nom spot og hb?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
burrus

Indlæg af burrus » 23. feb 2008 11:44

og her til morgen har pigen nu helt sorte øjne! :?

De er altså gradvist gået fra sorte med en rød ring i til helt kulsorte øjne...

:?

helt fra fødsel kunne disse ringe ses - og de er så gradvist blevet mere og mere udtydelig de sidste 5 dage de har været åbne :?  

interessant!

jeg sidder her og håber denne "mutation"/fænomen sker igen (helst på en lille dreng) når jeg gentar denne parring til efteråret!  :lol:  så har jeg nemlig selv mulighed for at arbejde videre med det!  :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

burrus

Indlæg af burrus » 24. feb 2008 14:58

hm sidste nyt i det med om Miss Miracle ER nom. spot:

Jeg skrev om de gradvist ændrede øjne til jana og her er hendes svar:
normal. This happens with my hamsters always too. They are very good visible (circles) at young ages (cca 21 days), then it's nearly impossible to see circles even with using light at night!!! Then it turns back again to more visible later. With using flash light into eyes at night, it's the best way to see it nearly in all ages.
oversat - det er altså helt normalt at nom. spot øjne bliver sorte i denne alder!  :shock:  Dermed tror vi nu at lille frk. Miracle ER nom. spot (hint benjamin - gå hjem og gik dine dyr dybt i øjnene og spørg dem om de er nom. spot! :lol: )

Jeg spurgte så lidt omkring hvem der ku være interesseret i at tjekke det af - og nu kommer hun sørme ned til Jana i Pragh! :lol:  Og jeg vil om 2 år så gå ind i dette nom. spot projekt også med dyr nede fra Pragh af :D

Jana er meget interesseret i denne lille pige, da hun sådan ikke lige oplagt burde være nom spot... så det skal nok blive interessant og se hvad fremtiden bringer for den lille pige!
Jeg håber så lidt at denne mutation viser sig igen når jeg gentager parringen mellem james og zita efter sommer - det ku jo være dejligt om det ku blive på en dreng også! for så er han ski en beholder uanset farve! :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Spot

Indlæg af Spot » 29. feb 2008 13:29

det var ski heldigt at jeg læste den artikkel om nom. spot  :wink:

Ejj.. det lyder da bare helt vildt spændene! og du ved at jeg altid vil være en mulig køber til en lille dalmatiner <3
Mvh. Katrine
www.cordeo.dk
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 29. feb 2008 13:34

Spot skrev:det var ski heldigt at jeg læste den artikkel om nom. spot  :wink:

Ejj.. det lyder da bare helt vildt spændene! og du ved at jeg altid vil være en mulig køber til en lille dalmatiner <3
hehe ja...

det sidste jana og jeg er kommet frem ti lat jeg med 90% sikkerhed tar til prag og henter hamstere her om ca 2 år - både nom spot og ikke nom spot - hun har endda fået en lille bitte ønskeseddel :lol:

om jeg lige kommer ti lat lave "dalmatinere" - det ved jeg ikke - tror det blir i recessive dappled i stedet for dom spot jeg vil arbejde i :wink:  
men det kræver jo at jana har dem til den tid...

Ellers må jeg jo "nøjes" med hb eller ds...  :lol:

Men det er virkelig spændende - især fordi jana aldrig før nu har set røde ringe på self unge!  :lol:  så det blir endnu mere spændende og se hvad jana kan "få ud af hende" :D
Pia B

Ringling

Indlæg af Ringling » 29. feb 2008 16:18

Lyder utrolig spændende! Må dog lige være dum og spørge: Hvad betyder self?? Kan simpelthen ikke regne den ud  :oops:
Hilsen Lotte
Billede

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 29. feb 2008 16:21

Self = ens farvet

er det i hvertfald i rotte verden :D

burrus

Indlæg af burrus » 29. feb 2008 16:21

Ringling skrev:Lyder utrolig spændende! Må dog lige være dum og spørge: Hvad betyder self?? Kan simpelthen ikke regne den ud  :oops:
self er et utrykd jeg har taget med mig fra anden genetik og altså ikke et udtryk der normalt bruges om hamstere - så helt forståeligt du ikke lige kender det :wink:  

self er somend bare et udtryk for når hamsteren ingen aftegninger har :wink:  nogle siger fuldfarvede.. Jeg ved ikke lige hvor udtrykket self er kommet fra - men det er dejligt let og kort hvis man sidder og snakker genetik  :lol:
Pia B

Ringling

Indlæg af Ringling » 29. feb 2008 16:23

Jamen jeg tænkte nok, at det måtte betyde ensfarvet uden kindtegninger, men kunne bare ikke få det til at stemme med forkortelsen self  :D  hehe...så er man alligevel ikke helt tabt bag af vognen  :lol:
Hilsen Lotte
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 29. feb 2008 16:24

Ringling skrev:Jamen jeg tænkte nok, at det måtte betyde ensfarvet uden kindtegninger, men kunne bare ikke få det til at stemme med forkortelsen self  :D  hehe...så er man alligevel ikke helt tabt bag af vognen  :lol:
tja det betyder ikke uden kindtegninger :wink:  

det betyder uden hvidbåndet, dom spot osv. :wink:  

en gylden uden anden aftegning er også self - selvom den har kindtegninger :wink:
Pia B

burrus

Indlæg af burrus » 29. feb 2008 16:25

oversæt self fra engelsk ti ldansk:

self² [self] adj. ensfarvet; af samme stof (, farve) (fx a coat with a self belt)
Pia B

Ringling

Indlæg af Ringling » 29. feb 2008 16:25

Ups..igen... det var også det jeg mente  :oops:
Hilsen Lotte
Billede

Desiree

Indlæg af Desiree » 3. mar 2008 19:14

Har nu læst  om 'self' i en hamsterbog, Da betød det ensfarvet uden agoutitegninger, f eks dove, creme osv. Men der findes jo også fejl i hamsterbøger så...
mvh Desiree

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 3. mar 2008 19:29

Hvad er det for en bog der nævner self?

Det er normalt ikke et udtryk vi bruger i hamsterverdenen. Men når nu engang der kommer danske standarder, så er det vel en af de ting, der bliver lagt fast på dansk også.
Mvh. Pia

burrus

Indlæg af burrus » 3. mar 2008 20:14

Desiree skrev:Har nu læst  om 'self' i en hamsterbog, Da betød det ensfarvet uden agoutitegninger, f eks dove, creme osv. Men der findes jo også fejl i hamsterbøger så...
jeg har aldrig stødt på det udtryk i en bog - kun på nettet om muse- og kattegenetik...
Pia B

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 3. mar 2008 22:01

Jeg har heller aldrig stødt på udtrykket i forbindelse med hamstere - kun i forbindelse med marsvin.
Mange hilsner fra Jeanne.

Låst