Ja jeg sidder og læser og læser.. Men synes bare ikke det trænger ind...
Hvordan laver man genkoder?
Hvis vi fx. tager Charlie. Han er en langhåret rødøjet sølvgrå.. Hvordan skulle jeg lave hans genkode? Jeg synes tit at det er så indviklet at læse om, så tænkte om der var nogen der kunne forklare mig det nærmere..
Jeg er bare for dum til det her...
Re: Jeg er bare for dum til det her...
Hvis vi deler det op i bidder, så kan vi starte med at den er langhåret. Langhåret er et recessivt gen og det vil sige at hamsteren skal have to gener for at det kommer til udtryk. Så når hamsteren er langhåret ved vi at vi den er ll (altså to små L'er). Havde den været korthåret ville den have heddet LL eller Ll. Ved man ikke det andet bogstav skriver man L_.Solva skrev:Hvis vi fx. tager Charlie. Han er en langhåret rødøjet sølvgrå.. Hvordan skulle jeg lave hans genkode?
Så er den sølvgrå. Sølvgrå er et dominant gen, så den kan enten hedde SgSg eller Sgsg. I nogle tilfælde kan man se forskel på dyret om det er det ene eller det andet. Kender man forældrene kan det også give en ledetråd. Begge forældre skal nemlig have været sølvgrå for at din sølvgrå kan blive SgSg. Har hamsteren allerede selv fået unger kan det også hjælpe til. Kommer der bare én unge i kuldet der ikke er sølvgrå i en eller anden form, så er den sølvgrå forælder Sgsg.
Og så er den rødøjet. Ligesom med langhåret så er det et recessivt gen, så der ved vi at den hedder pp.
Så vi kan altså udlede at din hamster hedder ll pp Sg_
Det er når vi kun skriver de gener der er relevante, og det er det man normalt gør. Men vil man have hele smøren med, så kan man gøre det på tilsvarende måde. F.eks. er den ikke satin, altså hedder den også sasa. Den er heller ikke dominant spot eller hvidbåndet, altså baba spsp. Og heller ikke rex, altså hedder den Rx_ osv.
Kenneth Worm
Men hvor har du bogstaverne fra? Hvordan ser du det?
Charlie var den eneste sølvgrå i kuldet. (Jeg så hele kuldet.)
Her er også et billede af ham. (Jeg ved at man ikke kan se de røde øjne, men mit kamera har en anti-røde øjne funktion og derfor laver den dem til sorte..)
Jeg har læst på Pia's hjemmeside.. Det hele... Men tror jeg har brug for noget mere idiotsikret *gg*
Charlie var den eneste sølvgrå i kuldet. (Jeg så hele kuldet.)
Her er også et billede af ham. (Jeg ved at man ikke kan se de røde øjne, men mit kamera har en anti-røde øjne funktion og derfor laver den dem til sorte..)
Jeg har læst på Pia's hjemmeside.. Det hele... Men tror jeg har brug for noget mere idiotsikret *gg*
- Vedhæftede filer
-
- DSC05556.JPG (126.81 KiB) Vist 2351 gange
Bogstav-betegnelserne findes flere steder på nettet, bl.a. her på Pias side:Solva skrev:Men hvor har du bogstaverne fra? Hvordan ser du det?
http://www.hobbydyrene.dk/Hamster-gener.htm
Kenneth Worm
Det kan jeg kun tilslutte mig. Det er en supergod side,skrevet af en meget erfaren opdrætter fra USA:
http://hometown.aol.com/theriverrd/genetics.htm
http://hometown.aol.com/theriverrd/genetics.htm
Kenneth Worm