Chinchilla sand.
Chinchilla sand.
Nu har jeg kun to hamstere, men det har begge sand hos dem altid og bruger det som toilet. Nu har jeg prøvet Vitakrafts Chinchillasand og var rigtig glad for det. Tisset klumpede sammen lidt ligesom kattegrus så det var nemt at fjerne klumper. Da den var tom købte jeg hos maxsøe noget der hedder Puik Chinchilla badzand, fordi jeg synes Vitakrafts er ret dyr. Det er meget finere og klumper ikke, det er faktisk ligesom at jeg bruger dobbelt så meget sand end før, fordi fugten breder sig i alt sandet. Desuden synes jeg også at det lugter værre nu end med vitakrafts, måske holder det bedre på lugten.
Hvilke salgs/mærker Chinchilla sand har i prøvet og hvad er jeres erfaringer med det?
Hvilke salgs/mærker Chinchilla sand har i prøvet og hvad er jeres erfaringer med det?
Jeg har prøvet multifit fra Maxizoo. Den klumpede ikke, men man kunne tydeligt se, hvis der var tisset. På tilbud kunne man få 2*1,5 liter (knap 1kg i hver) til 40 kr.
Nu køber jeg en 20kg sæk hos Køge korn. Jeg har ikke brugt det så længe, men det fungerer fint. Jeg har ikke nået at se om der kommer klumper eller andet, når de tisser i det. Men det lugter ikke og jeg har ikke indtryk af at fugten breder sig.
Sagen er den, at chinchilla-sand faktisk er ligesom alle andre sten/ mineraler ligesom f.eks. kalk. Det er et lermineral, der hedder Sepiolit og har en eller anden E-nummer-betegnelse. Det, jeg køber nu, bruges som fodertilskud til grise, køer osv.!
Nu køber jeg en 20kg sæk hos Køge korn. Jeg har ikke brugt det så længe, men det fungerer fint. Jeg har ikke nået at se om der kommer klumper eller andet, når de tisser i det. Men det lugter ikke og jeg har ikke indtryk af at fugten breder sig.
Sagen er den, at chinchilla-sand faktisk er ligesom alle andre sten/ mineraler ligesom f.eks. kalk. Det er et lermineral, der hedder Sepiolit og har en eller anden E-nummer-betegnelse. Det, jeg køber nu, bruges som fodertilskud til grise, køer osv.!
hmm jeg må lige have kigget på den dunk jeg har stående hos charlotte - men det er i en plas"dunk" - lidt a la dem man kan købe mælk i - bare mindre, halvt gennemsigtig og vist nok med en grønligt mærkat rundt om med en chinchilla på
synes det virker ganske fint - er dog meget fint, men klumper fint og hamsterne kan lide det 

Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
har jeg også haft..burrus skrev:hmm jeg må lige have kigget på den dunk jeg har stående hos charlotte - men det er i en plas"dunk" - lidt a la dem man kan købe mælk i - bare mindre, halvt gennemsigtig og vist nok med en grønligt mærkat rundt om med en chinchilla påsynes det virker ganske fint - er dog meget fint, men klumper fint og hamsterne kan lide det
kan fåes i plantorama til.. uuuh tror det er 80kr eller der omkring

Det er da lidt pebret hva. Jeg synes at vitakrafts plejer at koste omkring 35 kr for en pose, men kan ikke huske hvor meget der er i. Og den sidste (ukendt mærke)jeg har købt kostede betydeligt mindre end det og det var 1 kg.S-C-J skrev:......kan fåes i plantorama til.. uuuh tror det er 80kr eller der omkring
hm tror kun jeg gav 45 for dem hos en meget lille dyrehandel - så vil undrer mig hvis ikke den fåes billigere hos de størreS-C-J skrev:har jeg også haft..burrus skrev:hmm jeg må lige have kigget på den dunk jeg har stående hos charlotte - men det er i en plas"dunk" - lidt a la dem man kan købe mælk i - bare mindre, halvt gennemsigtig og vist nok med en grønligt mærkat rundt om med en chinchilla påsynes det virker ganske fint - er dog meget fint, men klumper fint og hamsterne kan lide det
kan fåes i plantorama til.. uuuh tror det er 80kr eller der omkring

Pia B