At have råd til dyrlæge...
Jeg er blevet ret gode venner med min dyrlæge :? Men det har dog været pga en kat der løb gennem et drivhus, en kanin med en byld der ikke ville gå væk (og endte med at slå dyret ihjel efter flere dyrlægebesøg, de penge kunne jeg vist have sparet mig), og en hund der skulle det en hund nu skal ( vaccineres, registreres osv).
Når jeg går til dyrlægen har jeg til tider en hamster med i lommen, men jeg har aldrig været til dyrlæge med bare en hamster, og det er ikke fordi jeg ikke har haft syge hamstre. Når jeg står med en syg hamster kan jeg ret hurtigt se om der er håb forude. Jeg har fået medicin til behandling af øjenbetændelse osv hos dyrlægen, men jeg afliver selv hvis det ser sort ud. Jeg har stået og vrælet over det, men mener jeg kan gøre det forsvarligt selv, og at det er bedst for hamsteren. Den er tryg til det sidste og lider ikke.
Desuden er der ikke meget min dyrlæge kan gøre ved hamstrene. Kaninen kunne han ikke redde, og jeg havde nok sparet hende for en del lidelse hvis jeg havde fået hende aflivet tidligere, men man lytter jo til dyrlægen...
Jeg har jo så også en lille killing som skal øremærkes på et tidspunkt, der kommer måske også en hams med i lommen, hvis der er noget jeg mener han bør kigge på.
I må ikke læse det som at jeg mener hamstrene er mindre værd end mine større dyr, men jeg VED at han ikke kan gøre noget i de fleste tilfælde, og så synes jeg faktisk det er synd at slæbe hamsteren derhen. Hvis hamsteren har en infektion kan jeg ordne det selv og hvis den er døende... ja, så kan jeg også ordne det selv...
Når jeg går til dyrlægen har jeg til tider en hamster med i lommen, men jeg har aldrig været til dyrlæge med bare en hamster, og det er ikke fordi jeg ikke har haft syge hamstre. Når jeg står med en syg hamster kan jeg ret hurtigt se om der er håb forude. Jeg har fået medicin til behandling af øjenbetændelse osv hos dyrlægen, men jeg afliver selv hvis det ser sort ud. Jeg har stået og vrælet over det, men mener jeg kan gøre det forsvarligt selv, og at det er bedst for hamsteren. Den er tryg til det sidste og lider ikke.
Desuden er der ikke meget min dyrlæge kan gøre ved hamstrene. Kaninen kunne han ikke redde, og jeg havde nok sparet hende for en del lidelse hvis jeg havde fået hende aflivet tidligere, men man lytter jo til dyrlægen...
Jeg har jo så også en lille killing som skal øremærkes på et tidspunkt, der kommer måske også en hams med i lommen, hvis der er noget jeg mener han bør kigge på.
I må ikke læse det som at jeg mener hamstrene er mindre værd end mine større dyr, men jeg VED at han ikke kan gøre noget i de fleste tilfælde, og så synes jeg faktisk det er synd at slæbe hamsteren derhen. Hvis hamsteren har en infektion kan jeg ordne det selv og hvis den er døende... ja, så kan jeg også ordne det selv...
mvh Desiree
Siigne --> Det var nedenstående udmelding jeg henviste til. Du skriver jo ikke, at du mener at hamstere er undtaget fra denne regel...
Jeg synes det er en meget sort/hvid tankegang, og jeg mener absolut ikke, at det er en sort/hvid problematik.
Som jeg tidligere har skrevet, er der enorm forskel på prisen mellem et besøg hos en akut-dyrlæge og et besøg hos dyrlægen i alm. åbningstid. Og at sige at man er en dårlig hamsterejer, og ikke burde have dyr fordi man ikke har råd til en akut-dyrlæge er virkelig absurd for mig.
Der ER en meget stor grå-zone, og i sidste ende er det meget svært at sidde på et internet forum og vurdere om det er bydende nødvendigt at tage en hamster til akut-dyrlæge. Det må være op til ejeren selv. Og ærlig talt, så tvivler jeg meget stærkt på, at nogle af brugerne på dette forum er dårlige hamsterejere.
Jeg synes det er en meget sort/hvid tankegang, og jeg mener absolut ikke, at det er en sort/hvid problematik.
Siigne skrev:
Så min holdning er helt klart;
If you can't afford the vet, you can't afford the pet!
Som jeg tidligere har skrevet, er der enorm forskel på prisen mellem et besøg hos en akut-dyrlæge og et besøg hos dyrlægen i alm. åbningstid. Og at sige at man er en dårlig hamsterejer, og ikke burde have dyr fordi man ikke har råd til en akut-dyrlæge er virkelig absurd for mig.
Der ER en meget stor grå-zone, og i sidste ende er det meget svært at sidde på et internet forum og vurdere om det er bydende nødvendigt at tage en hamster til akut-dyrlæge. Det må være op til ejeren selv. Og ærlig talt, så tvivler jeg meget stærkt på, at nogle af brugerne på dette forum er dårlige hamsterejere.
Nu er det jo ikke fordi at jeg lod den sætning stå helt alene for sig selv, jeg synes bare det er et super godt budskab. At du tolker den som at jeg betegner dig, eller andre, som dårlige hamsterejere -det må stå for din egen regning, for det har jeg aldrig sagt 

- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.
ehm og når man så bor over 2 timers tur med bil fra nærmeste dyrlæge der har åbent i weekenden? eller ikke har bil men skal med det offentlige som ikke lige altid kører i weekenden er jeg så også en dårlig hamsterejer/dyreejer fordi jeg bor i en lille by uden de muligheder?Siigne skrev:Vil du så ikke lige læse hvad jeg har skrevet, en gang til?Jeanette skrev:Jeg synes godt nok der kommer nogle skabe bemærkninger. Specielt Lykkes og Siignes - hvis man ikke har råd til dyrlæge er man en dårlig hamsterejer-retorik.
Jeg synes man skal skælne mellem at tage til akut-dyrlæge og tage til dyrlæge i alm, åbningstid. Sidstnævnte er meget meget billigere end førstnævnte. Og jeg ville blive tvunget til, at vente til mandag morgen før jeg kunne komme til dyrlæge med min hamster, hvis den blev syg fredag aften.
Men det betyder sgu da ikke at jeg er en dårlig hamsterejer, og jeg bliver faktisk ret så vred over sådanne bemærkninger. Jeg synes virkelig at de er under bæltestedet!
Vi har ikke alle et godt betalt job (eller forældre med godt betalte jobs, der er villige til at punge ud), men det har da så absolut intet at gøre med, at man er en dårlig hamsterejer og at man ikke bekymre sig for sin hamster!
Da min hamster blev syg en weekend, gjorde jeg alt hvad jeg kunne for, at hun havde det så godt så muligt. Jeg ringede til dyrehospitalet og bad om råd (de kunne i øvrigt ingen give mig!), og så fik jeg en tid ved dyrlægen som det første mandag morgen.
Og I skal ikke tro, at jeg synes det var sjovt at sidde og vide, at hun havde det skidt, men jeg havde gjort vad der stod i min magt på det tidspunkt. Og så synes jeg ærlig talt ikke at man kan forlange mere!
Jeg skriver NETOP at jeg også taler om andre dyrearter, for jeg er da udemærket godt klar over at med hamstere er behandlingsmulighederne ret små. Det jeg IKKE kan tage er den der med at man ser på sit syge dyr, ved at det ikke har det godt, og alligevel udskyder man dyrlægen til mandag fordi man ikke helt har råd/ikke helt vil betale det det nu engang koster i weekenden.
- Behøver jeg skrive endnu engang, at der ikke kun er tale om hamstere - det er nemlig ikke hamstere der har været så meget oppe på det seneste mht. 'spørge-tråde'.
Jeg tror, at vi skal være forsigtige med at dømme hinanden.
Jeg er ikke i tvivl om, at alle herinde er gode hamsterejere - alene fordi de går så meget op i deres dyr, at de melder sig ind i dette forum for at søge og give råd og vejledning.
Jeg er også overbevist om, at alle herinde har gjort deres ansvar bevidst, og at det sidste man som hamsterejer ønsker er, at ens dyr skal lide - uanset om man er på SU, er under 18 eller bor langt ude på landet.
Jeg er ikke i tvivl om, at alle herinde er gode hamsterejere - alene fordi de går så meget op i deres dyr, at de melder sig ind i dette forum for at søge og give råd og vejledning.
Jeg er også overbevist om, at alle herinde har gjort deres ansvar bevidst, og at det sidste man som hamsterejer ønsker er, at ens dyr skal lide - uanset om man er på SU, er under 18 eller bor langt ude på landet.
Junge
Jamen det er netop det hun gør!Siigne skrev:Vil du så ikke lige læse hvad jeg har skrevet, en gang til?Jeanette skrev:Jeg synes godt nok der kommer nogle skabe bemærkninger. Specielt Lykkes og Siignes - hvis man ikke har råd til dyrlæge er man en dårlig hamsterejer-retorik.
Jeg synes man skal skælne mellem at tage til akut-dyrlæge og tage til dyrlæge i alm, åbningstid. Sidstnævnte er meget meget billigere end førstnævnte. Og jeg ville blive tvunget til, at vente til mandag morgen før jeg kunne komme til dyrlæge med min hamster, hvis den blev syg fredag aften.
Men det betyder sgu da ikke at jeg er en dårlig hamsterejer, og jeg bliver faktisk ret så vred over sådanne bemærkninger. Jeg synes virkelig at de er under bæltestedet!
Vi har ikke alle et godt betalt job (eller forældre med godt betalte jobs, der er villige til at punge ud), men det har da så absolut intet at gøre med, at man er en dårlig hamsterejer og at man ikke bekymre sig for sin hamster!
Da min hamster blev syg en weekend, gjorde jeg alt hvad jeg kunne for, at hun havde det så godt så muligt. Jeg ringede til dyrehospitalet og bad om råd (de kunne i øvrigt ingen give mig!), og så fik jeg en tid ved dyrlægen som det første mandag morgen.
Og I skal ikke tro, at jeg synes det var sjovt at sidde og vide, at hun havde det skidt, men jeg havde gjort vad der stod i min magt på det tidspunkt. Og så synes jeg ærlig talt ikke at man kan forlange mere!
Jeg skriver NETOP at jeg også taler om andre dyrearter, for jeg er da udemærket godt klar over at med hamstere er behandlingsmulighederne ret små. Det jeg IKKE kan tage er den der med at man ser på sit syge dyr, ved at det ikke har det godt, og alligevel udskyder man dyrlægen til mandag fordi man ikke helt har råd/ikke helt vil betale det det nu engang koster i weekenden.
'.
hvis du læser hendes eksempel - så er det netop det du siger, som hun gør! hun udskød dyrlæge besøget til mandag fordi hun ikke havde råd i weekenden! Hun valgte bevidst at vente og så gøre det så behageligt for sin hamster som muligt indtil mandag...
og efter som det er postet på et hamsterforum - vil jeg mene der netop bør være fokus på - hamsteren!

Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk
Om det er forkert eller ej kommer vel meget an på situationen? Jeg sidder selv lige nu med mit kæreste eje på maven der hiver efter vejret, og jeg ved dyrelægen intet vil kunne stille op, så hellere sidde og nusse med hende til hun stille giver op.
Synes det kommer meget an på hvoran dyret har det, om det er lige ved at ebbe ud eller om det blot er en knækket tand, eller andet. For en som min pige der på få dage, virkelig få dage har tabt sig ekstremt, fået en knude på maven og begyndt at komme med mystiske lyde igår aftes til hun nu ligger og ja, trækker vejret med mellemrum, synes jeg ikke det er besværet værd for hende.
Dyrelægen ville højst kunne give hende sprøjten, og tror ikke på det er nogen behagelig slutning på livet at blive revet ud af sit 'hjem' og kendte miljø for bare at blive placeret på et koldt bord og få en sprøjte.
Har siddet i situationen en gang før med en dværg, som også fik en knude på størrelse med to yderst led på fingrene under maven, hun gik sådan længe, spidste drak løb i sit hjul og ville kæles med til det sidste, hun sov også stille ind en nat efter jeg havde sagt godnat til hende.
Synes det kommer meget an på hvoran dyret har det, om det er lige ved at ebbe ud eller om det blot er en knækket tand, eller andet. For en som min pige der på få dage, virkelig få dage har tabt sig ekstremt, fået en knude på maven og begyndt at komme med mystiske lyde igår aftes til hun nu ligger og ja, trækker vejret med mellemrum, synes jeg ikke det er besværet værd for hende.
Dyrelægen ville højst kunne give hende sprøjten, og tror ikke på det er nogen behagelig slutning på livet at blive revet ud af sit 'hjem' og kendte miljø for bare at blive placeret på et koldt bord og få en sprøjte.
Har siddet i situationen en gang før med en dværg, som også fik en knude på størrelse med to yderst led på fingrene under maven, hun gik sådan længe, spidste drak løb i sit hjul og ville kæles med til det sidste, hun sov også stille ind en nat efter jeg havde sagt godnat til hende.
Hilsen
Loan Vejby
Loan Vejby
enigJeanette skrev:Rubin --> Først, hvor er det trist at høre med din lille pus!
For det andet, så synes jeg det er et supert eksempel på, at den bedste løsning ikke altid er dyrlæge.
rubin - :kram: :kram: :kram:
Pia B
Hvis dyrlægen intet kan stille op - hvorfor så tage til dyrlæge? Det forstår jeg da udemærket, Rubin nævner intet om at prisen har indflydelse på beslutningen, udelukkende at hn ved hvad der ville være bedst for hamsteren - i dette tilfælde ikke at blive taget til dyrlæge.
Det jeg siger er bare: Hvis du ikke har råd til at tage dyret til dyrlægen (underforstået, når det har brug for det?! Hvem tager til dyrlægen fordi man lige keder sig..) så er det jeg ikke længere fælger logikken i at tage ansvaret for de her dyr.
Og det er bare min mening.
Det jeg siger er bare: Hvis du ikke har råd til at tage dyret til dyrlægen (underforstået, når det har brug for det?! Hvem tager til dyrlægen fordi man lige keder sig..) så er det jeg ikke længere fælger logikken i at tage ansvaret for de her dyr.
Og det er bare min mening.
- Signe
jeg er enig med signe
prøv at tænk på hvis du var en hamster og du virkelig var så dårlig at du måtte til dyrlægen ellers risikerede du at dø! men mennesket som passede dig havde ikke penge nok til at hjælpe dig. så faktisk ville du kunne overleve men der var ikke nok penge så du døede
det synes jeg ikke giver meninng! jeg har selv været ude for noget hvor min hamster var syg og vi tog den straks til dyrlægen og lægen sagde hvis vi ikke var kommet så kunne han have været død inden for nogen dage
men fordi jeg fik ham til dyrlægen overlevede og er rigtig suund her idag
så tænk hvis han var havnet hos en anden der ikke havde råd til ham så ville han ikke være her mere
og det er synd for han er helt fantastisk! jeg ville ligemeget hvad ikke kunne se mit dyr lide på dne måde uden at gøre noget ved det
selv når jeg vil have et dyr spørger jeg altid om vi har råd til det hvis der skulle ske noget. og hun siger ja fordi vi ikke har pengemangel men sagde hun nej ville jeg ikke plage da jeg ikke ville kunne leve med at hvis det gik galt kunne jeg intet gøre og jeg ville føle mig som sådan en dårlig ejer!!
men det er bare min mening og sådan er jeg bare!

det synes jeg ikke giver meninng! jeg har selv været ude for noget hvor min hamster var syg og vi tog den straks til dyrlægen og lægen sagde hvis vi ikke var kommet så kunne han have været død inden for nogen dage

men det er bare min mening og sådan er jeg bare!

-
Jeg kan ikke være mere enig!burrus skrev: Jeg prioritere og tager ansvar - men ansvar er ikke = at bruge flere tusinde kroner på en hamster! :? Jeg kan godt blive sådan lidt "okay! :shock: hvor gammel tror du lige din hamster bliver?" - når folk bruger flere dyrlæge besøg og dermed langt over 1000 kr på en hamster... Det er en HAMSTER! :? det er et dyr og skal naturligvis ikke lide, men jeg mener der er STOR forskel på en hamster der lever omkring 2 år og på f.eks. en hund man (forhåbentligt) har et noget anderledes forhold til og som gerne skulle være en "livsledsager" i op mod 15 år...
Dog har jeg heldigvis endnu ikke oplevet at mine hamstere blev syge, så jeg ved ikke hvad jeg skal stille op hvis det pludselig sker

Engang da jeg lige var flyttet til Charlottenlund, kendte jeg ikke området. En dag hvor min far arbejdede sent, skete uheldigvis det at mit daværende marsvin, Stanley, fik hjertestop. Jeg sad med ham, og han var livlig og glad i et sekund, og i det næste lå hans slapt og var pludselig ved at falde på gulvet! Jeg gik i panik, og lagde ham i hast ned i en kasse med sagsmul og agurk, og hastede ud af døren... da jeg kom ud, skyllede en ubehagelig tanke igennem mig! Jeg anede jo ikke hvor dyrhospitalet lå! Jeg skyndte mig op med Stanley, og ringede til min far, der var til møde. Da hans møde var slut og han var kommet hjem, var Stanley rigtig svagelig.. vi kørte hen til dyrhospitalet, og der var RIGTIG lang kø!

Har også haft en kat der nåede at blive 17 år, og den var en rigtig fighter! Blev kørt ned af cykel som kattekilling og rendte rundt med brækket hals i lang tid... men han blev til sidst også svagelig og kunne ikke regøre pelsen selv, så min mor tog en beslutning om på familiens vegne at få ham aflivet... så han kunne komme til et bedre sted...

Sådan helt nysgerrigt, nu bemærkede jeg du skrev 'vi tog den straks' hvem er den person du havde med? For det kunne godt lyde som om det ikke er dig der betaler regningen med en mor eller far, og eftersom du også spørg den person får du det ikke til at lyde som om det er dig selv.liv skrev:det synes jeg ikke giver meninng! jeg har selv været ude for noget hvor min hamster var syg og vi tog den straks til dyrlægen og lægen sagde hvis vi ikke var kommet så kunne han have været død inden for nogen dagemen fordi jeg fik ham til dyrlægen overlevede og er rigtig suund her idag
så tænk hvis han var havnet hos en anden der ikke havde råd til ham så ville han ikke være her mere
og det er synd for han er helt fantastisk! jeg ville ligemeget hvad ikke kunne se mit dyr lide på dne måde uden at gøre noget ved det
selv når jeg vil have et dyr spørger jeg altid om vi har råd til det hvis der skulle ske noget. og hun siger ja fordi vi ikke har pengemangel men sagde hun nej ville jeg ikke plage da jeg ikke ville kunne leve med at hvis det gik galt kunne jeg intet gøre og jeg ville føle mig som sådan en dårlig ejer!!
Der er stor forskel på at rykke sin mor i buksebenet og med store øjne spørge om hun vil betale, end at hive en pung op af lommen som er mere eller mindre tom fordi man bor alene og kun for SU.
Hilsen
Loan Vejby
Loan Vejby
det ved jeg godt!smen jeg er nu med til at betale hvis det bliver for dyrt. men jeg synes bare ikke at det er iorden at have dyr hvis de ikke kan komme til dyrlæge når de lider. så synes jeg man burde tænke sig om om man skulle vente med at holde dyr til pengene har det bedre. og ja jeg spørger mor om hun kan betale me1n hvis hun ikke havde råd til et dyr skulle til dyrlægen hvis det led ville jeg ikke have et dyr! jeg kommer også til at blive voksen og flytte hjemmefra på et tidspunkt og der vil jeg heller ikke have dyr hvis økonomien ikke er god nok til man kan tage det til dyrlægenRubin skrev:Sådan helt nysgerrigt, nu bemærkede jeg du skrev 'vi tog den straks' hvem er den person du havde med? For det kunne godt lyde som om det ikke er dig der betaler regningen med en mor eller far, og eftersom du også spørg den person får du det ikke til at lyde som om det er dig selv.liv skrev:det synes jeg ikke giver meninng! jeg har selv været ude for noget hvor min hamster var syg og vi tog den straks til dyrlægen og lægen sagde hvis vi ikke var kommet så kunne han have været død inden for nogen dagemen fordi jeg fik ham til dyrlægen overlevede og er rigtig suund her idag
Der er stor forskel på at rykke sin mor i buksebenet og med store øjne spørge om hun vil betale, end at hive en pung op af lommen som er mere eller mindre tom fordi man bor alene og kun for SU.

og som pia skriver så er det bare en hamster ja! men det er stadig et levende dyr som du har taget ansvaret for! hvis du så ikke kan tage dne til dyrlægen når der er brug for det så synes jeg bare ikke du har tænket dig godt nok om inden du købte dyret!at have råd til dyrlægen er da noget af det før ste du skal undersøge inden du køber en hamster! ellers synes jeg ikke du er ansvarlig nok!
du har selv valgt at købe et dyr selvom du viste der intet var at gøre hvis den blev alvorligt syg! det er det jeg ikke kan forstå!