1) Gylden har ikke en speciel lang remse. ALLE guldhamstere, uanset farve, har nøjagtig den samme lange remse. Nemlig bestående af alle de gener, der har noget med farven og tegningerne (og evt. pelsen) at gøre.AnetteFrost skrev:ja... det ved jeg... men giver ikke meningen hvis en gylden har så lang en remse at hvis jeg har en han det er bb at han så ikke kan gå ind og påvirke... det er det der endnu ik helt giver mening for mig... for har man en mink kan man gådt få andre farver selvom den ikke har nogen skjulte gener
Men vi skriver normalt kun de gener der har betydning for et specielt dyr eller en speciel parring, derfor er de genkoder du normalt ser altid meget kortere end hele den lange remse.
2) For at få en recessiv farve blandt ungerne kræver det at hamsteren har to af de pågældende gener. Da de i alle genpar har arvet det ene gen fra moderen og det andet fra faderen, så kræver det at begge forældre har mindst ét af disse recessive gener at give videre til ungerne. Og derfor vil en gylden der ikke bærer på nogen recessive gener, aldrig kunne få nogen unger med en recessiv farve.
3) Parrer du en mink (eeppUu) med en gylden uden recessive gener, vil du også kun kunne få gyldne og umbrous, men ingen recessive farver.
Desuden er forskellen på en rust (bb) og en mink jo at mink har 3 muterede gener mens rust kun er et enkelt gen. Så med en rust og en ren gylden vil der aldrig kunne komme andet end rust og gylden i de følgende generationer. Mens med en mink vil der f.eks. kunne komme både creme og cinnamon i fremtidige generationer.