Creme eller Offwhite?
altså farveforviring er entligt et ord pia og jeg nok er kommep på på et tidspungt.
det dæker over hvide hamstre som ikke har ku finde ud af hvad de ville være af farve eller farver som er så lyse at de bliver hvide... ex. df RØ offhvite
de er meget hvide og får først sva farve når det bliver voksne eller meget sent i livet... (så vidt jeg har forstået)
det kan også ske hvis for mange gener vil komme til udtryk samtidogt i df form...
det dæker over hvide hamstre som ikke har ku finde ud af hvad de ville være af farve eller farver som er så lyse at de bliver hvide... ex. df RØ offhvite
de er meget hvide og får først sva farve når det bliver voksne eller meget sent i livet... (så vidt jeg har forstået)
det kan også ske hvis for mange gener vil komme til udtryk samtidogt i df form...
de venligste hilsner amanda
ja.
og nor vi ved at begge forældre ikke er med sølv Sg. så kan det jo udelukkes at være sådan en variant. så er vi ude i at de enten er farveforvirede eller er cdcd.
på et udlansk forum er de bedømt til at være cdcd. så det håber pia og jeg på, og vi laver en kontrol parring på dem.
og nor vi ved at begge forældre ikke er med sølv Sg. så kan det jo udelukkes at være sådan en variant. så er vi ude i at de enten er farveforvirede eller er cdcd.
på et udlansk forum er de bedømt til at være cdcd. så det håber pia og jeg på, og vi laver en kontrol parring på dem.
de venligste hilsner amanda
joMeddie skrev:Linker I ikke lige til det udenlandske forum?

http://www.hamster-heaven.com/cgi-bin/yabb2/YaBB.pl
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
-
Faldte lige over dette indlæg, meget interessant,men er der en som vil "skære det ud " for mig ? :oops:burrus skrev:jeg har godt kigget på dem i billedetråden og synes de er enormt hvide! :shock:
øhm er det overhovedet muligt at de er offwhite?
for ellers ku man "frygte" de er cdcd pp (altså en slags albino)
Er det skidt eller godt at avle på en albino ?.
Mit kuld hvor Jasmin er mor(hvidbåndet sølv), er deres far albino, helt hvis med røde øjne(han er 5 ½ mdr nu).
Der er ingen af ungerne som er albino,alle ligner deres mor med sorte øjne.
"albino fyren" er min venindes, hun har også unger hvor der er mange som ser ud til at være albino som faderen(de er 3 uger nu)
God Lørdag til jer alle
Hilsen malthesmor

dette såkaldte albino cdcd er et gen som er lidt "tricky" at arbejde med...
Der er for det første recessivt - så begge forældre skal enten være cdcd eller Cdcd (som i dette tilfælde) for at unger kan blive cdcd
Det er også et gen der dækker for alle andre farve gener...
så selvom den måske er creme, sort, zobel, sølvgrå, gul osv. samtidig - så kan det ikke ses hvis den er cdcd også - den dækker over det!
De eneste gener der kan påvirker cdcd er pp - giver kødfarvede øre og bb som giver brune øre... De påvirker KUN ørene..
pp mener nogle englændere og amerikanere dog giver mere lyserøde/pink øjne end hvis den kun var cdcd
ellers vil alle andre gener gøre, at den vil se hvid ud med sorte øre og røde øjne...
dog er nogle englændere inde på at Hvidbåndet genet Baba - KAN gå ind og give lyse øre - jeg har aldrig hørt det før, men de mener det dybt alvorligt
at Baba skulle kunne give lyse områder på ørene - evt. helt lyse øre på en cdcd... :?
så uanset hvad en "albino" er ellers genmæssigt vil det altid være:
cdcd - Hvid med røde øjne og sorte/mørke øre
cdcd bb - Hvid med røde øjne og brune øre
cdcd pp - Hvid med lysere røde/pink øjne og lyse kødfarvede øre
så vidt jeg har forstået det efterhånden... :lol:
Der er for det første recessivt - så begge forældre skal enten være cdcd eller Cdcd (som i dette tilfælde) for at unger kan blive cdcd

Det er også et gen der dækker for alle andre farve gener...
så selvom den måske er creme, sort, zobel, sølvgrå, gul osv. samtidig - så kan det ikke ses hvis den er cdcd også - den dækker over det!
De eneste gener der kan påvirker cdcd er pp - giver kødfarvede øre og bb som giver brune øre... De påvirker KUN ørene..
pp mener nogle englændere og amerikanere dog giver mere lyserøde/pink øjne end hvis den kun var cdcd
ellers vil alle andre gener gøre, at den vil se hvid ud med sorte øre og røde øjne...
dog er nogle englændere inde på at Hvidbåndet genet Baba - KAN gå ind og give lyse øre - jeg har aldrig hørt det før, men de mener det dybt alvorligt

så uanset hvad en "albino" er ellers genmæssigt vil det altid være:
cdcd - Hvid med røde øjne og sorte/mørke øre
cdcd bb - Hvid med røde øjne og brune øre
cdcd pp - Hvid med lysere røde/pink øjne og lyse kødfarvede øre
så vidt jeg har forstået det efterhånden... :lol:
Pia B
bukker og nejer for dig katrine
:D

Pia B
Nogle hvidbåndede har brogede ører, så den er god nok.burrus skrev: dog er nogle englændere inde på at Hvidbåndet genet Baba - KAN gå ind og give lyse øre - jeg har aldrig hørt det før, men de mener det dybt alvorligtat Baba skulle kunne give lyse områder på ørene - evt. helt lyse øre på en cdcd... :?
Mvh. Pia
cool - det vil jeg skrive mig bag øret om hvidbåndet 

Pia B
-
SÅ fik jeg fat i en computer efter lang tids venten!
(Har været ude og rejse, og får ikke internetadgang før imorgen..
)
Det er da vældigt interessant, det her!!
Og jo - jeg skal have mig en RØ dreng.. så hvis Katrine vil have en pige, så går det lige op
Ihhh! Jeg skal hjem og hilse på dem om 1½ time! Ihh, hvor jeg glæder mig!!!

Det er da vældigt interessant, det her!!

Og jo - jeg skal have mig en RØ dreng.. så hvis Katrine vil have en pige, så går det lige op

Ihhh! Jeg skal hjem og hilse på dem om 1½ time! Ihh, hvor jeg glæder mig!!!

så håber jeg at katrine har tjekket kønnene ret

Pia B
fantastiskSpot skrev:er 99,9% sikker på kønnenehar ihvertfald aldrig taget fejl

Pia B