hvorfor vil i ikke avle hybrider?
og hvad er trusslen?

Hybrider er ikke en krydsning af to forskellige racer men to forskellige dyrearter.
Racer er dyr der stammer fra samme dyreart men som er avlet i forskællige størrleser former farver og pelstyper.
alle hunde racer stammer fra ulven derfor er alle hunde racer fuldstændigt samme dyreart fordi de alle er avlet frem fra samme dyreart.
en hybrid er en krydsning imellem to forskellige selvstændige dyrearter som har vidt forskellige kromosomer.
Så krydser man de forskellige hamster arter så svarer det til at man krydser en hest med et æsel eller en løve med en tiger.
Selvom at løven er beslæktet med tigeren så er de stadig vidt forskellige selvstændige arter og krydser man dem får man altså en (Hybrid)
Hybrider er ikke særligt anset hos os seriøse avlere da de er svære at skelne fra de ægte arter og på den måde kan vi næsten ikke få rene dyr medmindre vi er villige til at hente dem i udlandet.
Vi har ikke noget at bruge hybrider til da vi ikke kan kortlægge deres gener så vi kan regne ders genetik ud osv.
Desuden bliver hybrider nogle gange sterile men desværre ikke altid blev de det bare hver gang så ville det ikke være så svært at finde ægte dyr.
bliver der for mange hybrider så er der til sidst ikke nogle ægte arter tilbage så til sidst vil de ægte simpelthen uddø i fangenskab da der til sidst kun er hybrider tilbage.
Og det ville jo være meget trist.
Derfor er Hybrider heller ikke særligt velsete hos os seriøse avlere da vi gerne vil bevare de ægte arter.
nårhh ja nu kan jeg godt se detWampi skrev:som kæledyr er de ok hvis ikke at de er blevet tossede oveni hovedet af at være en blanding...
problemet er jo som sagt at hvis alle har hybrider kan vi ikke længere være sikre på hvad gener der ligger bag vores dyr og derfor kan vi ikke avle efter bestemte ting som f.eks. længere levealder eller godt temperament.. for man kan aldrig være sikker på hvilke gener en hybrid får med sig... blandingen i dette tilfælde er også med til at skabe forvirring da der er forskellige antal kromosoner dvs den ene har f.eks. 20 og den anden 25 og derfor er det endnu sværere at forudsige hvad der kommer ud af det... for får den nye blanding 25 eller 20 ? eller måske 22 med sig??
Vis rene campbells har samme farve som hybrider hvordan kan man så se om de er ægte eller ej???FrkHoumann skrev:Jeg synes bestemt også de er søøde .. Jeg har selv en.
Men derfor ville jeg aldrig drømme om at avle på ham, det er ren og skær uansvarlighed.
Men det har de andre jo forklaret
Tilgengæld kan de RENE Campbells fåes i nogenlunde de samme farver som hybriderne. Hvis man ellers kan finde nogen der avler dem
Jeg er desværre ikke så meget inde i at kende forskel på dem, så du skal nok spørge en der er lidt mere "ekspert" på området, men jeg skulle mene at jeg har hørt man bl.a. kan se det på hovedformen og afstanden mellem øjnene osv ..Vimse skrev:Vis rene campbells har samme farve som hybrider hvordan kan man så se om de er ægte eller ej???FrkHoumann skrev:Jeg synes bestemt også de er søøde .. Jeg har selv en.
Men derfor ville jeg aldrig drømme om at avle på ham, det er ren og skær uansvarlighed.
Men det har de andre jo forklaret
Tilgengæld kan de RENE Campbells fåes i nogenlunde de samme farver som hybriderne. Hvis man ellers kan finde nogen der avler dem