genkode...

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
kwo

Indlæg af kwo » 29. okt 2008 14:04

AnetteFrost skrev:ja... det ved jeg... men giver ikke meningen hvis en gylden har så lang en remse at hvis jeg har en han det er bb at han så ikke kan gå ind og påvirke... det er det der endnu ik helt giver mening for mig... for har man en mink kan man gådt få andre farver selvom den ikke har nogen skjulte gener :?:
1) Gylden har ikke en speciel lang remse. ALLE guldhamstere, uanset farve, har nøjagtig den samme lange remse. Nemlig bestående af alle de gener, der har noget med farven og tegningerne (og evt. pelsen) at gøre.

Men vi skriver normalt kun de gener der har betydning for et specielt dyr eller en speciel parring, derfor er de genkoder du normalt ser altid meget kortere end hele den lange remse.

2) For at få en recessiv farve blandt ungerne kræver det at hamsteren har to af de pågældende gener. Da de i alle genpar har arvet det ene gen fra moderen og det andet fra faderen, så kræver det at begge forældre har mindst ét af disse recessive gener at give videre til ungerne. Og derfor vil en gylden der ikke bærer på nogen recessive gener, aldrig kunne få nogen unger med en recessiv farve.

3) Parrer du en mink (eeppUu) med en gylden uden recessive gener, vil du også kun kunne få gyldne og umbrous, men ingen recessive farver.

Desuden er forskellen på en rust (bb) og en mink jo at mink har 3 muterede gener mens rust kun er et enkelt gen. Så med en rust og en ren gylden vil der aldrig kunne komme andet end rust og gylden i de følgende generationer. Mens med en mink vil der f.eks. kunne komme både creme og cinnamon i fremtidige generationer.
Kenneth Worm

kwo

Indlæg af kwo » 29. okt 2008 14:06

Desiree skrev: Kan en anden lige skrive om det store eller lille e skal stå først ved split, det har jeg liiige glemt  :oops:
Det store bogstav skrives altid først. :)
Kenneth Worm

Desiree

Indlæg af Desiree » 29. okt 2008 14:08

Tak Kwo, er rettet  :)
mvh Desiree

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 29. okt 2008 14:25

ok tak kwo...

viste det med den gyldne at man somregel kun skrev det den var split for og sådan, men har ik fanget at det var sådan med alle farverne...
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 29. okt 2008 17:12

Desiree skrev:
AnetteFrost skrev:
Odgaard skrev:AA BB baba CC dsds EE LL PP sasa sgsg uu whwh

Og det er bare for at tage de mest alm gener.
Det vil sige at med den rette han med de rette gener kan man lave stort set alt?
Er ikke helt sikker på hvad du mener. Men i den remse er det jo kun AA der betyder noget, alle de andre bogstaver betyder at hamsteren IKKE har de gener. Det er remsen på en gylden der ikke er split for noget som helst, og derfor ikke kan lave andet end gyldne unger.
AA betyder hverken mere eller mindre end alle de andre gener. Det eneste du kan se ud fra det er at hamsteren ikke er sort.
Mvh. Pia

Desiree

Indlæg af Desiree » 29. okt 2008 17:19

ok
mvh Desiree

Lykke

Indlæg af Lykke » 29. okt 2008 17:58

Har jeg misforstået noget? Jeg har aldrig hørt om C-genet, kun om cd.

AnetteFrost

Indlæg af AnetteFrost » 29. okt 2008 18:33

Lykke skrev:

Har jeg misforstået noget? Jeg har aldrig hørt om C-genet, kun om cd.
C er det hvide gen efter hvad jeg har forstået...
Hjemmesiden til mit opdræt: http://www.BiilsHamstere.dk

Min Personlige hjemmeside: http://www.AnetteFrost.dk

Desiree

Indlæg af Desiree » 29. okt 2008 19:52

Det hvide gen hedder Cd. Jeg tror nok det cd der menes, kan heller ikke huske at have hørt om c før.
mvh Desiree

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 29. okt 2008 21:34

C er colorgenet, som bruges om genets locus (placering), når det ikke er muteret. cd (med lille forbogstav) er mørkøret hvid. Man bruger ikke cc, for den er reserveret til hvis der skulle dukke en ægte albino op. Det bruger man nemlig hos albinoer af mange andre dyrearter.

Hos nogle gener findes der nemlig flere muterede former. Det ser vi dog ikke (endnu) hos hamsterne. Men det ses meget hos fx kaniner og marsvin.
Mvh. Pia

contraria

Indlæg af contraria » 29. okt 2008 21:37

Desiree skrev:Det hvide gen hedder Cd. Jeg tror nok det cd der menes, kan heller ikke huske at have hørt om c før.
jeps.. tror også den smuttede lige i svenget der... for har også kun hørt om Cd, som værene noget med C

Mor: A_ (da du ikke ved hvad hun har af skjulte genner)
Far: bb ee pp Uu

Unger: A_ Bb Ee Pp Uu eller A_ Bb Pp uu (gylden umbrouse og gylden)
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 29. okt 2008 21:40

så reelt bør en cd bærer skrives Ccd :?:

(hvis jeg har forstået det ret - for sådan gør man med bla mus ved jeg)
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

contraria

Indlæg af contraria » 29. okt 2008 21:45

øøø det har jeg nu aldrig hørt om at man gjore søde hos musne....  :?                  :oops: (har selv opdrættet mus)
de venligste hilsner amanda

burrus

Indlæg af burrus » 29. okt 2008 21:49

contraria skrev:øøø det har jeg nu aldrig hørt om at man gjore søde hos musne....  :?                  :oops: (har selv opdrættet mus)
tjajeg har ikke længere linket ind til det skide musegenetik mere :lol:  så kan ikke komme med andet eksempel end det der lige er givet :wink:  

Der skrives nemlig ikke Cdcd hos mus - da genet ikke hedder Cd i umuteret - men C i umuteret form...
Så en pslit vil skrives med den umuterede og dernæst den muterede - C og cd = Ccd
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

kwo

Indlæg af kwo » 29. okt 2008 22:52

Det der snyder lidt er at vi skriver cd om mørkøret hvid. Den korrekte betegnelse er c med d'et løftet op ligesom en potens. Men det kan man ikke skrive herinde på forum. :)

Hos bl.a. mus er der jo ofte mange forskellige muterede gener for hvert locus. Så det er ikke nok kun at have C og c. Derfor får alle de andre muterede gener et ekstra bogstav løftet op i potens. Dog findes cd ikke hos mus; det gen er vist specielt for guldhamsteren.

Til dem der efterlyste link til musegenetik, så er her en hel bog om emnet: ;)
http://www.informatics.jax.org/wksilvers/index.shtml
Kenneth Worm

Låst