nom spot og hb?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
kwo

Indlæg af kwo » 4. mar 2008 09:42

Desiree skrev:Har nu læst  om 'self' i en hamsterbog, Da betød det ensfarvet uden agoutitegninger, f eks dove, creme osv. Men der findes jo også fejl i hamsterbøger så...
Det er et engelsk udtryk, der bruges i genetik om alle dyr, også om hamstere. Vi har bare ikke brugt det så meget her i Danmark.

Se f.eks. her på Petwebsite's side:
http://www.petwebsite.com/hamsters/syri ... colors.htm

Og der er IKKE fejl i din bog, self er et ensfarvet dyr uden agouti-tegninger.
Kenneth Worm

Desiree

Indlæg af Desiree » 6. mar 2008 11:02

Nu ligger alt pakket ned, så jeg kan i kke give jer forfatteren. Han er mandlig og Englænder tror jeg. Bogen hedder Hamstre, og han nævner altså self. Kan det være David Alderton, det navn popper ind i hovedet på mig i hvert fald. Det var min første hamsterbog og han laver fejl, men generelt en ok bog synes jeg. Han nævnte self i forbindelse med lilac tror jeg.
mvh Desiree

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. mar 2008 11:33

David Alderton skriver vist mest fuglebøger... Måske er det Percy Parslow? Men hans bog er nu vist ikke oversat til dansk.

Men det er vel egentlig meget logisk at man tager udtryk fra andre dyr og bruger, når det dækker det samme :)
Mvh. Pia

Desiree

Indlæg af Desiree » 10. mar 2008 00:39

Det er ikke ham, et så morsomt navn ville jeg have husket. Tror altså det er førnævnte, men vender tilbage når jeg engang får pakket bøgerne ud :roll:
mvh Desiree

kwo

Indlæg af kwo » 10. mar 2008 06:30

Desiree skrev:Det er ikke ham, et så morsomt navn ville jeg have husket. Tror altså det er førnævnte, men vender tilbage når jeg engang får pakket bøgerne ud :roll:
Som nævnt begynder du ikke skynde dig, da det ikke er så vigtigt. :-)
Begrebet vil formentlig stå i alle engelske hamsterbøger, der omhandler genetik.
Kenneth Worm

Desiree

Indlæg af Desiree » 16. mar 2008 03:04

Så er biblioteket pakket ud. Detvar David Alderton. Bogen hedder Hamster og er udgivet af Aschehoug 2005. citat side 15: "Som medlemmer af den såkaldte Selfgruppe, det vil sige dyr med en enkelt farve, har disse dyr ikke kontrastrige kindpletter, brystbånd eller andre farvetegninger, selvom undersiden kan være lidt lysere end pelsen andre steder på kroppen."
Jeg ved godt at du har forklaret det Kwo, men nu fandt jeg liiige bogen og så måtte jeg liiige citere. Det er lidt knudret sprog, måske en dårlig oversættelse, men han siger da i det mindste ikke at 'hamstre er flokdyr, hav en spandfuld i samme bur...'
mvh Desiree

Låst