mor er træt af ungerne
mor er træt af ungerne
vores kuld blev født nattan til den 2. juni og er nu 3 uger og 2 dage gamle. Der er to tilbage, en dreng og en pige og de spiser begge to godt til. Så vidt jeg kan lure er det fortrinsvist drengen som stadig gider die.
status er p.t. at ungerne slås, moren slås med ungerne og hun vælger konstant at være et andet sted end hvor de er. det er tydeligt at hun er hammer træt af dem og gider ikke længere lade dem die. Hun slås også med dem når de prøver.
Igår prøvede sønnike enddog også at bestige sin mor, hvilket hun ikke var helt med på.
Så vidt jeg har kunnet læse, så er de først klar til at komme fra moren i en alder af 4 uger, men hvad stiller jeg op de næste 5 dage ?
kan jeg være sikker på at sønnike ikke får hoppet på mor ?
hvor hårde kan slåskampene være ? (Det er lydløst og altså ikke med hamsterhvæs)
kan der være forskel på hvornår unger kan være klar til at bo for sig selv ? for trunten er en god tyk lille størrelse. Faktisk er der ikke meget unge over hende mere
status er p.t. at ungerne slås, moren slås med ungerne og hun vælger konstant at være et andet sted end hvor de er. det er tydeligt at hun er hammer træt af dem og gider ikke længere lade dem die. Hun slås også med dem når de prøver.
Igår prøvede sønnike enddog også at bestige sin mor, hvilket hun ikke var helt med på.
Så vidt jeg har kunnet læse, så er de først klar til at komme fra moren i en alder af 4 uger, men hvad stiller jeg op de næste 5 dage ?
kan jeg være sikker på at sønnike ikke får hoppet på mor ?
hvor hårde kan slåskampene være ? (Det er lydløst og altså ikke med hamsterhvæs)
kan der være forskel på hvornår unger kan være klar til at bo for sig selv ? for trunten er en god tyk lille størrelse. Faktisk er der ikke meget unge over hende mere
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser
du kan roligt skille dem ad nu - det er meget almindeligt at mor bliver træt af dem til sidst. Så længe de selv spiser forderet kan de sagtens klare det.
Næstformand i Dansk Hamster Forening - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

-
Shannon
Det er guldhamstereShannon skrev: Jeg plejer ca at tage dem fra ved 3 ugers alderen netop fordi jeg oplever at modren ikke gider ungerne mere.
Men jeg ville nu også tage dem fra nu, det kan de sagtens klare. Og hellere det, end at mor lige pludselig får for meget og angriber dem for alvor.
Mvh. Pia
tak for hjælpen... jeg tvivler ikke på at de to kan klare den, da de kværner løs dagen lang...
kan det eventuelt være en løsning at tage dem fra hende noget af dagen og lade dem gå sammen resten ? eller vil hun "glemme" at det er hendes børn ?
eller skal jeg bare gøre kort process og så lade dem flytte hjemmefra permanent ?
kan det eventuelt være en løsning at tage dem fra hende noget af dagen og lade dem gå sammen resten ? eller vil hun "glemme" at det er hendes børn ?
eller skal jeg bare gøre kort process og så lade dem flytte hjemmefra permanent ?
Enten skal du flytte dem for altid eller ej for det er bestemt ikke nogen god ide at skille dem noget af tiden og så lade dem gå sammen igen noget tid efter det vil kun øge risikoen for at mor dræber ungerne.
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
det tænkte jeg også at de ville... hamstre er ikke gode til at have "weekend" børn *G*
men de bliver skilt i eftermiddag. Skal jo lige have lavet bur klar.
bonus spørgsmål: Hunnen beholder jeg, men lillebror får et andet hjem. Har han bedst af at blive her nogle dage hvor han kender "huset" eller er det et fedt ?
men de bliver skilt i eftermiddag. Skal jo lige have lavet bur klar.
bonus spørgsmål: Hunnen beholder jeg, men lillebror får et andet hjem. Har han bedst af at blive her nogle dage hvor han kender "huset" eller er det et fedt ?
der er nogen der gør det ene og nogen der gør det andet med hensyn til flytning og skilning fra mor af...
altså personligt har jeg det sådan at man bør se på hvordan virker han til at tage det at blive flyttet fra mor af.. hvis han virker nervøs og stresset så helt klart vente men ellers er der ikke noget problem..
jeg ville så helt klart vente her da de jo ikke er "voksne" nok til at komme fra mor af men bliver skilt pga hun har fået nok...
i hvert fald de der 4-5 dage der er tilbage til de bliver 4 uger så er du mere sikret at han er klar til turen til et nyt sted bedre 
altså personligt har jeg det sådan at man bør se på hvordan virker han til at tage det at blive flyttet fra mor af.. hvis han virker nervøs og stresset så helt klart vente men ellers er der ikke noget problem..
jeg ville så helt klart vente her da de jo ikke er "voksne" nok til at komme fra mor af men bliver skilt pga hun har fået nok...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11
update..
jeg ventede da slagsmålene jo ikke var alvorlige og at hun bare fortrak.
de kom først fra hende da de var 29 dage gamle.
lillebror er nu flyttet til et nyt hjem og dagen efter flytningen var han lidt betuttet og hvæsede lidt af nye madfar, men er faldet helt til ro igen. Søs blev her og er også faldet helt til ro.
moren er, efter at hun ahr fået unger, blevet helt vild med at komme ud af buret - langt mere end før.
jeg ventede da slagsmålene jo ikke var alvorlige og at hun bare fortrak.
de kom først fra hende da de var 29 dage gamle.
lillebror er nu flyttet til et nyt hjem og dagen efter flytningen var han lidt betuttet og hvæsede lidt af nye madfar, men er faldet helt til ro igen. Søs blev her og er også faldet helt til ro.
moren er, efter at hun ahr fået unger, blevet helt vild med at komme ud af buret - langt mere end før.