Guldhamstergenetik

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
Junge

Guldhamstergenetik

Indlæg af Junge » 31. aug 2008 10:37

Så er det min tur til at sidde og svede over genetikken og komme med spørgsmålene. Jeg har efterhånden pløjet igennem alt, hvad jeg har fundet omkring emnet i bøger og på nettet. Og vil gerne vide om min foreløbige genetik-viden er helt ved siden af.

Min viden ind til nu:

Gylden kan beskrives som:
A_ B_ Cd_ baba dsds E_ L_ lglg P_ Ru_ Rx_ sasa sgsg toY(toto) uu whwh

Hvor:
A_ = ikke sort,   sort = aa (recessive)
B_ = ikke rust,   rust = bb (recessiv)
Cd_ = ikke mørkøret hvid,   mørkøret hvid = cdcd (recessiv)
baba = ikke hvidbåndet,   hvidbåndet = Ba_ (dominant)
dsds = ikke dominant spot/plettet,   dominant spot/plettet = Ds_ (dominant)
E_ = ikke creme,   creme = ee (recessiv)
L_ = korthåret,   langhåret = ll (recessiv)
lglg = ikke letal grå,   letal grå = Lg_ (dominant)
P_ = ikke cinnamon,   cinnamon = pp (recessiv)
Ru_ = ikke rubinøjet,   rubinøjet = ruru (recessiv)
Rx_ = ikke rex,   rex = rxrx (recessiv)
sasa = ikke satin,   satin = Sa_ (dominant)
sgsg = ikke sølvgrå,   sølvgrå = Sg_ (dominant)
toY(toto) = ikke gul/tortie,   gul/tortie = ToY(To_) (dominant, kønsbundet)
uu = ikke umbrous,   umbrous = U_ (dominant)
whwh = ikke hvidbuget(skimmel),   hvidbuget/skimmel = Wh_ (dominant)

Letal – dødelig:
DsDs, LgLg og WhWh.

Ufuldstændig dominans:
SaSa (dobbelt satin) giver tynd, sparsom pels.
Ved Sølvgrå Sgsg er farven mere brunlig, hvorimod SgSg er helt grå.

Epistase:
Creme (ee) (og cremebaserede farver) masker sort Undertrykker creme også andre farver?.
Mørkøret hvid (cdcd) undertrykker de øvrige farver. Dog giver Mørkøret hvid cdcd og Cinnamon pp et helt hvid hamster, da Cinnamon pp bleger ørene.

Ensfarvet:
Sort aa. Creme ee. Mørkøret hvid cdcd. Og øvrige farver, hvori disse farver indgår indgår fx Dove aa pp. Er det helt forkert?

Andet:
Undgå creme ee (og cremebaserede farver) og gul To_, da gul ikke kan ses på creme. Det samme gælder Cinnamon pp og og gul To_.

Undgå creme ee og cinnamon pp, da creme bleger cinnamon. Med mindre du går efter rødøjet creme eepp.

Sølvgrå Sg_ kan ikke ses på Sort ee. Gælder de både ved Sgsg og SgSg?

Langhårede ll handyr er mere langhårede end langhårede ll hundyr.

Undgå Hvidbåndet Ba_ og hvidbuget/skimmel Wh_ da hvidbåndet skjuler hvidbuget/skimmel.

Umbrous U_ kan ikke ses på sort aa.

Split findes kun på recessive mutationer. Heterozygot fx Aa – Gylden med split for sort. Enkelt-/Dobbeltfaktor bruges så om de dominante gener mens heterozygot og homozygot bruges så om de recessive gener.  

Cinnamon pp og Mørkøret hvid cdcd giver røde øjne.

Mørk grå dgdg skal helst ikke parres sammen gennem flere generationer, da det giver øget tendens til misdannelser af rygsøjlen.

Er min viden helt forkert?
Junge

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 31. aug 2008 10:47

puha det var noget af en lang smøre

normalt skriver man bare gylden som A_ hvis man ikke er helt sikker på om den er AA eller Aa. og så selvfølgelig de gener man ved den har som resisiv i split. men den lange du skrev kan skrives om en ren gylden det er nok bare bøvlet at skrive den så lang.

men må indrømme at jeg stadig arbejder meget på kendskabet til farverne især at genkende farverne.

har selv sølvgrå men dur ikke til at se om de er EF eller DF men er næsten sikker på jeg har en af hver.
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

Ringling

Re: Guldhamstergenetik

Indlæg af Ringling » 31. aug 2008 11:38

Junge skrev: Sølvgrå Sg_ kan ikke ses på Sort ee. Gælder de både ved Sgsg og SgSg?
aa Sgsg er alm sort, da den ingen forskel giver fænotypisk
aa SgSg hedder sølvsort  :wink:
Hilsen Lotte
Billede

contraria

Re: Guldhamstergenetik

Indlæg af contraria » 31. aug 2008 11:51

Junge skrev:Så er det min tur til at sidde og svede over genetikken og komme med spørgsmålene. Jeg har efterhånden pløjet igennem alt, hvad jeg har fundet omkring emnet i bøger og på nettet. Og vil gerne vide om min foreløbige genetik-viden er helt ved siden af.

Min viden ind til nu:

Gylden kan beskrives som:
A_ B_ Cd_ baba dsds E_ L_ lglg P_ Ru_ Rx_ sasa sgsg toY(toto) uu whwh

ja det er den fulde kode for en guld hamster. men for at gøre det nemt skriver man ud for en gylden som man ikke ved noget om = A_

Hvor:
A_ = ikke sort,   sort = aa (recessive)
B_ = ikke rust,   rust = bb (recessiv)
Cd_ = ikke mørkøret hvid,   mørkøret hvid = cdcd (recessiv)
baba = ikke hvidbåndet,   hvidbåndet = Ba_ (dominant)
dsds = ikke dominant spot/plettet,   dominant spot/plettet = Ds_ (dominant)
E_ = ikke creme,   creme = ee (recessiv)
L_ = korthåret,   langhåret = ll (recessiv)
lglg = ikke letal grå,   letal grå = Lg_ (dominant)
P_ = ikke cinnamon,   cinnamon = pp (recessiv)
Ru_ = ikke rubinøjet,   rubinøjet = ruru (recessiv)
Rx_ = ikke rex,   rex = rxrx (recessiv)
sasa = ikke satin,   satin = Sa_ (dominant)
sgsg = ikke sølvgrå,   sølvgrå = Sg_ (dominant)
toY(toto) = ikke gul/tortie,   gul/tortie = ToY(To_) (dominant, kønsbundet)
uu = ikke umbrous,   umbrous = U_ (dominant)
whwh = ikke hvidbuget(skimmel),   hvidbuget/skimmel = Wh_ (dominant)

er det helt rigtigt så er :

A = agouti
aa = non-agouti
B = sort pikment
b = brun pikment

men for at gøre forståelsen af efekten for nye lettere at forstå, har man inden for hamstere bestemt at, a hedder sort genet og b rust genet.. misvisende efter min mening, men har lært at leve med det.

Letal – dødelig:
DsDs, LgLg og WhWh.

så langt så godt :D

Ufuldstændig dominans:
SaSa (dobbelt satin) giver tynd, sparsom pels.
Ved Sølvgrå Sgsg er farven mere brunlig, hvorimod SgSg er helt grå.

jeg vil ikke kalde det ufuldstændig dominans. da det er nå efekten ikke gå helt i gennem.
Dobbelt fakta satin giver hamstre med bare pletter i pelsen somme tider har de slet intet hår overhovedet.

en A_ Sgsg vil ha sorte tegninger på en let gullig baggrund hvor en A_ SgSg vil være sorte makeringer på hvid baggrund.

en A_ Lglg vil ku forveksles med en A_Sgsg. :?

Epistase:
Creme (ee) (og cremebaserede farver) masker sort Undertrykker creme også andre farver?.
Mørkøret hvid (cdcd) undertrykker de øvrige farver. Dog giver Mørkøret hvid cdcd og Cinnamon pp et helt hvid hamster, da Cinnamon pp bleger ørene.

creme dækker over alle farver. untagen crame varianterne;)

mørkøret hvid findes ikke i DK, så de mørk øret og sort øjede hvide vi har her jemme er med størst sansynlighed en creme variant. men ellers er den god nok

Ensfarvet:
Sort aa. Creme ee. Mørkøret hvid cdcd. Og øvrige farver, hvori disse farver indgår indgår fx Dove aa pp. Er det helt forkert?

Andet:
Undgå creme ee (og cremebaserede farver) og gul To_, da gul ikke kan ses på creme. Det samme gælder Cinnamon pp og og gul To_.

Undgå creme ee og cinnamon pp, da creme bleger cinnamon. Med mindre du går efter rødøjet creme eepp.

Sølvgrå Sg_ kan ikke ses på Sort ee. Gælder de både ved Sgsg og SgSg?

Langhårede ll handyr er mere langhårede end langhårede ll hundyr.

helt rigtigt

Undgå Hvidbåndet Ba_ og hvidbuget/skimmel Wh_ da hvidbåndet skjuler hvidbuget/skimmel.

jeps

Umbrous U_ kan ikke ses på sort aa.

Split findes kun på recessive mutationer. Heterozygot fx Aa – Gylden med split for sort. Enkelt-/Dobbeltfaktor bruges så om de dominante gener mens heterozygot og homozygot bruges så om de recessive gener.  

split betyder at dyret er bære af genet
enkelt/dometfakta er noget dansk hamster sprog som erstætter/betyder det samme som fag udtrykne heterozygot og homozygot

en Sgsg = enkeltfakta/heterozygot
en SgSg = dobbeltfakta/homozygot
en Ee = enkeltfakta
en ee = dobbeltfakta
udtrykne bruges hyppigst om gene for sølv og gul samt tegningsgenerne ex. hvidbåndet

Cinnamon pp og Mørkøret hvid cdcd giver røde øjne.

Mørk grå dgdg skal helst ikke parres sammen gennem flere generationer, da det giver øget tendens til misdannelser af rygsøjlen.

Er min viden helt forkert?
så sku du være opdateret helt. næsten da.

du mangler at se på hvilke gener vi faktisk har i DK samt hviden om at det er skit at parre to hvidbåndet sammen hvis man vil ha den rette brate på det det hvide bånd.
samt at for at få den bedste sorte farve skal det være sort + sort i mange gennerationer og at creme ødelægger sort hvis den sorte er split for creme.

at nom.spot er et tillægs/modifider gen som man ikke ved meget om. men man mener det er ressesivt og efekten er at det giver mere hvid på hvidtegnet dyr.
de venligste hilsner amanda

kwo

Indlæg af kwo » 31. aug 2008 11:57

Flot skrevet. Og kun med enkelte småfejl/skønhedsfejl.

Den lange genotype du starter med er jo for en korthåret gylden, hvis det skal være helt korrekt (når du bare skriver gylden kunne det også være en langhåret eller satin osv.)  ;-)

For Ds og Lg kan man godt ændre koderne til Dsds og Lglg, for har de to af generne så dør de inden fødslen.
WhWh kan godt fødes og leve. Ofte vil de dog dø meget unge, og de vil alle mangle øjnene. Så WhWh dyr kan godt findes, men er let kendelige fra Whwh.

"gul/tortie = ToY(To_) "
Den kan præciseres:
gul = ToY/ToTo
tortie = Toto

Jeg kan ikke komme på andre farver som creme skjuler.

Det er korrekt med de ensfarvede.

"Cinnamon pp og Mørkøret hvid cdcd giver røde øjne"
Det gælder også for rubinøjet, men den er formentlig uddød.

"Mørk grå dgdg skal helst ikke parres sammen gennem flere generationer, da det giver øget tendens til misdannelser af rygsøjlen."
Korrekt, og det gen kunne også tilføjes oppe på din liste over gener. ;-)
Kenneth Worm

kwo

Indlæg af kwo » 31. aug 2008 12:13

contraria skrev: jeg vil ikke kalde det ufuldstændig dominans. da det er nå efekten ikke gå helt i gennem.
Dobbelt fakta satin giver hamstre med bare pletter i pelsen somme tider har de slet intet hår overhovedet.

en A_ Sgsg vil ha sorte tegninger på en let gullig baggrund hvor en A_ SgSg vil være sorte makeringer på hvid baggrund.

en A_ Lglg vil ku forveksles med en A_Sgsg.
Den er nu god nok. Den fuldstændige dominans er effekten når et dyr har to af et dominant gen. Så når der er forskel på et EF og et DF dyr, så er der tale om ufuldstændig dominans.
I teorien kan man sige at det samme gør sig gældende med alle de tre letale gener.
contraria skrev: creme dækker over alle farver. untagen crame varianterne;)
Epistase betyder at et gen dækker helt over virkningen af et andet gen. Det gælder for sort og creme, for man kan ikke se forskel på AAee og aaee.
Men at sige at creme dækker over alle gener, passer ikke. For eksempel er der jo forskel på BBee og bbee / eePP og eepp og andre eksempler.
contraria skrev: mørkøret hvid findes ikke i DK, så de mørk øret og sort øjede hvide vi har her jemme er med størst sansynlighed en creme variant. men ellers er den god nok
Hvor i alverden har du det fra? ;-)
Kenneth Worm

contraria

Indlæg af contraria » 31. aug 2008 12:35

kwo skrev:
contraria skrev: jeg vil ikke kalde det ufuldstændig dominans. da det er nå efekten ikke gå helt i gennem.

en A_ Lglg vil ku forveksles med en A_Sgsg.
Den er nu god nok. Den fuldstændige dominans er effekten når et dyr har to af et dominant gen. Så når der er forskel på et EF og et DF dyr, så er der tale om ufuldstændig dominans.
I teorien kan man sige at det samme gør sig gældende med alle de tre letale gener.

ok. så det mig der ikke helt havde styr på det der ufuldstendige gen virkning
contraria skrev: creme dækker over alle farver. untagen crame varianterne;)
Epistase betyder at et gen dækker helt over virkningen af et andet gen. Det gælder for sort og creme, for man kan ikke se forskel på AAee og aaee.
Men at sige at creme dækker over alle gener, passer ikke. For eksempel er der jo forskel på BBee og bbee / eePP og eepp og andre eksempler.

A_ee er jo en gylden det DF creme. så Creme dækker også over gylden, når det ikke kan ses om den er A_ eller aa.
tja.. creme dækker jo over pp og bb. da det enested du kan se at de er det er på ørne og øjnene.. man ku faktisk sige at eneste sted du vil ku gennemsku en creme er på ørene og øjnene for de andre mutationer som har indflydelse på disse to pungter. for en ee pp giver jo en creme variant:lol: og eebb er jo også en creme variant... så når jeg siger at creme dææer over alle farve undtaget creme varianter så er det jo rigtigt..... du kan ikke se på en ee om den er AA,Aa eller aa, vilket vil sige du kan ikke de om den er agouti baseret eller non-agouti baseret. men du vil ku se om den er med sort eller brun pikment ved at kikke på ørende. du vil også ku se om den er med pp eller P_ på øjnfarven men da pp nomalt også blejer kropfarven på en gylden men ikke gør det på en creme så dækker creme jo over farven.. vi kan bare gennemsku det ved at kikke på øjnene på den creme hamster. man ku jo også bare sige at creme dækker over gylden og sort. da alle andre gener kun vil ku komme til udtryk i en kombi med enten gylden eller sort.... så helt forkert ar det jo ikke at sige at den dækker over alle farver undaten creme varianter, som i selvordet fortæller at en creme variant er hvor creme er tilstede:roll: inviklet logik jeg ved det.

contraria skrev: mørkøret hvid findes ikke i DK, så de mørk øret og sort øjede hvide vi har her jemme er med størst sansynlighed en creme variant. men ellers er den god nok
Hvor i alverden har du det fra? ;-)
 odgaards side over genner.. derstår "-" ud for genet for mørk øret hvid. hviket i overskriften fortæller at den ikke er i DK.

kwo

Indlæg af kwo » 31. aug 2008 13:24

contraria skrev:odgaards side over genner.. derstår "-" ud for genet for mørk øret hvid. hviket i overskriften fortæller at den ikke er i DK.
Der står da +, men det kan selvfølgelig være siden er opdateret siden du var derinde.
Kenneth Worm

contraria

Indlæg af contraria » 31. aug 2008 13:30

ja det da godt være :lol: iså fald er det mig der ikke er opdateret korigt :oops:

kwo

Indlæg af kwo » 31. aug 2008 19:40

contraria skrev:ja det da godt være :lol: iså fald er det mig der ikke er opdateret korigt :oops:
Okay. Det var mere fordi jeg troede du mente at de hvide hamstere generelt ikke skyldtes cd-genet, men var et creme-baseret gen. For det havde jeg nemlig ikke hørt om. :-)
Kenneth Worm

Junge

Indlæg af Junge » 31. aug 2008 20:20

Mange tak for svarene.
Junge

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. sep 2008 08:43

Har lige en lille kommentar.... en gylden skrives altså ikke A_ Det helt korrekte hvis dyret bare er gylden er ++
Mvh. Pia

Låst