Hvad skal/ville i deltage i til udstillingen?

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
sabkoch

Indlæg af sabkoch » 18. okt 2008 09:53

Er du ikke rar at stille spørgsmålet i den "rigtige" tråd, så denne tråd lukkes for spørgsmål og fortsætter som det Liv lægger op til.
og så får du svar der, fordi den skal vi lige have vendt - det har vi nemlig ikke lige tænkt over og dermed ikke diskuteret.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

liv

Indlæg af liv » 18. okt 2008 10:02

sabkoch skrev:
hvis man kommer med et dyr til standarten og de ikke synes den er egnet til det kan man så godt bare sige godt men så opstiller han fx børne tingen eller kan han så slet ikke deltage i noget?
Du tilmelder dit dyr inden du kommer på udstillingen og derfor kan dyret kun opstille i det du har tilmeldt dyret til.

Eksempelvis skal min datter have 2 dyr med. Hun har 3 muligheder:
1. det ene dyr i standard og det andet i børn.
2. begge i børn.
3. begge i standarden.
Men hun er nødt til at vælge på forhånd.
ja det ved jeg.. men der er jo standart ting og man kan jo ikke være 100% sikker på den er en standart (det kan jeg ihvertfald ikke med min)

så hvis den er meldt til standart men de ikke synes den er egnet kan man så godt skifte derovre?? :wink:

AnnaR

Indlæg af AnnaR » 19. okt 2008 11:22

Jeg tager nok min Hannibal med til udstillingen. Men venter også lige på at høre hvad standarden går ud på. Men læste noget med hvordan båndet skal være, så måske bliver det bare kæledyrs klassen. Jeg kommer nok ikke med Honey, for hun er måske drægtig på det tidspunkt.

burrus

Indlæg af burrus » 19. okt 2008 16:05

AnnaR skrev:Jeg tager nok min Hannibal med til udstillingen. Men venter også lige på at høre hvad standarden går ud på. Men læste noget med hvordan båndet skal være, så måske bliver det bare kæledyrs klassen. Jeg kommer nok ikke med Honey, for hun er måske drægtig på det tidspunkt.
du kan finde alle standarder på hjemmesiden - og der har de lagt nu i et par dage :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 19. okt 2008 16:08

burrus skrev:
AnnaR skrev:Jeg tager nok min Hannibal med til udstillingen. Men venter også lige på at høre hvad standarden går ud på. Men læste noget med hvordan båndet skal være, så måske bliver det bare kæledyrs klassen. Jeg kommer nok ikke med Honey, for hun er måske drægtig på det tidspunkt.
du kan finde alle standarder på hjemmesiden - og der har de lagt nu i et par dage :wink:
hvor? kan ikke finde dem  :scratch:

kwo

Indlæg af kwo » 19. okt 2008 16:11

Hopiw skrev:
burrus skrev:
På samme side, som udstillingen er annonceret:
http://www.hamsterland.dk/udst_kommende.htm
Kenneth Worm

Hopiw

Indlæg af Hopiw » 19. okt 2008 16:12

kwo skrev:
Hopiw skrev:
burrus skrev: du kan finde alle standarder på hjemmesiden - og der har de lagt nu i et par dage :wink:
På samme side, som udstillingen er annonceret:
http://www.hamsterland.dk/udst_kommende.htm
Ah godt så. havde jeg ikke lige tænkt på  :oops:

kwo

Indlæg af kwo » 19. okt 2008 16:51

liv skrev: ja det ved jeg.. men der er jo standart ting og man kan jo ikke være 100% sikker på den er en standart (det kan jeg ihvertfald ikke med min)

så hvis den er meldt til standart men de ikke synes den er egnet kan man så godt skifte derovre?? :wink:
Nej, man kan ikke skifte når først man er tilmeldt i en bestemt klasse.

Om hamsteren er egnet eller ej? Det er jo netop det bedømmelsen på udstillingen går ud på. Hjemmefra kan man prøve at læse hvordan standarden for ens egen hamster er. Kan man godt se at der er mange punkter, hvor den afviger fra standarden, ja så giver det sig selv at den på de punkter vil få fratrukket point og derfor have en reduceret chance for at vinde noget. Omvendt skal man huske at så godt som ingen (hvis nogen overhovedet) hamstere vil kunne leve 100 % op til standarden. Som skrevet i et andet indlæg, så er det at opnå 91 point og derover tegn på en ret god hamster og allerede det kan være svært at opnå. Så at ens hamster kun opnår 70-80 point betyder ikke at den er en dårlig hamster, nok nærmere at det er en almindelig (=middelmådig) hamster. :)

Som det fremgår af Retningslinier for bedømmelse (som ligger på hjemmesiden), så er farve og tegning jo heller ikke alt. Så selv om man har en guldhamster, der i sin farve ikke er så god, kan den godt opnå flere point end én der er rigtig god i farven. Nemlig hvis resten af hamsteren følger rigtig god efter standarden, mens hamsteren med den fine farve er alt for lille, har en forkert facon, ører der sidder forkert og en masse andre fejl. Så at udstille under standard kan være med til at give folk en idé om hvor deres hamster ligger sådan generelt (og til dem der avler, kan det give en idé om hvilken retning man skal avle videre i og hvilke dyr der er værd at bruge i avlen). Også selv om man på forhånd godt kan se at hamsterens bånd f.eks. ikke er perfekt.

Og netop af den grund kan spørgsmålene om hvorvidt I synes jeres hamster skal opstilles i den ene eller den anden klasse ikke besvares særlig godt her på forum. :)
Kenneth Worm

liv

Indlæg af liv » 19. okt 2008 17:00

kwo skrev:
liv skrev: ja det ved jeg.. men der er jo standart ting og man kan jo ikke være 100% sikker på den er en standart (det kan jeg ihvertfald ikke med min)

Nej, man kan ikke skifte når først man er tilmeldt i en bestemt klasse.

Om hamsteren er egnet eller ej? Det er jo netop det bedømmelsen på udstillingen går ud på. Hjemmefra kan man prøve at læse hvordan standarden for ens egen hamster er. Kan man godt se at der er mange punkter, hvor den afviger fra standarden, ja så giver det sig selv at den på de punkter vil få fratrukket point og derfor have en reduceret chance for at vinde noget. Omvendt skal man huske at så godt som ingen (hvis nogen overhovedet) hamstere vil kunne leve 100 % op til standarden. Som skrevet i et andet indlæg, så er det at opnå 91 point og derover tegn på en ret god hamster og allerede det kan være svært at opnå. Så at ens hamster kun opnår 70-80 point betyder ikke at den er en dårlig hamster, nok nærmere at det er en almindelig (=middelmådig) hamster. :)

Som det fremgår af Retningslinier for bedømmelse (som ligger på hjemmesiden), så er farve og tegning jo heller ikke alt. Så selv om man har en guldhamster, der i sin farve ikke er så god, kan den godt opnå flere point end én der er rigtig god i farven. Nemlig hvis resten af hamsteren følger rigtig god efter standarden, mens hamsteren med den fine farve er alt for lille, har en forkert facon, ører der sidder forkert og en masse andre fejl. Så at udstille under standard kan være med til at give folk en idé om hvor deres hamster ligger sådan generelt (og til dem der avler, kan det give en idé om hvilken retning man skal avle videre i og hvilke dyr der er værd at bruge i avlen). Også selv om man på forhånd godt kan se at hamsterens bånd f.eks. ikke er perfekt.

Og netop af den grund kan spørgsmålene om hvorvidt I synes jeres hamster skal opstilles i den ene eller den anden klasse ikke besvares særlig godt her på forum. :)
hehe laaaang smørre ;) har fået svar på det men alligevel tak!! :D  :D det med mit emne er for at se hvor jeg ville stille op... vil se hvad der er mest populært men kan høre på de fleste de synes man skal prøve at væer med i standart og så tage bedømmelsen som den kommer :wink:

kwo

Indlæg af kwo » 19. okt 2008 17:03

liv skrev: hehe laaaang smørre ;) har fået svar på det men alligevel tak!! :D  :D det med mit emne er for at se hvor jeg ville stille op... vil se hvad der er mest populært men kan høre på de fleste de synes man skal prøve at væer med i standart og så tage bedømmelsen som den kommer :wink:
Jeg ved det godt. :)

Det var nok også mere ment som lidt generel info, for at undgå at der kommer alt for mange spørgsmål og indlæg om hvorvidt alle folks hamstere er gode nok til at blive placeret som standard eller ej. ;)
Kenneth Worm

liv

Indlæg af liv » 19. okt 2008 17:08

kwo skrev:
liv skrev: hehe laaaang smørre ;) har fået svar på det men alligevel tak!! :D  :D det med mit emne er for at se hvor jeg ville stille op... vil se hvad der er mest populært men kan høre på de fleste de synes man skal prøve at væer med i standart og så tage bedømmelsen som den kommer :wink:

Det var nok også mere ment som lidt generel info, for at undgå at der kommer alt for mange spørgsmål og indlæg om hvorvidt alle folks hamstere er gode nok til at blive placeret som standard eller ej. ;)
hehe ^^ man har selvfølgelig lyst til at spørge!... men så kunne i jo lægge et indlæg ud hvor man her kan sætte billede ind af sin hams og så kan i jo bedømme om den havde en chance :wink:

Wampi

Indlæg af Wampi » 19. okt 2008 17:12

liv skrev:
kwo skrev:

hehe ^^ man har selvfølgelig lyst til at spørge!... men så kunne i jo lægge et indlæg ud hvor man her kan sætte billede ind af sin hams og så kan i jo bedømme om den havde en chance :wink:
ehm hvis de gjorde det hvorfor så holde udstillingen med bedømmelse? så havde alle jo allerede fået svar og så var formålet med det lissom røget til jorden.. sys jeg..

kwo

Indlæg af kwo » 19. okt 2008 17:15

liv skrev: hehe ^^ man har selvfølgelig lyst til at spørge!... men så kunne i jo lægge et indlæg ud hvor man her kan sætte billede ind af sin hams og så kan i jo bedømme om den havde en chance :wink:
Hvis vi gjorde det, var der jo ingen grund til at afholde udstillinger. ;)
Så havde man fået mange af kommentarerne allerede.

Desuden vil et billede aldrig kunne være det samme som at have dyret i hånden. Der er så mange ting, der skal kigges på som ikke vil kunne fremgå af billeder.
Kenneth Worm

liv

Indlæg af liv » 19. okt 2008 17:23

kwo skrev:
liv skrev: hehe ^^ man har selvfølgelig lyst til at spørge!... men så kunne i jo lægge et indlæg ud hvor man her kan sætte billede ind af sin hams og så kan i jo bedømme om den havde en chance :wink:
Hvis vi gjorde det, var der jo ingen grund til at afholde udstillinger. ;)
Så havde man fået mange af kommentarerne allerede.

Desuden vil et billede aldrig kunne være det samme som at have dyret i hånden. Der er så mange ting, der skal kigges på som ikke vil kunne fremgå af billeder.
nåårh nej nej mente ikke på den måde.. mente mere om det havde en chance i udstillingen menn kan godt se problemet!! lad være med det! som i siger er det jo ikke sjovt at holde udstillingen... :?

Besvar