Avler du dværghamster - seriøst ?

Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
contraria

Indlæg af contraria » 16. jul 2009 11:52

du er selv inde på mange af grundende til det er ent som det er ent i sverie. ett tkan være at de ikke fik sat ind i tide og andet at og mere åbenlys grund, er at de har godkent mandarinen som værende en hviterhvid farve variant. og da du kun kan fp mandarin ferven ved at blande cambells og hviterhvide, ja så er de altså ent hvor de er :cry:
Senest rettet af contraria 16. jul 2009 11:57, rettet i alt 1 gang.
de venligste hilsner amanda

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 16. jul 2009 11:57

Nej en stamtavle er ikke et bevis for vi ved ikke om hamsterne allerede er hybrider og om de blev krydset for 100 gennerationer siden og bare er blevet avlet så rene så de ser ægte ud uden at være det.

Men grunden til at det kun er hamstere der kommer fra andre opdrættere fra dhf der kan få en tavle er for at undgå at dyrehandler dyr bliver registreret for der er chancen for at de er hybrider alt for stor.

Men når det hele kommer til alt så er der ingen der kender alle ens hamsters gennerationer så vi aner i princippet slet ikke om der findes en ren vinterhvid tilbage i fangenskab, så den eneste sikkerhed ville være at tage over og fange et par vilde eksemplarer. :)
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

kwo

Indlæg af kwo » 16. jul 2009 13:19

contraria skrev:du er selv inde på mange af grundende til det er ent som det er ent i sverie. ett tkan være at de ikke fik sat ind i tide og andet at og mere åbenlys grund, er at de har godkent mandarinen som værende en hviterhvid farve variant. og da du kun kan fp mandarin ferven ved at blande cambells og hviterhvide, ja så er de altså ent hvor de er :cry:
Næ, mandarin er skam en ny mutation, det er der ingen tvivl om. Det er nemlig et dominant gen, og sådan et (med gul pels) findes ikke i forvejen hos nogen af arterne.
Problemet er bare at det opstod hos en avler, der ikke havde nogen betænkeligheder ved at lave hybrider. Der er derfor meget stor sandsynlighed for at de er opstået i dyr, der ikke var rene, og derfor har både England og USA vedtaget at de må anses som værende hybrider, for at være på den sikre side.
Kenneth Worm

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 16. jul 2009 16:08

Jeg læste indlæggene om dværgene som om der var bekymring omkring for få antal opdrættere, og at man/i var interesseret i at få flere i gang
Det har du læst rigtigt, der er bekymring om det.
Næstformand i Dansk Hamster Forening  - www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.

Billede

Lykke

Indlæg af Lykke » 16. jul 2009 16:31

Når jeg lige er dykket ud af sygdom, studieafslutning osv., genoptager jeg avlen på Campbells, men jeg ved ikke, om det så er for tidligt at skrive mig på listen...

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 16. jul 2009 17:39

Lykke skrev:Når jeg lige er dykket ud af sygdom, studieafslutning osv., genoptager jeg avlen på Campbells, men jeg ved ikke, om det så er for tidligt at skrive mig på listen...
Du skal da også have Kinesere Mette. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 16. jul 2009 21:35

Vi skriver ikke folk på, før avlen reelt er i gang

Billede

AJ og Kuglerne

Indlæg af AJ og Kuglerne » 18. jul 2009 22:56

kwo skrev:
sabkoch skrev:Jammen det kan man da også sagtens gøre.

Fik Anneli sine vinterhvide fra dig Kenneth?
Ja, det mener jeg. Nogle af dem i hvert fald.

Tilføjelse: Var lige inde og kigge på hendes hjemmeside. Nogle kom fra mig, men der var også dyr fra dyrehandlere.
Mine vinterhvide avlspar kom fra Kenneth og Pia. Jeg har brugt to vinterhvide med ukendt baggrund (en fra Poppi og en jeg overtog fra en muse-kunde). I kan stadig se stamtavler på min hjemmeside.
Stor hilsen AJ og Kuglerne

Siigne

Indlæg af Siigne » 19. jul 2009 20:04

Jeg håber ikke at dette er alt for off-topic, men jeg vil sige at selvom jeg har alle mulighederne for at starte op med de vinterhvide igen, så ville jeg ikke gøre det, af den ene grund at det er alt for svært at få ungerne solgt.

I mine sidste to kuld, lige efter hinanden, endte jeg op med 13 unger mener jeg, og jeg fik dem alle solgt - men det var også kun fordi jeg havde mulighed for at opdele dem alle, og beholde nogen til de var 7-8 uger! Alene af den grund, gider jeg det ikke. Nok skal vi bevare racen, selvfølgelig, den er jo skøn! Men hvis der ikke er salg i dem, hvordan skal det så kunne lade sig gøre? Efterspørgslen hænger jo nok ret meget sammen med det (manglende)udbud vil jeg sige.

- Og ja, man kan jo sælge halvdelen af sit kuld til slangefoder eller give dem til dyrhandleren - men i mit hoved er det at sætte liv i verden uden at tage sit ansvar på sig, og det var så den primære grund til at jeg droppede dem. Jeg vil kun avle på dyr hvor jeg VED at afkommet kommer ud i hjem hvor de er ønskede som kæledyr.
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

liv

Indlæg af liv » 19. jul 2009 20:33

Siigne skrev:Jeg håber ikke at dette er alt for off-topic, men jeg vil sige at selvom jeg har alle mulighederne for at starte op med de vinterhvide igen, så ville jeg ikke gøre det, af den ene grund at det er alt for svært at få ungerne solgt.

I mine sidste to kuld, lige efter hinanden, endte jeg op med 13 unger mener jeg, og jeg fik dem alle solgt - men det var også kun fordi jeg havde mulighed for at opdele dem alle, og beholde nogen til de var 7-8 uger! Alene af den grund, gider jeg det ikke. Nok skal vi bevare racen, selvfølgelig, den er jo skøn! Men hvis der ikke er salg i dem, hvordan skal det så kunne lade sig gøre? Efterspørgslen hænger jo nok ret meget sammen med det (manglende)udbud vil jeg sige.

- Og ja, man kan jo sælge halvdelen af sit kuld til slangefoder eller give dem til dyrhandleren - men i mit hoved er det at sætte liv i verden uden at tage sit ansvar på sig, og det var så den primære grund til at jeg droppede dem. Jeg vil kun avle på dyr hvor jeg VED at afkommet kommer ud i hjem hvor de er ønskede som kæledyr.
Men faktisk er næsten alle dem på udstillingerne fx der kom ind har spurgt efter vinterhvide  :wink: så der er nogen der vil købe dem du skal bare have sørget for din hjemmeside og at mange kender dig!  :wink:

darkangel87

Indlæg af darkangel87 » 19. jul 2009 22:47

Siigne skrev:Jeg håber ikke at dette er alt for off-topic, men jeg vil sige at selvom jeg har alle mulighederne for at starte op med de vinterhvide igen, så ville jeg ikke gøre det, af den ene grund at det er alt for svært at få ungerne solgt.

husk nu det er arter
og faktisk har jeg på det seneste set mere interesse for dværge end for guldhamstere
og som opdræter skal man jo altså være klar på at have plads til ungerne hvis ikke de bliver solgt
Billede
http://www.nightangel.dk
https://www.facebook.com/NightangelsHamsteropdraet

When one door closes another opens. Grab the life and make it your own.

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 20. jul 2009 06:33

Da jeg startede i DHF for omkring 4 år siden, handlede det stort set kun om dværge, specielt vinterhvide - igennem årerne er det så blevet guldhamsterne.
Og ting har det jo med at vende tilbage, så måske dværgene vinder indpas igen.

Billede

Siigne

Indlæg af Siigne » 20. jul 2009 11:33

Jeps, men i mit hoved er "avl" mere end 1-2 kuld om året, for det skal jo gerne være seriøst ikke? Og så skal man jo udvikle sig, selvom jeg vil sige at der på de vinterhvide ikke er meget at udvikle - de er som de skal være.

Og ja, det var bare mit bud på hvorfor der nok ikke er så mange avlere, for som Kathe har jeg været 'med' længe, godt nok aldrig været en af dem med 20 dyr eller noget, men jeg har været her, og jeg har holdt mig opdateret, og jeg kan godt huske da det ligesom var guld der tog over - men måske har du ret, måske er det ved at vende :)?
- Signe
Rasmus, Mini, Felix, Naia, Silver, Golden, Black, Raki, Fall Out Girl, Stoffer, Made, Loser, Hasty, Silly og Maniac.

sabkoch

Indlæg af sabkoch » 20. jul 2009 17:03

Ja det er jo blot et gæt.

Billede

malthesmor

Indlæg af malthesmor » 15. aug 2009 07:42

Jeg avler Roborowski hamstere  :D , så vil gerne på listen.

Låst