Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
katti20
Går og venter spændt om jeg snart skal ha unger med min dejlige hun, men er ik lige så skarp til genitikken.
Ville hører om i kan fortælle hvad ungerne evt. kunne blive.
Hunnen er Marie: Korthåret cream satin
(Mor: Cream tortie MØ)
(Mormor: cream)
(far: sort satin)
Hannen er James: Langhåret hvidbåndet sort
(Kender kun hans far som os er hvidbåndet sort (måske langhåret)
-
burrus
James er:
aa Baba Ee _u
så du vil kunne få sort og creme unger - med og uden bånd, med og uden satin..
Da maries mor er tortie kan marie også være det! da tortie er meget svært at se på creme
Så du kan også få sort tortie og creme tortie unger

Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter:
www.orkenrotte.dk
-
Odgaard
Der er jo også en mulighed for gylden, hvis hunnen er Aa.
Mvh. Pia
-
burrus
Odgaard skrev:Der er jo også en mulighed for gylden, hvis hunnen er Aa.
nå ja

typisk mig at overse den... glemmer altid gylden!
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter:
www.orkenrotte.dk
-
katti20
Takker, det er nu næsten os lige meget hvad farver der kommer. Selvom flere forskellige ville være hyggeligt. Glæder mig bare rigtig meget, da det er første gang jeg så får hamster unger.
Jeg syntes os hun er blevet lidt større på det sidste, men det er ik helt til at sige...
-
Benjamin
Odgaard skrev:Der er jo også en mulighed for gylden, hvis hunnen er Aa.
Sort er en mutation der er opstået fra den gyldne farve har jeg jo læst på din hjemmeside.
Vil det så sige at det sorte gen afhænger af om der kommer gylden i kuldet?
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
-
burrus
Benjamin skrev:Odgaard skrev:Der er jo også en mulighed for gylden, hvis hunnen er Aa.
Sort er en mutation der er opstået fra den gyldne farve har jeg jo læst på din hjemmeside.
hvis mor er Aa kan der jo teoretisk med en aa han komme både sort og gylden
og husk - alle creme unger af denne parring er _a ee - da de jo både kan være Aa ee og aa ee creme

men man kan ikke se forskel - de er alle lige creme...
Pia B
www.orkenrotte.dk
-
Benjamin
burrus skrev:Benjamin skrev:Odgaard skrev:Der er jo også en mulighed for gylden, hvis hunnen er Aa.
hvis mor er Aa kan der jo teoretisk med en aa han komme både sort og gylden
og husk - alle creme unger af denne parring er _a ee - da de jo både kan være Aa ee og aa ee creme

men man kan ikke se forskel - de er alle lige creme...
Men når i skriver Aa mener i gylden med split for sort ikke?
Aa kan jo både betyde split sort men også Gylden med split for sort det var ihvertfald det jeg fik ad vide sidst jeg spurgte.
Og moren er vel Creme så hun kan højst være split sort vel ikke gylden eller kan Creme dække over gylden?
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

-
burrus
Tja en creme er jo netop A_ ee - altså en gylden med ee
så en Aa ee er en creme med split sort
en Aa er bare gylden split sort
uanset hvad der står efter Aa så er den split sort og kan give a videre til sorte unger hvis den anden part og så er a

Pia B
www.orkenrotte.dk
-
Benjamin
burrus skrev:Tja en creme er jo netop A_ ee - altså en gylden med ee
så en Aa ee er en creme med split sort
en Aa er bare gylden split sort
uanset hvad der står efter Aa så er den split sort og kan give a videre til sorte unger hvis den anden part og så er a

Nu blev jeg kun mere forvirret syntes jeg.
En Creme er en gylden med ee siger du.
det vil jo så sige at du siger at en gylden er en gylden med creme.
Det syntes jeg kun var forvirrende.
Hvad har gylden med creme at gøre det har jeg aldrig læst noget om og det indgår jo heller ikke i genkoden for creme når man kun skriver ee.
Og jeg har altså fået at vide at Aa både kan være en gylden med split for sort og at det også kan være et dyr der bare er split for sort.
Hvordan skriver du så split sort som genkode?
Ja nu skal vi lige have det hele på plads.

-
burrus
nej en creme hamster er i princippet en gylden hamster hvor E-locus er muteret fra EE til ee - altså en A_ ee...
dermed trækkes al sort farve ud af hårstrået og vupti hamsteren blir creme...
en gylden er jo en hamster hvor ingen af de forskellige Gener er i muteret variant - altså den "naturlige" variant uden mutationer...
enhver split sort hamster gylden, creme, zobel osv. er Aa - altså et gen for Agouti/gylden og et gen for non-agouti/sort
Split sort vil ALTID være Aa ved alle ikke-sort baserede farver

uanset om den der creme eller gylden osv...
Pia B
www.orkenrotte.dk
-
Benjamin
burrus skrev:nej en creme hamster er i princippet en gylden hamster hvor E-locus er muteret fra EE til ee - altså en A_ ee...
en gylden er jo en hamster hvor ingen af de forskellige Gener er i muteret variant - altså den "naturlige" variant uden mutationer...
enhver split sort hamster gylden, creme, zobel osv. er Aa - altså et gen for Agouti/gylden og et gen for non-agouti/sort

Ok men man skriver jo kun ee og jeg havde ikke hørt om det andet og derfor så det lidt forvirrende ud.
Men hvordan kan det være at den Creme hamster skal være Split sort som Odgaard skriver for at der kan komme gyldne unger?
Aa Skrev du længere oppe bare var gylden med split for sort og nu skriver du det er alle dyr med split for sort så jeg ved ikke om jeg har forstået det på en måde hvor du har ment det modsatte men det er også ligemeget for nu er vi enige på det pungt.

-
burrus
Benjamin skrev:burrus skrev:nej en creme hamster er i princippet en gylden hamster hvor E-locus er muteret fra EE til ee - altså en A_ ee...

Ok men man skriver jo kun ee og jeg havde ikke hørt om det andet og derfor så det lidt forvirrende ud.
Men hvordan kan det være at den Creme hamster skal være Split sort som Odgaard skriver for at der kan komme gyldne unger?
Aa Skrev du længere oppe bare var gylden med split for sort og nu skriver du det er alle dyr med split for sort så jeg ved ikke om jeg har forstået det på en måde hvor du har ment det modsatte men det er også ligemeget for nu er vi enige på det pungt.

ja en creme hamster i sig selv også kun ee - alt andet er jo bare "bonus-info"... hvis man f.eks. ved at farmand er sort, så ved man at den er split sort og dermed er ungen Aa ee - creme, split sort
tja en hamster skal heller ikke være split sort for at komme gylden - MEN den må ikke aa... som du ved kan creme jo dække over sort - en creme kan være aa ee, da creme jo trækker al sort farve ud osv osv. - det mener jeg godt du ved
så for at der skal kunne komme gyldne unger må den creme hamster ikke have aa, men SKAL være Aa, da hannen til kuldet er sort - aa
hvis der KUN står at hamsteren er Aa - så er den gylden, split sort.. .
men hvis der nu i en længere genkode f.eks. står
Aa ee pp Sgsg Uu
så er den Sølvmink, split sort
Pia B
www.orkenrotte.dk
-
Benjamin
burrus skrev:Benjamin skrev:burrus skrev:nej en creme hamster er i princippet en gylden hamster hvor E-locus er muteret fra EE til ee - altså en A_ ee...

ja en creme hamster i sig selv også kun ee - alt andet er jo bare "bonus-info"... hvis man f.eks. ved at farmand er sort, så ved man at den er split sort og dermed er ungen Aa ee - creme, split sort
tja en hamster skal heller ikke være split sort for at komme gylden - MEN den må ikke aa... som du ved kan creme jo dække over sort - en creme kan være aa ee, da creme jo trækker al sort farve ud osv osv. - det mener jeg godt du ved
så for at der skal kunne komme gyldne unger må den creme hamster ikke have aa, men SKAL være Aa, da hannen til kuldet er sort - aa
hvis der KUN står at hamsteren er Aa - så er den gylden, split sort.. .
men hvis der nu i en længere genkode f.eks. står
Aa ee pp Sgsg Uu
så er den Sølvmink, split sort
Ok nu forstår jeg det og jo jeg ved godt at Creme kan dække over sort.
og Angående Aa så er vi enige jeg misforstod bare din måde at forklare det på.
Men jeg føler bare jeg er nødt til at spørge hvis jeg ikke fatter det eller hvis jeg er uenig men nu forstår jeg det hele mange tak.

-
burrus
ja overvejede lige om vi sku tage den over msn - for vi snakkede forbi hinanden... :lol: men godt du fangede den alligevel

Pia B
www.orkenrotte.dk