Hvilken type fuldfoder er bedst?
Hvilken type fuldfoder er bedst?
Hejsa,
Hvilken type tørfoder/fuldfoder er bedst til hamstre? (Nu ved jeg ikke om der er noget der generelt er bedst til alle, men jeg tænker mest på vinter hvide dværge )
Ved kaniner og marsvin giver jeg kun én type pille, så jeg er sikker på at de får den rigtige blanding af vitaminer og ikke "fisker" i deres foder.
Gælder det samme hamstre? Eller er det bedre at de får en blanding i stedet? (Kom gerne med nogle gode mærker på foder, så jeg har lidt at gå efter. )
Hvilken type tørfoder/fuldfoder er bedst til hamstre? (Nu ved jeg ikke om der er noget der generelt er bedst til alle, men jeg tænker mest på vinter hvide dværge )
Ved kaniner og marsvin giver jeg kun én type pille, så jeg er sikker på at de får den rigtige blanding af vitaminer og ikke "fisker" i deres foder.
Gælder det samme hamstre? Eller er det bedre at de får en blanding i stedet? (Kom gerne med nogle gode mærker på foder, så jeg har lidt at gå efter. )
det er meget forskelligt fra hamster til hamster hvad de gider spise.. jeg bruger selv den billige blanding fra Best Friends.. der er både korn og majsflager osv en masse gode ting og en masse forskelligt så der er noget forskelligt for hamsteren at vælge imellem.. jeg bruger så også at jeg giver andre ting i løbet af måneden så jeg er sikker på at hun får det hun har brug for af de forskellige ting..
altå jeg har det personligt sådan at "Jeg selv vil vælje hvad jeg vil spise"
og sådan vil mine dyr det også.. selv marsvin, kaniner, rotter og hamstere.
dertil skal det så også siges at det er mit ansvar som ejer at gøre kosten så varieret som mugligt så når mit dyr kun spiser enkelte ting i gundfoderet så for de godter som giver dem de vitaminer som de så mangler.
af foder til selve hamstrene så vil jeg varmt anbefale Lykkes hjemmeblandede blanding. den kan sammensættes efter det du syndes er bedst sammen sat, samt det er ikke fyldt med fyldstoffer som ingen verdens nytte har for hamsteren.
skal jeg anbefale en købe blaning så vil det være gerri gerbil og tilsat de manglene hirsefrø som der er lidt for lidt af.
husk at uanset blaning er føljene ting godbider og bør kun tilbydes i små mængder da de feder en del.. (især de små hamster arter):
tøret bananer
johanes brød
jordnøder
rusiner
graskar kærner
solsikke frø
Katte/Hunde tørkost (dette skal de have tisat løbende, 2-4 kroketter om ugen er nok)
som sådan er der ingen fasitliste på hvad der er det rigtige at give.. en ting er dog heltsikkert... de gider ikke graspiller. de bliver splittet ad til a-tomer men ikke spist.
og sådan vil mine dyr det også.. selv marsvin, kaniner, rotter og hamstere.
dertil skal det så også siges at det er mit ansvar som ejer at gøre kosten så varieret som mugligt så når mit dyr kun spiser enkelte ting i gundfoderet så for de godter som giver dem de vitaminer som de så mangler.
af foder til selve hamstrene så vil jeg varmt anbefale Lykkes hjemmeblandede blanding. den kan sammensættes efter det du syndes er bedst sammen sat, samt det er ikke fyldt med fyldstoffer som ingen verdens nytte har for hamsteren.
skal jeg anbefale en købe blaning så vil det være gerri gerbil og tilsat de manglene hirsefrø som der er lidt for lidt af.
husk at uanset blaning er føljene ting godbider og bør kun tilbydes i små mængder da de feder en del.. (især de små hamster arter):
tøret bananer
johanes brød
jordnøder
rusiner
graskar kærner
solsikke frø
Katte/Hunde tørkost (dette skal de have tisat løbende, 2-4 kroketter om ugen er nok)
som sådan er der ingen fasitliste på hvad der er det rigtige at give.. en ting er dog heltsikkert... de gider ikke graspiller. de bliver splittet ad til a-tomer men ikke spist.
de venligste hilsner amanda
-
ved ikke så meget om det med vitaminer, men mener de fleste blandninger der er beregnet til hamstere indeholder stort set alt hvad hamsteren skal have, dog skal man nok lige suplere med noget protein enten i form af melorme/insekter eller tørfoder til hund/kat (kattefoder indeholder dog mere protein end hundefoder)
Jeg har dog lavet min egen blandning:
3 kg. dyrt hamsterfoder (Gav 60 kr.)
1,5 kg gnaverpiller
2,5 kg Gnaverblanding (Korn, solsikker, piller (og majs))
0,5 kg hirsefrø
0,5 kg tørfoder (kat)
Skal lige sige jeg har 6 hamstere og 2 mere på vej + unger i den nærmeste fremtid.
Men har dig planer om at ændre lidt på indholdet sådan her:
4 kg. dyrt hamsterfoder (Gav 60 kr.)
2,5 kg vildtfugleblandning
0,5 kg hirsefrø
1 kg tørfoder (kat)
Har valgt at undlade pillerne da der ikke rigtig er nogen af mine der gider dem.
Men udover dette for mine også Agern, jordnødder, frisk grønt, melorme, hundekiks og lidt andet.
indimellem kan jeg godt finde på at kommer vitamindråber i deres vand.
Jeg har dog lavet min egen blandning:
3 kg. dyrt hamsterfoder (Gav 60 kr.)
1,5 kg gnaverpiller
0,5 kg hirsefrø
0,5 kg tørfoder (kat)
Skal lige sige jeg har 6 hamstere og 2 mere på vej + unger i den nærmeste fremtid.
Men har dig planer om at ændre lidt på indholdet sådan her:
4 kg. dyrt hamsterfoder (Gav 60 kr.)
2,5 kg vildtfugleblandning
0,5 kg hirsefrø
1 kg tørfoder (kat)
Har valgt at undlade pillerne da der ikke rigtig er nogen af mine der gider dem.
Men udover dette for mine også Agern, jordnødder, frisk grønt, melorme, hundekiks og lidt andet.
indimellem kan jeg godt finde på at kommer vitamindråber i deres vand.
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk
-
jeg køber en gnaverblanding i land og fritid hvor der er stort set alt hvad man kunne tænke sig til hamsteren men har tænkt mig at selv skulle til at blande når jeg får fat i noget at blande det i
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet
When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.
Tja enten er det det fra Lykke, eller også bruger jeg gerri gerbil blandet med katte foder og hirsefrø/undulatblanding
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
Hvor køber I gerri gerbil? Har aldrig set den blanding nogen steder? :D
Jeg blander emotion beauty med "Fagmandens blanding" til hamster og til parakit uden solsikke kerner. (Sorterer nogle af solsikkekernerne fra og bruger som godbidder) Udover dette får de selvfølgelig også kattetørfoder og frugt/grønt, ind imellem får de havregryn, det kan de rigtig godt lide.
Jeg blander emotion beauty med "Fagmandens blanding" til hamster og til parakit uden solsikke kerner. (Sorterer nogle af solsikkekernerne fra og bruger som godbidder) Udover dette får de selvfølgelig også kattetørfoder og frugt/grønt, ind imellem får de havregryn, det kan de rigtig godt lide.
det kan købes flere steder - bla zoozity har det. www.zooplus.de har det også... Nogle bonnie'er har dte også - bla den i LyngbyRingling skrev:Hvor køber I gerri gerbil? Har aldrig set den blanding nogen steder? :D
Pia B
Okay, så som jeg forstår det fra jeres indlæg ville det bedste være hvis jeg kunne finde en varieret blanding til hamstre, som ikke indeholder solsikkekerner, johannesbrød, peanuts og tørret frugt .. ?
Og som "godbidder" kan jeg give de ovennævnte ting og lidt kattetørfoder? (jeg har ikke lige mulighed for at skaffe melorme, så tror jeg nøjes med at give protein gennem kattetørfoder. )
Og som "godbidder" kan jeg give de ovennævnte ting og lidt kattetørfoder? (jeg har ikke lige mulighed for at skaffe melorme, så tror jeg nøjes med at give protein gennem kattetørfoder. )
det må godt indeholde de ting det er mængden af dem du skal være opmærksom på det er bla. en af de ting jeg synes er ganske god i gerri gerbilenCecilie89 skrev:Okay, så som jeg forstår det fra jeres indlæg ville det bedste være hvis jeg kunne finde en varieret blanding til hamstre, som ikke indeholder solsikkekerner, johannesbrød, peanuts og tørret frugt .. ?
Pia B
Jo den må meget gerne indeholder solsikkekerner, johannesbrød, jordnødder og tørret frugt.Cecilie89 skrev:Okay, så som jeg forstår det fra jeres indlæg ville det bedste være hvis jeg kunne finde en varieret blanding til hamstre, som ikke indeholder solsikkekerner, johannesbrød, peanuts og tørret frugt .. ?
Jeg giver kun godbidder til drægtige og diegivende dyr, og det godbidder i form af hundekiks og måske en jogurtdrop en gang imellem.
Katte/hunde tørfodder kan du lige så godt blande i maden.