ang. katte/hundefoder til hamsteren - bare lige for at gå tilbage til emnet....
Så vil jeg være noget mere "tryg" ved at give dem hunadefoder og kattefoder end f.eks. en regnorm fra haven...
Det kommer af flere ting!
Dyrefoderet er rigtigt nok lavet af alt muligt - især "restprodukter" fra fødevareproduktionen til mennesker....
Disse "rester" kunne man vælge at smide ud og bruge "rigtige" produkter - det vil dog øge produktionen af kyllinger, svin, oksekød og hvad de nu ellers har i af dyr - bla lam...
Det vil føre til større gårde, flere penge hr. landmand som ikke gider bygge ud, men bare propper flere dyr ind på samme plads som der før gik færre dyr på...
Samtidig ville priser - OGSÅ fødevarepriserne som vi betaler - stige... ufedt! Det vil forringe dyrevelfærden yderlige....
DERFOR er jeg faktisk glad nok for at disse proteinrige "restprodukter" bruges til netop dyrefoderet - så blir det da brugt til noget fornuftigt uden at flere dyr sættes til ved det... Katten i naturen pilelr heller ikke indvoldende fra på en fugl - så ernæringsmæssigt er disse "restprodulkter" faktisk tættere på virkelighedens kost end rent kød ville være
Samtidig skal du prøve at se en indholdsfortegnelse på kattefoder! hvis du vidste vhor meget SOYA! (nu du selv nævner soyapølsen) der er i katte og hundefoder for at hive protein værdien op!
der er faktisk rigtigt megen kornprodukt og soya i skidtet! - fyldstof! bare for at holde prisen nede og samtidig have en fin protein værdi
Regnormen fra haven er jeg slet slet slet ikke tryg ved! :? godt nok kan du skylle den under vandhanen så jorden kommer af - men kan du skylle den indvendigt også?
Regnormen kommer fra jorden - og den danske jord er altså ikek så ren som går og regner med
tungmetaller, bakterier, olie og benzinrester, nitrater og ammonium - ikke om jeg ville have det skidt ind til min hamster...
Har lige siddet og lavet jordbundsprøve af et stykke brakmark ved siden af storåen i holstebro - noget af det kommunen regner for værende det reneste jord i jylland - det er ikke blevet plantet på eller gjort noget ved i 20 år...
ALLIGEVEL!
fandt vi betydelige mængder ammonium og nitrat, samt olierester - som regnormene altså spiser!
Tørfoderet er derimod lavet undre kontrollerede forhold som sikre at der ikke er en masse "rester" af den slags triste sager
(og lidt off topic, men stadig ikke helt
at holde op med at spise kød fordi at dyrene ikke har det godt nogen steder? det hjælper altså ikke
tværtom....
sådan hænger samfundet bareikke sammen...
for stoppede en masse med at spise kød i dag - så ville der stå en MASSE kvæg, svin, lam, kyllinger osv. som ikke kan sælges - og de bliver jo hele tiden flere - de kan jo bare stoppe en graviditet...
så står der først MANGE dyr og har det skidt...
så hellere spise mit kød fr ade steder hvor dyret har det godt, og kæmpe den vej for bedre dyrevelfærd...
og så er jeg svineheldig! 80% af alt kød vi har er "selvhentet"... begge mine forældre er jægere - jægere som indtil nu ALDRIG har anskudt et dyr = dyret er dødt på stedet HVER gang de har skudt!
så jeg VED at de dyr jeg spiser har haft det godt inden det ender på min tallerken og min mave blir glad
)