Hvor tæt parring?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
katti20

Hvor tæt parring?

Indlæg af katti20 » 24. okt 2007 18:37

Hej jeg ville rer om hvor tæt en parring man må lave med hamstere? Altså må man med fætre og kusiner, eller med f.eks mor og søn. Eller med søskede... :?:

Hr læst om det forskellige steder, men der er uenighed. Så ville hører om der er nogen der ved det :?:

Og er det etisk korekt at gøre det :?:

Emily

Indlæg af Emily » 24. okt 2007 19:24

Der er stor uenighed om det!
Jeg er ikke tilhænger af indavl. Indavl hos hamstre er skyld i mange af de sygdomme de får. Det er synd og kan jo let undgås.
Kræft og andre sygdomme kan let komme fra indavl- så vil råde dig at lade være.
også selvom det ikke kan ses på hamstre at der har været meget indavl ser  kan det jo være inden i og synd at føre videre.
--Emily--

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 24. okt 2007 19:33

Det er almindeligt kendt at smågnavere kan ”tåle” ret meget indavl. Bare se på fx guldhamsterne, hvor alle hamstere i fangenskab i hele verden stammer fra 3 dyr, der blev indfanget i 1930. Og der findes jo fx også mange rotte- og musestammer (især på laboratorier), der har været indavlet bror x søster i over 100 generationer. Som regel er den største forskel at kuldstørrelsen bliver noget reduceret, men det kan faktisk også gå den modsatte vej, hvis det er det, man avler efter.

Ordet indavl er ofte forbundet med noget negativt, men faktisk er det en rigtig god metode til et seriøst avlsarbejde fordi man hurtigere opnår de egenskaber, man gerne vil avle frem til. Det er faktisk også den eneste metode til at fastholde nye mutationer, der dukker op af og til.

Grunden til at indavl kan være noget negativ, er at mange indavler ukritisk og ikke følger op med den selektion, der bør være i et avlsarbejde, altså at man udelukkende avler videre på det bedste af det bedste.

Det man skal tænke på er at de negative egenskaber som kan nedarves som regel er recessive og dermed kan bæres skjult hos dyrene. De kommer kun til udtryk hvis dyret har arvet et sådan gen fra begge forældrene. Derfor er risikoen en smule øget hos dyr der er tæt i familie. Men disse dårlige gener er ikke særligt udbredte hos smågnavere, så risikoen er meget meget lille for lige at ramme to dyr, som begge bærer på det. Smågnavere som regel tåle mange generationers ukritisk indavl før de viser tegn på degeneration som fx. lille størrelse, svag livskraft, nedsat frugtbarhed mm. Og hvis man er streng i sin selektion af nye avlsdyr, så vil man kunne indavle i endnu flere generationer. Så vil man i stedet kunne vende bøtten og få dyr med bedre størrelse og livskraft og øget frugtbarhed

Hvis man generelt er imod indavl bør man slet ikke holde de fremavlede varianter, da de helt sikkert er resultat af indavl.
Mvh. Pia

Pipvig

Indlæg af Pipvig » 24. okt 2007 22:21

Jeg er enig med Odgaard.

Jeg bruger indavl i min avl men jeg er også selektiv mht hvilke dyr jeg bruger.
Jeg tror mere det handler om at sætte sig ind i det ordentligt og så lige skyde div skræmmebilleder man har om diverse vanskabninger i baghovedet.
Og så selvfølgelig først og fremmest bruge hovedet.

Og ja kræft lyder skræmmende... men hamstere er faktisk ikke de dyr der er i den største risikogruppe for at få kræft.
Kræft og andre sygdomme kan let komme fra indavl- så vil råde dig at lade være.
Hvilke andre sygdomme skulle være kommet som følge af indavl?
Bare lidt nysgerrig... :-)

Hilsener

Stine :-)
Har opgivet at holde tal på mine hamser :lol:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 25. okt 2007 18:12

Og selvfølgelig indavler man ikke på syge dyr. De bør tages ud af avlen med det samme. Det er jo netop den ukritiske indavl der er noget møg. Men hvis man sorterer i hvad man bruger i sin avl, så er indavl et godt avlsredskab til sunde og flotte dyr.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 25. okt 2007 18:29

Dette emne er også blevet taget op på et Gnaverforum jeg er medlem af og hvis jeg skriver noget af det du skriver pia så er der godt nok mange der er meget uenige eller totalt imod det. :wink:

Men jeg giver dig helt ret Indavel er i orden så længe det er kontroleret altså at man ved hvad man laver og det ville da være kedeligt hvis vi kun havde Gyldne Guldhamstere. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

burrus

Indlæg af burrus » 25. okt 2007 18:57

Benjamin skrev:Dette emne er også blevet taget op på et Gnaverforum jeg er medlem af og hvis jeg skriver noget af det du skriver pia så er der godt nok mange der er meget uenige eller totalt imod det. :wink:

Men jeg giver dig helt ret Indavel er i orden så længe det er kontroleret altså at man ved hvad man laver og det ville da være kedeligt hvis vi kun havde Gyldne Guldhamstere. :wink:
ja benjamin men så er spøgsmålet om du så laver indavl eller linjeavl :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 25. okt 2007 20:05

burrus skrev:
Benjamin skrev:Dette emne er også blevet taget op på et Gnaverforum jeg er medlem af og hvis jeg skriver noget af det du skriver pia så er der godt nok mange der er meget uenige eller totalt imod det. :wink:

Nu er det jo altså Indavel vi snakker om her. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

burrus

Indlæg af burrus » 25. okt 2007 20:16

Benjamin skrev:
burrus skrev:

Nu er det jo altså Indavel vi snakker om her. :wink:
ja men hvor går grænsen mellem linjeavl og indavl?

hvois du laver kontrollerede testparringer mellem mor og søn er det så indavl eller linjeavl?

er indavl udelukkende ukontrolleret parringer mellem tæt familie?

er linjeavl i bund og grund det samme som indavl?

at definere indavl er svært benjamin - fordi hver person har sine egne ideer og etiske "regler" for hvad der er indavl og hvad der er linjeavl :wink:

personligt ville jeg jo mene, at hvis du laver tætte kontrollerede parringer med et bestemt "produkt" som mål (lad det være farve, temperarnt osv.) - så går man fra indavl til linjeavl! - man avler på en bestemt linje for at få det bedste fra den linje - f.eks. for at få en god sort parre man mor med en god sort og søn med en lidt bedre sort i håb om at få en rigtig fflot sort...
men lader man derimod hamsterne parre sig på må og få med søskende sig forældre uden du har kontrol over/er ligeglad hvem der kommer ind til hvem - så er man ovre i indavl..

igen det er hvad den enkelte ligger i ordene linjeavl og indavl :wink:
dermed er det svært KUN at diskutere indavl - for det du synes er indavl kan en anden mene er linjeavl :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Låst