Gul far = tortie piger?
Jeanne skrev:Jeg mener ikke, man kan være sikker på, alle hunnerne er tortier
øhm hvori sku usikkerheden ligge?
det ville være "genfejl" hvis ikke de blev det.... da det ikke kan gives anderledes - i så fald giver din han ikke siner gener videre "korrekt"/naturligt...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
Jeg tror bare ikke på det - har vendt og drejet dem - der er IKKE gult på dem - og vil synes, det er u-sandsynligt, det kun skulle kunne ses på én ud af 8 hunner !?
Genetik er jo ikke en eksakt videnskab - og da ikke ALT er 100 % klarlagt, tror jeg som sagt ikke på, alle 8 hunner er tortier
- en erfaren marsvine-avler sagde engang til mig, når der skete noget helt u-ventet med farverne på ungerne : tjah, det er åbenbart ikke altid, marsvinene har læst på genetikken
Genetik er jo ikke en eksakt videnskab - og da ikke ALT er 100 % klarlagt, tror jeg som sagt ikke på, alle 8 hunner er tortier

- en erfaren marsvine-avler sagde engang til mig, når der skete noget helt u-ventet med farverne på ungerne : tjah, det er åbenbart ikke altid, marsvinene har læst på genetikken

Mange hilsner fra Jeanne.
Re: Gul far = tortie piger?
er chokoladen tilsalgRingling skrev:Ja Jeanne og jeg har lige talt lidt sammen omkring hendes kuld, hvor jeg er interesseret i at købe en pige.![]()
Far : Kastaniens Malik (korthåret hvidbåndet sortgul)
Mor : Kastaniens Whitney (langhåret offwhite satin)
I kuldet er født:
Hunner :
hvidbåndet chokolade
sort (muligvis satin)
sort tortie
hvidbåndet sort
hvidbåndet sort satin
hvidbåndet sort satin
hvidbåndet sort satin
Hanner :
sort (muligvis satin)
hvidbåndet sort
Mit spørgsmål er nu: Hvis far'en er sortgul, vil han så ikke 100% give det gule gen videre til alle sine piger via x kromosomet?
Dvs. alle pigerne i kuldet vil være tortie?? :scratch:

det kan du se i salgstråden 

Pia B
Pia B
Jeg véd godt, man ikke kan sammenligne disse to meget forskellige genetikker - dét jeg mener er blot, at man jo aldrig får 100 % klarlagt genetikken (hverken hos dyr eller mennesker).Odgaard skrev:Du kan ikke sammenligne marsvinegenetik med hamstergenetik. Hos marsvinene er der mange flere gener der spiller ind på hinanden, især når man arbejde med brogede varianter.
Hvis ungerne ikke alle er tortie, så er din han ikke gul
Hvordan ser en toY ud ?
Mange hilsner fra Jeanne.
Men det at der er i hvert fald én synlig tortie, nemlig den sorte, må alt andet lige jo betyde, at der er gult i faren eller moren...og hvis det ikke er faren, så er han ikke gul og så må moren være tortie.Odgaard skrev:Du kan ikke sammenligne marsvinegenetik med hamstergenetik. Hos marsvinene er der mange flere gener der spiller ind på hinanden, især når man arbejde med brogede varianter.
Hvis ungerne ikke alle er tortie, så er din han ikke gul