil prøve at få et godt billede af Line der viser forskellen mellem de to og så kan I jo hjælpe mig :D
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

kwo

Indlæg af kwo » 27. sep 2006 08:31

Nu vi er i gang med mandarinerne, så viste mine parringer også en anden ting.

Min oprindelige teori var jo at det nok var argente-farven fra campbells, der var krydset over på vinterhvid. Den findes jo i en rødøjet og en sortøjet form, og det samme skulle være tilfældet med mandarinerne.

Men parringen agouti x mandarin gav 6 unger (4 agouti og 2 mandarin). Da min agouti jo umuligt kan være split for mandarin i forvejen, så må jeg konkludere at mandarin er en dominant mutation (og at moderen er heterozygot). Da en sådan dominant mutation ikke findes hos campbells, så er mandarin altså en ny mutation, og derfor er det så meget mere ærgerligt at de idioter har ødelagt den ved at blande arterne. :roll: :(

Den anden krydsning mandarin x pearl gav kun 3 unger (2 pearl og 1 agouti), så den kan man ikke udlæse så meget af. Enten er det tilfældigt at der ikke kommer nogen mandariner, eller måske maskerer pearl mandarin-genet.
Kenneth Worm

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 27. sep 2006 09:46

Måske kunne det være den samme mutation som mine havde. Jeg fik jo en agouti unger fra to "argenter", og det burde jo overhovedet ikke ha en chance for at kunne lade sig gøre. Men hvis det nu var en ny dominant mutation de havde, og begge var heterozygoter, så passer det jo godt nok med agoutien.
Mvh. Pia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 27. sep 2006 09:48

Gad egentlig vide hvad der ville komme ud af en parring mellem en opal campbells og en saphir vinterhvid? Mon disse to mutationer med samme virkning ville kunne "arbejde sammen"?
Mvh. Pia

kwo

Indlæg af kwo » 27. sep 2006 12:21

Odgaard skrev:Gad egentlig vide hvad der ville komme ud af en parring mellem en opal campbells og en saphir vinterhvid? Mon disse to mutationer med samme virkning ville kunne "arbejde sammen"?
Ja, sjovt eksperiment.

Alt tyder jo på at det er samme mutation, som i øvrigt også kendes fra mange andre dyrearter. Forudsætningen for at de kan "arbejde sammen" må vel være at de to arter har kromosomer der ser så ens ud, at de to mutationer sidder samme sted. Ellers tror jeg ikke den går.
Kenneth Worm

Mia

Indlæg af Mia » 27. sep 2006 17:59

ja. og når mange dyrehandlere skriver sibiriske dværghamstere ved alle dværghamsterne er det jo heller ikke til at vide hvilke slags det er man køber og ved en fejl muligvis får parret to forskellige.. jeg kan fx ikke se forskel på cambells og vinterhvid, nu har jeg så også kun haft guldhamster og ikke engang i et år endnu såå.. men ja der er jo nok mange der bare parre med noget de regner med er den rigtige art..

hilsen Mia

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 27. sep 2006 20:00

Det har du nemlig fuldstændig ret i, Mia.
Mvh. Pia

Stine

Indlæg af Stine » 21. okt 2006 14:58

En fra mit nyeste kuld, ser præcis sådan ud, men jeg har kun vinterhvide hamstre?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 21. okt 2006 16:26

Det kunne jo så godt tyde på, at de ikke er så rene, som du tror de er. Det kan være meget svært at se forskellen.
Mvh. Pia

Stine

Indlæg af Stine » 21. okt 2006 16:39

Odgaard skrev:Det kunne jo så godt tyde på, at de ikke er så rene, som du tror de er. Det kan være meget svært at se forskellen.
Meget meget svært, for de ligner alle andre vinterhvide.

kwo

Indlæg af kwo » 21. okt 2006 17:15

Mandarin lader til at være et dominant gen, så det er endnu mere mystisk hvis du får mandarin af at parre to almindelige vinterhvide. Måske den ene har været pearl og det måske maskerer mandarin.

Umiddelbart syntes jeg også at mandarinerne ligner vinterhvide, men som sagt, da jeg parrede dem med en vinterhvid, så var ungerne tydeligt "forkerte".
Kenneth Worm

Stine

Indlæg af Stine » 21. okt 2006 17:20

Undksyld, men hvad er en mandarin egentligt?

Stine

Indlæg af Stine » 21. okt 2006 17:29

Her er nogle billeder.
Moren ligner faren, bortset fra at faren var helt hvid.
De har i alt fået 2 mørke, istedet for hvide, selvom de begge var hvide.
Ungen her, har være mege brun.
Vedhæftede filer
mor.jpg
Mor
mor.jpg (112.93 KiB) Vist 7341 gange
unge.jpg
Ungen
unge.jpg (125.42 KiB) Vist 7341 gange
unge2.jpg
Ungen
unge2.jpg (204.69 KiB) Vist 7341 gange

Låst