Hybrider

Beskrivelse mangler
Låst
caty

Hybrider

Indlæg af caty » 30. maj 2008 17:24

her lige et spørgsmål :roll:

hvorfor vil i ikke avle hybrider?

og hvad er trusslen? :roll:  :roll:

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 30. maj 2008 17:41

der har lige været så meget debat om lige netop dette emne så prøv at søg på det på forum.
Men her er noget jeg har skrevet i et andet Indlæg. :wink:
Hybrider er ikke en krydsning af to forskellige racer men to forskellige dyrearter.

Racer er dyr der stammer fra samme dyreart men som er avlet i forskællige størrleser former farver og pelstyper.

alle hunde racer stammer fra ulven derfor er alle hunde racer fuldstændigt samme dyreart fordi de alle er avlet frem fra samme dyreart.  

en hybrid er en krydsning imellem to forskellige selvstændige dyrearter som har vidt forskellige kromosomer.
Så krydser man de forskellige hamster arter så svarer det til at man krydser en hest med et æsel eller en løve med en tiger.

Selvom at løven er beslæktet med tigeren så er de stadig vidt forskellige selvstændige arter og krydser man dem får man altså en (Hybrid)
Hybrider er ikke særligt anset hos os seriøse avlere da de er svære at skelne fra de ægte arter og på den måde kan vi næsten ikke få rene dyr medmindre vi er villige til at hente dem i udlandet.

Vi har ikke noget at bruge hybrider til da vi ikke kan kortlægge deres gener så vi kan regne ders genetik ud osv.  
Desuden bliver hybrider nogle gange sterile men desværre ikke altid blev de det bare hver gang så ville det ikke være så svært at finde ægte dyr.  

bliver der for mange hybrider så er der til sidst ikke nogle ægte arter tilbage så til sidst vil de ægte simpelthen uddø i fangenskab da der til sidst kun er hybrider tilbage.  
Og det ville jo være meget trist.

Derfor er Hybrider heller ikke særligt velsete hos os seriøse avlere da vi gerne vil bevare de ægte arter.  
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

caty

Indlæg af caty » 30. maj 2008 17:44

aha det kan jeg godt se

men syntes nu nogen gange de er lidt sødere :roll:  :roll:

Wampi

Indlæg af Wampi » 30. maj 2008 17:48

som kæledyr er de ok hvis ikke at de er blevet tossede oveni hovedet af at være en blanding...

problemet er jo som sagt at hvis alle har hybrider kan vi ikke længere være sikre på hvad gener der ligger bag vores dyr og derfor kan vi ikke avle efter bestemte ting som f.eks. længere levealder eller godt temperament.. for man kan aldrig være sikker på hvilke gener en hybrid får med sig... blandingen i dette tilfælde er også med til at skabe forvirring da der er forskellige antal kromosoner dvs den ene har f.eks. 20 og den anden 25 og derfor er det endnu sværere at forudsige hvad der kommer ud af det... for får den nye blanding 25 eller 20 ? eller måske 22 med sig??
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

caty

Indlæg af caty » 30. maj 2008 17:54

Wampi skrev:som kæledyr er de ok hvis ikke at de er blevet tossede oveni hovedet af at være en blanding...

problemet er jo som sagt at hvis alle har hybrider kan vi ikke længere være sikre på hvad gener der ligger bag vores dyr og derfor kan vi ikke avle efter bestemte ting som f.eks. længere levealder eller godt temperament.. for man kan aldrig være sikker på hvilke gener en hybrid får med sig... blandingen i dette tilfælde er også med til at skabe forvirring da der er forskellige antal kromosoner dvs den ene har f.eks. 20 og den anden 25 og derfor er det endnu sværere at forudsige hvad der kommer ud af det... for får den nye blanding 25 eller 20 ? eller måske 22 med sig??
nårhh ja nu kan jeg godt se det :roll:  :roll:

Vimse

Indlæg af Vimse » 30. maj 2008 19:59

Trusslen er at vis vi bare avler hybrider hele tiden vil der tilsidst ikke være rene arter tilbage. Så vis i har en hybride så brug den kun som kæledyr og ikke avle.
KH. Kathrine

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 30. maj 2008 20:01

Jeg synes bestemt også de er søøde .. Jeg har selv en.
Men derfor ville jeg aldrig drømme om at avle på ham, det er ren og skær uansvarlighed.
Men det har de andre jo forklaret :)
Tilgengæld kan de RENE Campbells fåes i nogenlunde de samme farver som hybriderne. Hvis man ellers kan finde nogen der avler dem :roll:
Tjek min nye hjemmeside:
http://www.mel-bollen.weebly.com

Vimse

Indlæg af Vimse » 30. maj 2008 20:03

FrkHoumann skrev:Jeg synes bestemt også de er søøde .. Jeg har selv en.
Men derfor ville jeg aldrig drømme om at avle på ham, det er ren og skær uansvarlighed.
Tilgengæld kan de RENE Campbells fåes i nogenlunde de samme farver som hybriderne. Hvis man ellers kan finde nogen der avler dem :roll:
Vis rene campbells har samme farve som hybrider hvordan kan man så se om de er ægte eller ej???
KH. Kathrine

Wampi

Indlæg af Wampi » 30. maj 2008 20:16

der er nogen man kan se det på bygningen af dem.. altså de har en campbell farve men en vinterhvids bygning.. men der er også nogen hvor man ikke aner det førend man har parret og så kommer der nogle der ikke skulle komme og man ved derfor at det er hybrider man har fået fat i..
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 30. maj 2008 20:27

Vimse skrev:
FrkHoumann skrev:Jeg synes bestemt også de er søøde .. Jeg har selv en.
Vis rene campbells har samme farve som hybrider hvordan kan man så se om de er ægte eller ej???
Jeg er desværre ikke så meget inde i at kende forskel på dem, så du skal nok spørge en der er lidt mere "ekspert" på området, men jeg skulle mene at jeg har hørt man bl.a. kan se det på hovedformen og afstanden mellem øjnene osv ..
Tjek min nye hjemmeside:

FrkHoumann

Indlæg af FrkHoumann » 30. maj 2008 20:28

Nå, Wampi var hurtigere end mig :D
Tjek min nye hjemmeside:

Vimse

Indlæg af Vimse » 30. maj 2008 21:14

okay tak for jeres svar :) på mit spørgsmål
KH. Kathrine

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 30. maj 2008 22:00

Nogle gange kan de se så ægte ud at man slet ikke kan se at de er hybrider så det er lidt et problem. :roll:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Jeanne

Indlæg af Jeanne » 30. maj 2008 22:55

Som Som Benjamin siger, kan de sagtens se rene ud - man finder først ud af det, når de får unger  :wink:
Mange hilsner fra Jeanne.

Låst