nye regler i sverie omkring avl.... hvad er jeres mening?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
contraria

Indlæg af contraria » 24. apr 2008 20:58

nej men de har stadig coppirigt på... det er jo deres tekst som vi har oversat og vil ligge på et offentligt tilgængeligt sted.

derfor er det stadig nødvendigt at spørge om lov først.. ikke mindst af ren pli og høflighed.
de venligste hilsner amanda

contraria

Indlæg af contraria » 24. apr 2008 21:03

benjamin bare en overskrift...

har lige postet på dansk og håber der er en som fortår hvad jeg vil.

burrus

Indlæg af burrus » 25. apr 2008 06:05

ja for ren høfligheds skyld bør man spørge - men hvis "bare" man kilde angiver det og gør opmærksom på at det re oversat fra det og det sted - så er det faktisk ok rent juridisk  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

kwo

Indlæg af kwo » 25. apr 2008 07:51

burrus skrev:- men hvis "bare" man kilde angiver det og gør opmærksom på at det re oversat fra det og det sted - så er det faktisk ok rent juridisk  :wink:
Nemlig.

Og da vi allerede har fået lov til at tage hele den svenske standard og bruge, helt uden forbehold og restriktioner, så gælder det sikkert også avlsreglerne. ;-)

Men som nævnt er det ikke endelige regler. Der har været meget modstand mod nogle af punkterne, så det er meget muligt at de bliver ændret.
Kenneth Worm

contraria

Indlæg af contraria » 25. apr 2008 14:36

stadig er meget af det der står der jo meget relevant at vide som ny opdrætter.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 8. jun 2008 22:07

Ja jeg kom lige i tanke om at jeg havde lovet at oversætte svenskernes regler for avl af guldhamster men dengang jeg gjorde det gik vores computer ned og da den endelig virkede igen så havde jeg glemt det helt. :roll:

jeg ved ikke om du har fået den oversat Amanda men her er den altså syntes alle skal have lov at læse den. :wink:

Oversættelse til Dansk fra Svensk fra Svensk Hamsterforenings Avls Regler for Guldhamster.

Regler for avl af Guldhamstere i Svensk Hamsterforening

At opdrætte hamstere er både sjovt enkelt og lærerigt. Men mange glemmer i glæden over deres kuld at der også medfølger et ansvar.
Et ansvar der indebærer at man skal bevare foregående års avlers avlsmateriale og at man ikke bevist/ubevist ødelægger farver eller andre dyr der er syge/skadede eller som kan bære på andre genetiske skader.

Ansvaret indebærer også at vi skal tage os af dyrene og tilgodese deres behov af mad og berigende miljø og sørge for at alle unger får et godt hjem.
Vores ansvar indebærer også at vi skal tage os godt af nybegyndere og lede dem på rette vej fra starten, i stedet for at vælte dem ned af pinden pga. de ting de gør af uvidenhed.
Lær dem også hvad kundskaben bag genetik og avl indebærer, lær dem at jo mere de ved om dette emne jo sjovere bliver det at opdrætte.
Man behøver jo ikke at kunne alt på en gang, men med en lille grundviden og kundskaben om standarten først og fremmest for de farver man har valgt at avle rækker godt og vel til at man kan starte trygt og sikkert på en god opdrætterkarriere.

Vi har ind til i dag 2008-03-30   ikke haft nogle farve eller tegnings regler for hvordan man som Opdrætter eller privat person må avle.
Vi i bestyrelsen vil nu gennemgå hvad der blev vedtaget på generalforsamlingen.
Flere klubber har allerede regler for hvordan man må parre farver og tegninger med hinanden og vi i den Svenske hamsterforenings Bestyrelse har nu vedtaget at følge dette gode eksempel.

En registreret opdrætter der bryder nedenstående regler kan få frataget retten til at være registreret opdrætter i SHF til andet er besluttet i bestyrelsen og med registrator.

Et medlem som bryder nedenstående regler kan få frataget sig retten til at registrere dyr i SHF til andet er besluttet i bestyrelsen og med registrator.

Defekthale (haleknæk og/eller Skævhed)
Dyr baserede af dgdg (Mørk Grå) er dem der er mest disponible til en genetisk defekthale, Kinked Tail.
Dyr kan fødes med haledefekter men de kan også udvikle defekter på halen med alderen.    
Alligevel kan man finde hale defekter inden for alle farvevarianter og det kan være meget svært at vide om det er opstået ved skade eller om det er en genetisk defekt.
I denne anledning skal alle dyr med skader/defekter på halen (uanset udsende) for en sikkerheds skyld tages ud af avl.
Dyr med nogen form for haledefekt vil blive gjort opmærksom på fejlene ved bedømmelse på udstillinger og defekten vil blive skrevet ind på hjemmesiden så alle kan se den.
Så de dyr med skævhed eller haleknæk vil få avls forbud og vil få deres defekt indskrevet i deres stamtavle.

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF må af overstående grunde ikke avle på dyr der med bevis har haledefekter.

Brystdefekt
Nogle gange kan man finde Guldhamstere med en fejl på brystbenet disse dyr skal der ikke avles på da defekten er arvelig.

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF må af overstående grunde ikke avle på dyr der med bevis har fejl på brystbenet.

Hvide Tænder
Hvide tænder er en mangelsygdom der har vist sig at være arvelig og kan ende med en svær øjenbetændelse med dødelig virkning.

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF må ikke avle på dyr med hvide tænder.

Skimmel/Hvidbuget

Ved parring mellem skimmel/skimmel eller hvidbuget/hvidbuget vil der komme øjenløse unger.
For at undgå sådanne kombinationer skal sælger informere køber til yderste detalje om konsekvensen ved at foretage denne parring.

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF som opdrætter Skimmel eller Hvidbuget skal skriftligt informere købere af unger om hvilke defekter der kan opstå hvis man udelukket avler skimmel eller Hvidbuget.
Registrerede avlere og medlemmer af SHF må ikke sælge Skimmel eller Hvidbuget dyr til Zoo.

Creme/Gult
Fra dags dato kommer alle cremebaserede parringer til at blive registreret som creme//gule ind til det modsatte bevist.
Grunden til dette er at vi skal holde de Creme stammer (ee) rene for gul.
Det er lettest at parre ud mod gyldne eller vildttegnede dyr.  

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF må ikke kombinere creme og gulbaserede farver bevidst.
Registrerede avlere og medlemmer af SHF skal rapportere til registratoren hvis der skulle vise sig at registrerede dyr er blandet gule/creme.

Sort/Creme

Det er ikke tilladt at kombinere sortbaserede med Cremebaserede farver da Creme kan skjule sort så en Creme hamster kan være Sort genetisk.

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF må ikke bevidst blande cremebaserede farver med sortbaserede farver.

Rex
Det er ikke tilladt at parre Rex med Rex.
Denne beslutning vil vi rette mod øjenproblemerne med Rex.

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF må ikke parre to dyr af pelstypen Rex.  

Satin
Det er ikke tilladt at parre Satin med Satin da Satin i dobbeltfaktor kan skabe hårløse dyr.

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF må ikke avle Satin i Dobbeltfaktor.

Hvidbåndet
At parre en hvidbåndet med en hvidbåndet gang på gang gavner ikke farven på længere sigt, man vil til sidst få dyr som næsten ingen grundfarve har tilbage.
Det skyldes at det hvide bånd breder sig for meget.

Anbefaling: Derfor bør Registrerede avlere og medlemmer af SHF af overstående grunde ikke parre en hvidbåndet med en anden hvidbåndet guldhamster.

Dominant Spot
At parre Dom. Spot med Dom. Spot gang på gang gavner ikke farven på længere sigt, man vil til sidst få dyr der næsten ingen grundfarve har da det hvide breder sig og afbleger grundfarven.
Desuden er mutationen Letal (Dødelig) i homozygot form.

Anbefaling: registrerede avlere og medlemmer af SHF bør derfor af overstående grunde ikke parre Dom. Spot med Dom. Spot.

Oversat fra denne side: http://hamsterforeningen.se/shfsforum/i ... pic=1791.0
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Passionen

Indlæg af Passionen » 8. jun 2008 23:31

Passer alt det, der står derinde???

Det er godt nok mange regler... >_<

burrus

Indlæg af burrus » 9. jun 2008 07:28

jeg synes de har rigtig mange "bør" :?  så hvor meget regel er der lige i "bør" - det er vist mere en henvisning...

deres creme/Sort regel - tja jeg tror i DK vi ville få svært ved at opfylde dne og samtidig have noget interessante parringer tilbage...  :?

Creme/gult - tja jeg kan somend godt idéen i ikke at parre creme med gult - men det er vist heller ikke for vane herhjemme at parre en creme med en gul bevidst... for vi ved jo ligsom godt det gir problemer når dyrene skal farve-bestemmes...

den med rex - tjjaa - jeg kunne nu godt tænke mig noget skriftlig belæg for at det er rex-genet der er skyldi øjenbetændelsen og ikke bare manglende opmærksomhed på at en rexhamsters håromkring øjnene også er krøllede og derfor måske kræver noget rengøring en gang i mellem for at modvirke øjenbetændelse - jeg kan altås IKKE tro at en rxrx lavet på rxrx/rxrx parring har større risiko for at udvikle øjenbetændelse end en rxrx lavet på en rxrx / Rxrx...

Men ellers lyder det jo som om det er meget "naturlige" regler at følge - men det er måske bare mig?
man avler da naturligvis ikke på deffekter som hale og brystdeffekten (som vi ikke har set i dk?) og skimmel dyr informeres der naturligvis om... Det samme med dom spot.. HB'en - tja nogle svenskere er vist glade for at lave DF hvidbåndet - de mener vist det gavner båndet... :?  men lige frem at lave regel for det? så må det vel være et udbredt problem med for lyse hamstere/for store bånd...
eller er det bare mig der synes at de fleste af deres REGLER hvor de SKAL virker meget naturlige/som noget man vel nærmest overholder automatisk?

lige den med rex'en har jeg svært ved at forstå - og sort/creme ville vi da få svært ved herhjemme - jeg vil ikke længere, nu jeg har to agouti-varianter - men mine tre kuld ville da aldrig være blevet hvis vi havde samme regel om at creme og sort skal holdes strengt adskildt... Især fordi der på andet egelsk forum faktisk var snak om hvorvidt en aa ee U_ fik en pænere zobel farve end en A_ ee U_ zobel gjorde... samtidig var de inde over Uu vs. UU... så at forbyde den slags parringer virker lidt underligt i mine øre... at en hamster kan være sort under creme - ja herre bevares - hamsteren dør da ikke af det og har da blot de ekstra gener at spille ind med så... Det har ingen bevist negativ effekt på hverken sundhed eller farven...
Kan da godt se idéen i det, men det virker som om det er en MEGET kontrollerende forening - håber faktisk ikke DHF blir ligeså :?  

Mener en forening som dhf bør gå ind og vejlede - ikke opsætte regler for hvilke FARVER man må lave.... virker sådan lidt underligt - kan godt se idéen i regler for direkte lethale parringer, men at sige at "det er ikke pænt" - tja så bør man vel vejlede om det - ikke opsætte regelsæt og udelukke folk... :?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 9. jun 2008 07:43

:shock:

Det var da en ordentlig omgang!
Men meget spændende læsning! Man begynder jo bare at undre sig over baggrunden for den detaljerede regelsætning. Der må jo være en grund...

Jeg ville da klart ønske, at DHF havde flere regler om de letale gener, ligesom med hybrider, for der bør ikke være en sundhedsrisiko for hamsterne pga. vores arbejde med dem!

Men i øvrigt også spændende tanker om intro til nye osv. Det synes jeg også er vigtigt at huske, altså at man kommer længere med forklaringer end med brokkeri/ skælden-ud.

burrus

Indlæg af burrus » 9. jun 2008 07:51

tja lethale gener "bør" der vel være et regelsæt for - hvis man altså er 100% sikker på effekten af det "lethale" - roborovski som vi mener er lethalt OG dominant - mener andre i udlandet er recessivt og ikke-lethalt - så vi skal være 100% sikker på genet før der sættes et regelsæt...

men regel sæt for farver - nja det synes jeg ikke... f.eks. den med creme/gul - mener jeg ikke man bør registrere creme afkom som gult, hvis man ved at forældrene kun er creme...
- jeg ser heller ingen mening i sort/creme reglen

og så er det det - ER det en regel - eller hvad? - i sverige? når de bare skriver "bør"...
Pia B

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 9. jun 2008 07:56

Benjamin skrev:Skimmel/Hvidbuget

Ved parring mellem skimmel/skimmel eller hvidbuget/hvidbuget vil der komme øjenløse unger.
For at undgå sådanne kombinationer skal sælger informere køber til yderste detalje om konsekvensen ved at foretage denne parring.

Regel: Registrerede avlere og medlemmer af SHF som opdrætter Skimmel eller Hvidbuget skal skriftligt informere købere af unger om hvilke defekter der kan opstå hvis man udelukket avler skimmel eller Hvidbuget.
Registrerede avlere og medlemmer af SHF må ikke sælge Skimmel eller Hvidbuget dyr til Zoo.
Jeg er meget glad for den regel faktisk (:
Yes yes det var min kommentar

contraria

Indlæg af contraria » 9. jun 2008 08:19

tak bnjamin. havde selv lige fået den ud af hovdet... jo jeg fik den oversat af en svensk ven fra skolen, men fik det ikke på skrift så jeg ku ligge den op her.

jeg vil give pia ret... syns der er for mange "bør" til at det er regler.. nok nærmere en vejledning som har konsikvenser hvis den ikke følges... så jeg håber da heller ikke at DHF bliver så kontrolerende over for sine opdrættere.

så heller en vejledning som de nye opdrættere kan gå ind og læse. med oplysninger om at:

letale gener giver defekte eller døde unger både inden i mor hamsteren og ved fødslen, og da mor hamsteren opsober døde og skadet fostre, er det at belaste hende unødventigt, ved at lave beveste parringer hvor et eller flere letale gener kommer i dobbelfakta.

jeg kan godt se meningen med tamtavle registreringen af creme dyr. det vil svare til at vi i DHF sage at vi skal registræ alle sorte og agouti varianter som ikke er creme, som værene split for det ind til andet er bevist. lidt om sundst syns jeg. men grun idéen er da god syns jeg. ku måske håbe at der i den lille vejledning til nye opdrættere bliver opfortrad til ekstra opmærksomhed på registreringen af creme dyr med ukendt ophav og at disse opfordres til at blive registrerede som værene creme tortie/gul ind til andet er bevist.

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 9. jun 2008 09:50

Burrus: der står altså (Registrerede avlere og medlemmer af SHF må af overstående grunde ikke) i de fleste felter det er kun de to nederste med Dom. spot og Hvidbåndet som er en anbefaling hvor der står (bør ikke) men hvor det ikke er en regl. :wink:

Jeg syntes selv der er mange regler alt for mange men syntes faktisk det var lærrerigt at læse. :wink:

Men vi skal aldrig have sådanne regler i DHF syntes jeg ikke for jeg vil selv bestemme hvordan jeg avler og det er der ingen der skal blande sig i overhovedet. :roll:

Jeg mener det er op til opdrætteren selv om de vil blande sort med creme eller gul med creme men nu får vi jo en kæledyrs kategori på udstilling så alt kommer til at kunne udstilles under forskellige kategorier så jeg tror næppe vi får alle de regler. :wink:

Det er efter min mening også Opdrætterens eget ansvar at holde sig fra at avle lethale mutationer i dobbeltfaktor. :wink:  

Angående Rex som du lige kommenterede Pia så har jeg ikke set nogen dokumentation på at det skyldes rex at de får øjenbetændelse jeg har bare oversat det der stod. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

kwo

Indlæg af kwo » 9. jun 2008 10:52

Hopiw skrev:

Nu er det så ikke zoologiske haver der tales om. ;-)
Zoo er formentlig en forkortelse for zoo-affär, som er en dyrehandel.
Kenneth Worm

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 9. jun 2008 11:28

kwo skrev:
Hopiw skrev:

Nu er det så ikke zoologiske haver der tales om. ;-)
Zoo er formentlig en forkortelse for zoo-affär, som er en dyrehandel.
Nej det ved jeg godt (:
Men det er da rart at den regel er der, så lille Sofie på 10 år skal opleve at  aflive alle sins hamsters unger.

Låst