? til Odgaard (eller andre kendere)
? til Odgaard (eller andre kendere)
Hey pia... nu har jeg fået rodet en del rundt på din side (og andres for den sags skyld)
og set en del billeder af bla rotter, mus og marsvin.
der er mange af de samme mutationer som hamstre har, f.eks satin, cinnamon m.fl.
mit undren går så på om de opfører sig ens, altså at satin f.eks også er dominant hos mus og cinnamon recessivt.
jeg synes det er lidt flippet, når man tænker på at det netop er mutationer, at de samme dukker op hos artsforskellige dyr. Jeg går da ud fra at f.eks dværghamstre og guldhamstre er nærmere beslægtede end f.eks guldbamser og mus er.. eller hvad
og set en del billeder af bla rotter, mus og marsvin.
der er mange af de samme mutationer som hamstre har, f.eks satin, cinnamon m.fl.
mit undren går så på om de opfører sig ens, altså at satin f.eks også er dominant hos mus og cinnamon recessivt.
jeg synes det er lidt flippet, når man tænker på at det netop er mutationer, at de samme dukker op hos artsforskellige dyr. Jeg går da ud fra at f.eks dværghamstre og guldhamstre er nærmere beslægtede end f.eks guldbamser og mus er.. eller hvad
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser
ved du hvor mange genpar de enkelte dyr har ? f.eks rotter´, mus, hamstre og dværge ?
for det må jo være .. hvad skal vi sige.. "llatente mutationer" hos gnavere, for kaniner har jo nogle helt andre..
og igen jeg synes det er pudsigt at mutationerne hos mus og rotter er mere ens med hamstrenes end dværghamstrenes er
for det må jo være .. hvad skal vi sige.. "llatente mutationer" hos gnavere, for kaniner har jo nogle helt andre..
og igen jeg synes det er pudsigt at mutationerne hos mus og rotter er mere ens med hamstrenes end dværghamstrenes er
Vores familie: Mor, søn, datter og 4 hamser
Hvilke mutationer der kan dukke op hos de forskellige arter kommer jo meget an på hvilke pigmenttyper de har. Fx vil du ikke pludselig kunne se en knaldrød hamster, for de pigmenter der skal til har de ikke. Men der er sikkert mange mutationer der kan dukke op endnu.
Mange af mutationerne opfører sig ens hos forskellige arter, men der er også mange forskelle. Og det, der så kan forvirre yderligere er at farverne ikke kaldes det samme hos de forskellige arter. En cinnamon guldhamster svarer fx til en argente mus. Mens en cinnamon mus svarer til en rust guldhamster.
Mange af mutationerne opfører sig ens hos forskellige arter, men der er også mange forskelle. Og det, der så kan forvirre yderligere er at farverne ikke kaldes det samme hos de forskellige arter. En cinnamon guldhamster svarer fx til en argente mus. Mens en cinnamon mus svarer til en rust guldhamster.
Mvh. Pia
Alle arter har jo mange tusinde gener. Hvor mange der helt præcist styrer farverne er svært at vide. Men hos mus kendes jo langt flere mutationer end hos nogen andre arter, og i teorien kan de fleste af disse vel dukke op hos de andre arter også.Jeanholm skrev:ved du hvor mange genpar de enkelte dyr har ? f.eks rotter´, mus, hamstre og dværge ?
Mus har bare været avlet i så stort antal, at der er dukket flere op. Og i gamle dage hjalp man dem lidt på vej med en gang røntgenstråler og diverse kemikalier, for at se om ikke der skulle dukke noget sjovt op.

Kenneth Worm
... Det var da godt du skrev i gamle dage... Svineri.kwo skrev:Alle arter har jo mange tusinde gener. Hvor mange der helt præcist styrer farverne er svært at vide. Men hos mus kendes jo langt flere mutationer end hos nogen andre arter, og i teorien kan de fleste af disse vel dukke op hos de andre arter også.Jeanholm skrev:ved du hvor mange genpar de enkelte dyr har ? f.eks rotter´, mus, hamstre og dværge ?
Mus har bare været avlet i så stort antal, at der er dukket flere op. Og i gamle dage hjalp man dem lidt på vej med en gang røntgenstråler og diverse kemikalier, for at se om ikke der skulle dukke noget sjovt op.
mvh Desiree
Rotten - 42 kromosomer
Musen - 40
Guldhamster - 44
Campbells + vinterhvis - 28
Robo - 34
Kinesisk - 22
Så som det ses er der stor forskel i antallet af kromosomer, men det kan man ikke bruge til noget. Denne forskel skyldes at kromosomerne af og til ændrer sig. Det kan ske at to kromosomer smelter sammen til ét langt kromosom, eller dele kan brække af og sætte sig fast et andet sted.
F.eks. findes der indenfor husmusen (altså indenfor samme art) flere forskellige kromosom-racer. Altså små bestande med andet antal kromosomer end de normale 40. Det mest ekstreme eksempel er den såkaldte "tobaks-mus" fra grænsen mellem Schweiz og Italien, der kun har 24-26 kromosomer mod normalt 40.
Men generne er altså langt hen af vejen de samme, blot kan det være de er placeret på et kromosom med et andet nummer.
Musen - 40
Guldhamster - 44
Campbells + vinterhvis - 28
Robo - 34
Kinesisk - 22
Så som det ses er der stor forskel i antallet af kromosomer, men det kan man ikke bruge til noget. Denne forskel skyldes at kromosomerne af og til ændrer sig. Det kan ske at to kromosomer smelter sammen til ét langt kromosom, eller dele kan brække af og sætte sig fast et andet sted.
F.eks. findes der indenfor husmusen (altså indenfor samme art) flere forskellige kromosom-racer. Altså små bestande med andet antal kromosomer end de normale 40. Det mest ekstreme eksempel er den såkaldte "tobaks-mus" fra grænsen mellem Schweiz og Italien, der kun har 24-26 kromosomer mod normalt 40.
Men generne er altså langt hen af vejen de samme, blot kan det være de er placeret på et kromosom med et andet nummer.
Kenneth Worm
Ja, men den har næppe haft betydning. Der findes jo arter af hamstere med lange rottelignende haler også.Odgaard skrev:Der er jo så også en lille forskel ved halen

http://www.hamsterland.dk/tscherskia.htm
Kenneth Worm