Katte/hundefoder!

Beskrivelse mangler
Benjamin

Indlæg af Benjamin » 15. maj 2008 19:25

Ringling skrev:
Benjamin skrev:Men de er levende husk det og der skal holdes liv i dem. :wink:
Og de bliver til biller med tiden og så kan de ikke længere bruges - eller jeg ville ihvertfald ikke bruge dem. :wink:

Har også hørt om at man kan have dem i dvaletilstand i sit køleskab men det har jeg ikke så meget forstand på. :?
Ja de kan holde sig i flere måneder i køleskabet uden at blive til biller (som hedder melskrubber vidst nok..)
Jeg har nu ikke taget mig sammen til at købe nogen endnu. Synes det er lidt ulæks at skulle have dem i sit køleskab   :roll:
Mine får så lov at leve deres liv og dem jeg ikke bruger til fodder bliver til Melbiller (har aldrig hørt om det der navn du nævner :lol:)
Min ide er at de biller der bliver skal formere sig så jeg slipper for at betale for nye og når mine hamstere i forvejen får Animalsk Protein mange andre steder fra så er Melorme kun en godbid som afvæksling engang imellem., :wink:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Emily

Indlæg af Emily » 15. maj 2008 19:44

Lilly03 skrev:Jeg synes som end det er meget spændene at høre hvad kød-spisere synes, så jeg synes det er helt i orden, at vi bliver ved med at debatere emnet.

Hvis jeg svarer, at jeg ikke spiser noget der engang har været levende, og haft et bankede hjerte, siger det så ikke det hele?  :wink:

p.s. nysgerrighed er altid godt  :D
jeg mente om vi her på forum må diskutere det mere.... når det ikke handler om hamstre? ;-)
--Emily--

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 15. maj 2008 21:30

Emily : Man må godt diskuttere hamster-relaterede emner  :wink:
Til gengæld skal man holde sig til emnet - og det kører vist lidt af sporet, hvis vi nu skal til at fortælle, hvad  vi hver især spiser  :wink:
Lilly03 : Der bør du oprette en tråd i ikke-hamster-relateret, hvis du vil vide, hvad folk spiser  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

Emily

Indlæg af Emily » 15. maj 2008 21:38

Jeanne skrev:Emily : Man må godt diskuttere hamster-relaterede emner  :wink:
Til gengæld skal man holde sig til emnet - og det kører vist lidt af sporet, hvis vi nu skal til at fortælle, hvad  vi hver især spiser  :wink:
Lilly03 : Der bør du oprette en tråd i ikke-hamster-relateret, hvis du vil vide, hvad folk spiser  :wink:
Jeanne det var jo netop det jeg mente :-D at vi ikke kunne diskutere det her længere da det ikke handlede om hamstre mere:-)
--Emily--

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 15. maj 2008 22:25

Nåårh, okay - jeg var bare lige lidt tungt-opfattende dér :lol:
Mange hilsner fra Jeanne.

Lilly03

Indlæg af Lilly03 » 16. maj 2008 12:26

Aha, all right, lad os sige det er nok debat for nu  :wink:

philolaura

Indlæg af philolaura » 27. maj 2008 19:07

soya pølser? det syntes jeg til gængæld lyder lidt klamt!
hehe

burrus

Indlæg af burrus » 13. jun 2008 10:49

ang. katte/hundefoder til hamsteren - bare lige for at gå tilbage til emnet....  :wink:  

Så vil jeg være noget mere "tryg" ved at give dem hunadefoder og kattefoder end f.eks. en regnorm fra haven...  :wink:  

Det kommer af flere ting!

Dyrefoderet er rigtigt nok lavet af alt muligt - især "restprodukter" fra fødevareproduktionen til mennesker....
Disse "rester" kunne man vælge at smide ud og bruge "rigtige" produkter - det vil dog øge produktionen af kyllinger, svin, oksekød og hvad de nu ellers har i af dyr - bla lam...
Det vil føre til større gårde, flere penge hr. landmand som ikke gider bygge ud, men bare propper flere dyr ind på samme plads som der før gik færre dyr på...  :wink:  
Samtidig ville priser - OGSÅ fødevarepriserne som vi betaler - stige... ufedt! Det vil forringe dyrevelfærden yderlige....
DERFOR er jeg faktisk glad nok for at disse proteinrige "restprodukter" bruges til netop dyrefoderet - så blir det da brugt til noget fornuftigt uden at flere dyr sættes til ved det... Katten i naturen pilelr heller ikke indvoldende fra på en fugl - så ernæringsmæssigt er disse "restprodulkter" faktisk tættere på virkelighedens kost end rent kød ville være :wink:  
Samtidig skal du prøve at se en indholdsfortegnelse på kattefoder! hvis du vidste vhor meget SOYA! (nu du selv nævner soyapølsen) der er i katte og hundefoder for at hive protein værdien op! :wink:  der er faktisk rigtigt megen kornprodukt og soya i skidtet! - fyldstof! bare for at holde prisen nede og samtidig have en fin protein værdi :wink:

Regnormen fra haven er jeg slet slet slet ikke tryg ved!  :?  godt nok kan du skylle den under vandhanen så jorden kommer af - men kan du skylle den indvendigt også?
Regnormen kommer fra jorden - og den danske jord er altså ikek så ren som går og regner med :?  tungmetaller, bakterier, olie og benzinrester, nitrater og ammonium - ikke om jeg ville have det skidt ind til min hamster... :?
Har lige siddet og lavet jordbundsprøve af et stykke brakmark ved siden af storåen i holstebro - noget af det kommunen regner for værende det reneste jord i jylland - det er ikke blevet plantet på eller gjort noget ved i 20 år...
ALLIGEVEL! :?  fandt vi betydelige mængder ammonium og nitrat, samt olierester - som regnormene altså spiser! :?  

Tørfoderet er derimod lavet undre kontrollerede forhold som sikre at der ikke er en masse "rester" af den slags triste sager :?  

(og lidt off topic, men stadig ikke helt
at holde op med at spise kød fordi at dyrene ikke har det godt nogen steder? det hjælper altså ikke :wink:  tværtom....
sådan hænger samfundet bareikke sammen...
for stoppede en masse med at spise kød i dag - så ville der stå en MASSE kvæg, svin, lam, kyllinger osv. som ikke kan sælges - og de bliver jo hele tiden flere - de kan jo bare stoppe en graviditet...
så står der først MANGE dyr og har det skidt...

så hellere spise mit kød fr ade steder hvor dyret har det godt, og kæmpe den vej for bedre dyrevelfærd...

og så er jeg svineheldig! 80% af alt kød vi har er "selvhentet"... begge mine forældre er jægere - jægere som indtil nu ALDRIG har anskudt et dyr = dyret er dødt på stedet HVER gang de har skudt! :D
så jeg VED at de dyr jeg spiser har haft det godt inden det ender på min tallerken og min mave blir glad :D )
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Christina S.R.

Indlæg af Christina S.R. » 13. jun 2008 11:33

(og lidt off topic, men stadig ikke helt
at holde op med at spise kød fordi at dyrene ikke har det godt nogen steder? det hjælper altså ikke   tværtom....
sådan hænger samfundet bareikke sammen...
for stoppede en masse med at spise kød i dag - så ville der stå en MASSE kvæg, svin, lam, kyllinger osv. som ikke kan sælges - og de bliver jo hele tiden flere - de kan jo bare stoppe en graviditet...
så står der først MANGE dyr og har det skidt...
Har ellers holdt mig ude af den her diskussion - men jeg er nødt til at lige at kommentere på dette, for jeg mener ikke det er korrekt.
Køer yngler fx slet ikke så hurtigt naturligt, som vi tvinger dem til i kødindustrien - de får kalve hele tiden for at holde mælkeproduktionen oppe hos malkekoen og for at vi kan få kalvekød.
Naturligvis vil der være en overgangsperiode, hvis alle stoppede med at spise kød men efterhånden vil dyrene helt naturligt få færre unger end de gør nu - og jeg tror ikke de vil få det skidt, hvis de får lov til at leve som de oprindeligt har gjort, eller så tæt på som det er muligt efter vi har påvirket dem i så mange år.
Derudover - mange argumenterer faktisk for, fx den meget kendte dyrevelfærds-aktivist og filosof Peter Singer, at hvis vi holdt op med at spise dyr og lod deres antal naturligt falde, ville vi kunne løse fødevareproblemerne i verden, fordi så meget jord bruges til at dyrke mad til dyr, i forhold til hvor meget jord der skal bruges til fx at dyrke korn til brød til os.
Men det var en meget lang, meget off-topic post.

Lad os vende tilbage til protein til hamstre igen i stedet :)
Knus Christina
Ejer af hamstrene Sif og Silvara & cairn terrieren Kayleigh. Har tidligere haft hamsteren Nefertiti (Nef) og dværghamsteren Maximilian (Max). Se mine hamstre på http://www.greenlilyrabbit.dk/hamstere.html

Lilly03

Indlæg af Lilly03 » 13. jun 2008 13:51

Christina S.R. skrev:
Har ellers holdt mig ude af den her diskussion - men jeg er nødt til at lige at kommentere på dette, for jeg mener ikke det er korrekt.
Køer yngler fx slet ikke så hurtigt naturligt, som vi tvinger dem til i kødindustrien - de får kalve hele tiden for at holde mælkeproduktionen oppe hos malkekoen og for at vi kan få kalvekød.
Naturligvis vil der være en overgangsperiode, hvis alle stoppede med at spise kød men efterhånden vil dyrene helt naturligt få færre unger end de gør nu - og jeg tror ikke de vil få det skidt, hvis de får lov til at leve som de oprindeligt har gjort, eller så tæt på som det er muligt efter vi har påvirket dem i så mange år.
Derudover - mange argumenterer faktisk for, fx den meget kendte dyrevelfærds-aktivist og filosof Peter Singer, at hvis vi holdt op med at spise dyr og lod deres antal naturligt falde, ville vi kunne løse fødevareproblemerne i verden, fordi så meget jord bruges til at dyrke mad til dyr, i forhold til hvor meget jord der skal bruges til fx at dyrke korn til brød til os.
Men det var en meget lang, meget off-topic post.

Lad os vende tilbage til protein til hamstre igen i stedet :)
Jeg er nu enig med Christina, hvis der blev nogle flere vegetarer/veganere så vill behovet for at dræbe dyr til mad jo være meget mindre..!
At hamstren får mere ud af katte/hundemad, tjaa det kan jo godt være, jeg ville bare på ingen måde have det godt med det, ALENE lugten er nok til at give mig kvalme, og når jeg ikke selv spiser kød, hvorfor skulle jeg så give det til min hams, NÅR jeg kunne give den eks. melorme, regnorme, og æg.
Hvis jeg købte kattemad ville jeg også støtte produktionen af dyr som mad, og det vil jeg ikke.
HVIS jeg skulle bestemme ville jeg nok i det mindste købe økologisk kattemad til vores katte, men jeg er jo ikke ligefrem millionær?..
Skal lige siges at jeg self. ville give min hams æg fra en af vores naboer (deres race-høns går de nemligt meget op i), oj nej, jeg spise ikke bur-æg, hvis nogen skulle blive i tvivl.. ;)

Hvis der er nogen derude der synes at jeg er meget dobbeltmoralsk fordi jeg stadigt er vegetar (ikke veganer), er det alene mine forældres grund, DE betaler jo for min mad, og det var jo alene en kamp at blive vegetar..

Nok om det, skulle vi ikke tage og komme videre, jeg har faktisk heller ikke selv lyst til at skulle forsvare mine holdninger mere, når vi ikke rigtigt kommer videre. Men hvis i vil vide mere, kan i da bare skrive til mig, da den her debat vel ikke rigtigt føre nogen vejne?.. ;)

Låst