Fjernelse af lugt

Beskrivelse mangler
Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. jan 2010 11:05

Så hvis jeg vasker det to gange om ugen i neutral er det okay og så en gang om måneden med det andet også?  :P  Yes jeg frygtede lige jeg gjorde noget helt galt.

Det åbner jo lige pludselig mulighed for, at min dværg kan prøve de ting jeg købte forleden dag? Eller er det dumt?  :oops:

burrus

Indlæg af burrus » 9. jan 2010 12:02

altså vil mene det er lidt "overkill" at vaske det så ofte faktisk :wink:
specielt hvis du vil forsøge at sætte to sammen!
Så skal der helst ikke ændres for meget i bures lugte osv - jo mere man rykker rundt hos et par, jo større er risikoen for at de vil slås over det "nye territorie" som kunstigt bliver skabt hele tiden, ved at der gøres så meget rent...

mine skiftes KUN når deres bure lugter - og på biobase eller lignende går der altså langt tid - især hvis de får en ordentligt lag :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. jan 2010 12:07

Hehe jeg tror det er en kombination imellem jeg ikke vil nyse i nærheden af buret og at jeg har læst lige lidt for mange hamsterbøger :wink:

Men det bundmateriale i majs støver så lidt, at jeg sagtens kan begynde at gøre det mindre rent... Så måske de første 3uger med den nye ingen vaskning og derefter hmm hver anden uge :)

Sikke nogle dumme spørgsmål jeg har :oops:

burrus

Indlæg af burrus » 9. jan 2010 12:27

Dine træting mener jeg slet ikke du skal vaske, når først de bor i buret!  :wink:  
jo måske lige koges hver 10-12 uge hvis de tisser på dem...

når jeg har avlspar gående, så er det faktisk enormt sjældent jeg skifter hele buret på en gang - og skiftes al bundstrøet - så bliver alle tingene ikke vasket samtidig og de bliver stilt samme sted som før...

nu kender jeg ikke majsstrø som bundmateriale - men når man har par gående sammen, skal man faktisk helst strække rengøring så meget som overhovedet muligt, og helst aldrig lave et totalt rent bur efter de sat sammen..
jeg plejer gerne at køre i "hold"
altså den ene uge bliver hjulene vasket, næste uge skiftes reden, næste uge skifter jeg bundstrøet, næste uge vasker jeg trætingene og så forfra...
så de altid har velkendte ting i buret, så deres territorie er intakt - for ellers skal de starte forfra med at danne hierarki og finde ud af hvem der bestemmer i territoriet...

så de starter begge på neutral grund, men efterfølgende vil det altid være "velkendte" lugte de har omkring sig,  hvor kun nogle ting bliver skiftet eller rengjort...  :wink:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. jan 2010 12:37

Det giver faktisk mening :)

Men ville du mene det er et problem at afprøve de nye træting på Chago nu? Hvis jeg nu hælder kogende vand over og fryser det før det skal i det nye bur?  Eller?

For første gang har han været sur på mig, jeg tror den er for vild med sit nye bundmateriale... Den samlede sine forpoter om min finger her i morges da jeg ville nusse den før jeg tog på job  :cry:

burrus

Indlæg af burrus » 9. jan 2010 12:41

tror sagtens du kan bruge trætingene nu - bare det rengøres inden de skal over i det nye bur :wink:
Pia B

Chagos Mutti

Indlæg af Chagos Mutti » 9. jan 2010 12:46

Wee nu føles det jo som en mindre evighed før jeg har fri! :D
Så kan hjulet også afprøves  :P

Låst