Gul far = tortie piger?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Ringling

Gul far = tortie piger?

Indlæg af Ringling » 11. maj 2008 09:11

Ja Jeanne og jeg har lige talt lidt sammen omkring hendes kuld, hvor jeg er interesseret i at købe en pige.  :wink:

Far : Kastaniens Malik (korthåret hvidbåndet sortgul)
Mor : Kastaniens Whitney (langhåret offwhite satin)

I kuldet er født:
Hunner :
hvidbåndet chokolade
sort (muligvis satin)
sort tortie
hvidbåndet sort
hvidbåndet sort satin
hvidbåndet sort satin
hvidbåndet sort satin

Hanner :
sort (muligvis satin)
hvidbåndet sort

Mit spørgsmål er nu: Hvis far'en er sortgul, vil han så ikke 100% give det gule gen videre til alle sine piger via x kromosomet?
Dvs. alle pigerne i kuldet vil være tortie??  :scratch:
Hilsen Lotte
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 11. maj 2008 09:14

øhm hvis faren er gul - så JO! så burde alle pige blive tortie og alle hanner gule...
han har jo kun det ene To at give videre og ingen to - så alle må blive Toto og ToY

så hvis ikke de er blevet det, må far være noget andet end gul :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Ringling

Indlæg af Ringling » 11. maj 2008 09:23

Drengene behøver ikke at blive gule - de får jo x'et fra moren og y'et fra faren.
Men pigerne....de burde jo alle blive tortie! Men de hvidbåndede kan det jo f.eks. være svært at se på, hvis der kun er meget lidt gult..
Hilsen Lotte
Billede

kwo

Indlæg af kwo » 11. maj 2008 09:26

burrus skrev:øhm hvis faren er gul - så JO! så burde alle pige blive tortie og alle hanner gule...
han har jo kun det ene To at give videre og ingen to - så alle må blive Toto og ToY
Ikke helt. ;-)

Alle hunner bliver ganske rigtigt tortie, men alle hanner bliver normale (=ikke-gule). Han giver jo To videre til hun-ungerne, men Y til han-ungerne.

På tortier kan de gule pletter jo godt gemme sig og være svære at se, især som her hvor de fleste også er hvidbåndede. Men at det kun kan ses på én ud af 7 er måske ikke så sandsynligt. Udelukkende set fra sandsynlighedsvinkel passer det bedre at hunnen er Toto og hannen er toY. Så skulle kun halvdelen af hunnerne blive tortie.
Kenneth Worm

burrus

Indlæg af burrus » 11. maj 2008 09:28

doh ja - Y'et :lol:  den havde jeg lige glemt...  det er det der med at huske på hvordan det pokkers kønsbundne nedarves :lol:  

men med en gul far burde de tøser vel være tortie - kan bånd virkelig skjule det så meget? :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Ringling

Indlæg af Ringling » 11. maj 2008 09:34

Jeg er også meget forvirret.
Det giver ikke rigtig mening.  :?
Men hannen ser altså MEGET sort-gul ud i mine øjne...
Hilsen Lotte
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 11. maj 2008 09:38

ja og med max og madonna som forældre (sort tortie og gul) så kan ham malik vel næsten ikke være andet end gul :lol:
Pia B

Ringling

Indlæg af Ringling » 11. maj 2008 10:06

Nej det skulle jeg heller ikke mene.
Der ligger billeder af kuldet i kategorien "hamster og tilbehør sælges"
Jeg synes faktisk også på nogle af billederne af de Hb sorte, at det ligner, at de har gule pletter, men Jeanne siger, at billederne snyder...  :?
Hilsen Lotte
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 11. maj 2008 11:00

Jeg har lige et lille spørgsmål hvorfor kan der ikke komme gule hanner ud af en gul far? hvorfor kun Tortie hunner?

Og så har jeg lige et andet spørgsmål for jeg kom lige til at tænke på at når man har en ToTo vil den så give genet for gul videre til alle sine hun unger i kuldet eller alle unger både hanner og hunner?
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 11. maj 2008 11:02

Og Malik ligner altså rigtig meget en Sortgul han ligner på en prik den de på Svenskernes hjemmeside. :wink:
Og med en Gul far og en Sort Tortie mor så er det jo genetisk også meget sandsynligt. :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

contraria

Indlæg af contraria » 11. maj 2008 11:08

mors kromosomer er = XX
fars kromosomer er = XY

genet for gul sidder på X kromosomet.

da ungerne for et kromosom fra vær forældre vil ungerne ku få

x'er fra mor
x og Y fra far.

da fars x giver piger i kuldet og hans y giver drenge...

og gult genet sidder på hans X, så vil han aldrig ku give gule han unger.
de venligste hilsner amanda

Ringling

Indlæg af Ringling » 11. maj 2008 11:44

Ja præcis som amanda skriver:

Far giver altid et Y kromosom til sine sønner og et X kromosom til sine døtre.
Derfor vil en gul han kun give gult til sine døtre, da det arves på X kromosomet, som hannerne jo får fra deres mor.

Mor giver altid et X kromosom til både sønner og døtre.
Derfor vil hun lave 50% gule sønner og 50% tortie døtre hvis hun er Toto (tortie) og hun vil lave 100% gule sønner og 100% tortie døtre hvis hun er ToTo (gul)
Hilsen Lotte
Billede

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 11. maj 2008 11:54

Ja det er jo meget indlysende. :wink:

Ringling

Indlæg af Ringling » 11. maj 2008 12:10

Ja....
Men så kan vi vel konkludere at alle pigerne simpelthen må være tortier, selvom det ikke er tydeligt.. inkl. chokoladerne  :wink:  RET lækkert kuld alligevel.
Hilsen Lotte
Billede

burrus

Indlæg af burrus » 11. maj 2008 12:12

jep! hvis man kan lide tortie  :wink:
Pia B

Låst