Farverne sølv ???

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Låst
malthesmor

Farverne sølv ???

Indlæg af malthesmor » 11. dec 2008 18:18

Efter hvad jeg ved findes der sølv zobel,mink og dove, men hvordan ser man forskel ?
Dove har ingen øjnringe ,zobel har øjnringe, men har en sølv mink det ? eller er det  farven på øjnene som afgør om en hamster er mink eller zobel ?

Grunden til mine spørgsmål er fordi at jeg har fået mulighed for at låne en flot LH han, og vil gerne vide om han er zobel eller sølv mink.
Forældrene er mor gylden, far offwhite.

Lykke

Indlæg af Lykke » 11. dec 2008 18:49

Sølv- er jo bare en variant hvor der er tilføjet sølvgrå gen (Sg_).

Både zobel (sølvzobel) og sølvmink har øjenringe. En zobel er dog meget mørkere end en sølvmink. Og det vil en sølvzobel også være - den vil vist som regel se meget grå ud. En sølvmink vil være lysere med et gråblåt skær (jeg har en der burde være sølvmink, men den har ikke det gråblå skær).
Zobel er ee U_.
Mink er ee pp U_, altså rødøjet zobel. Det kan være svært at se øjenringene på en sølvmink, fordi pelsen generelt er lys.

Dove har også røde øjne, men ingen øjenringe. Det er aa pp. Det er en afbleget sort med røde øjne - den ser sådan lidt grålig eller gråblå ud.

Kan du ikke få et billede af hannen? Der mangler et umbrouse-gen i din beskrivelse af dens forældre for at den kan være zobel eller mink. Men zobel er meget mørkere end sølvmink - nærmest brun.

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 11. dec 2008 19:52

Lykke skrev:Sølv- er jo bare en variant hvor der er tilføjet sølvgrå gen (Sg_).

Både zobel (sølvzobel) og sølvmink har øjenringe. En zobel er dog meget mørkere end en sølvmink. Og det vil en sølvzobel også være - den vil vist som regel se meget grå ud. En sølvmink vil være lysere med et gråblåt skær (jeg har en der burde være sølvmink, men den har ikke det gråblå skær).
Zobel er ee U_.
Mink er ee pp U_, altså rødøjet zobel. Det kan være svært at se øjenringene på en sølvmink, fordi pelsen generelt er lys.

Dove har også røde øjne, men ingen øjenringe. Det er aa pp. Det er en afbleget sort med røde øjne - den ser sådan lidt grålig eller gråblå ud.

Kan du ikke få et billede af hannen? Der mangler et umbrouse-gen i din beskrivelse af dens forældre for at den kan være zobel eller mink. Men zobel er meget mørkere end sølvmink - nærmest brun.
han har øjen ringe og mener næsten 100% ar han er rød øjet, har ik helt styr på umbrouse-gener så ved ik hvordan det ses  :(  , syntes han er meget lys grå,så måske er der et umbrouse gen fremskaffer et billede så er det meget nemmere

burrus

Re: Farverne sølv ???

Indlæg af burrus » 11. dec 2008 20:12

malthesmor skrev:
Grunden til mine spørgsmål er fordi at jeg har fået mulighed for at låne en flot LH han, og vil gerne vide om han er zobel eller sølv mink.
Forældrene er mor gylden, far offwhite.

uanset kan du godt se forskel på zobel og på sølvmink :wink:  der burde ikke være tvivl :wink:  

zobel er helt mørkebrun med orange øjenringe...
Billede
Billede

sølvmink er lys-grå-orange i tonen over det hele, med endnu lysere øjenringe

Billede
mener benjamin en gang fik sølvmink unger - måske han har bedre billeder af farven... den kan vist variere en hel del ligsom mink gør det...

men som du ser er der STOR forskel på zobel og sølvmink :wink:  
forskellen på zobel og sølvzobel er at sølvzoblen har helt hvide øjenringe i stedet for de orenge og så har den en lys bund i stedet for den orange som gør at den vil se mere "mørkegrå" ud hvor en alm zobel ser brun ud :wink:   men zobel er MEGET mørkere end mink og sølvmink :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Desiree

Indlæg af Desiree » 11. dec 2008 20:18

Hvis han er meget lys og har øjenringe. så er han nok sølvmink. Men man skal også huske på at langhårede hamstre generelt er meget lysere end korthårede med samme gener. Kan sætte billede i ad den mink og den sølvdove jeg har. Sølvdoven er meget lys. Har set en lh en der så næsten hvid ud for mig, med en lille smule gråt skær.
Vedhæftede filer
28-12-07 197.jpg
Mink
28-12-07 197.jpg (93.64 KiB) Vist 4080 gange
S1051738.JPG
Sølvdove
S1051738.JPG (112.6 KiB) Vist 4080 gange
mvh Desiree

burrus

Indlæg af burrus » 11. dec 2008 20:20

hehe en sølvmink er jo så nærmest bare en miks mellem de to :lol:  :wink:  
farven lige midt i mellem med endnu lysere øjenringe og røde øjne :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 11. dec 2008 20:32

har lige fundet udaf at den han har sorte øjne, så er det vel en sølv zobel, syntes bare at den er meget lys  :?

Desiree det billede af mink ligner præsis min lille dana som jeg har fra Pia  :wink:

Desiree

Indlæg af Desiree » 11. dec 2008 20:36

Nårh, så du har selv en  :roll:  (af mig selv altså) Dana er et super navn, har selv en Dana men hun er så gylden u.
mvh Desiree

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 11. dec 2008 21:35

Desiree skrev:Nårh, så du har selv en  :roll:  (af mig selv altså) Dana er et super navn, har selv en Dana men hun er så gylden u.
Jo jo har en miss Dana Hannon  :) du kan se hende på min hjemmeside :wink: , mit link skal kopieres, ellers virker det ikke pga. ø´et. ja hvordan skulle du vide at jeg selv havde en mink he he

Lykke

Indlæg af Lykke » 12. dec 2008 09:47

malthesmor skrev:har lige fundet udaf at den han har sorte øjne, så er det vel en sølv zobel, syntes bare at den er meget lys  :?

Desiree det billede af mink ligner præsis min lille dana som jeg har fra Pia  :wink:
Men en sølvzobel bliver netop lysegrå i stedet for brun. Så det er meget muligt.

contraria

Indlæg af contraria » 12. dec 2008 10:20

malthesmor skrev:har lige fundet udaf at den han har sorte øjne, så er det vel en sølv zobel, syntes bare at den er meget lys  :?

dana er jo også Mink :wink:
de venligste hilsner amanda

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 12. dec 2008 10:36

contraria skrev:

dana er jo også Mink :wink:
Nemlig  :D og meget smuk.

Låst