Beskrivelse mangler
-
Benjamin
der kan sikkert også findes andre pasningsvejledninger på nettet.
fandt dette link med lidt vejledning om pasning af diverse foderdyr:
http://www.springhalen.dk/foderdyr_pasning.htm
Ellers er der også en debat på et forum jeg fandt hvor folk taler om deres egne erfaringer om hold af melorme:
http://www.nhf.dk/phpBB/viewtopic.php?f=6&t=28199
Det skal lige siges at jeg ikke har læst alt på det sidste link fandt det bare hurtigt.
Husk at melorme er ikke noget at hamstere nødvendigvis skal have, man kan dække deres protein behov på mange andre måder.
Og til jer der vil holde melorme så husk at der er to arter, den alimndelige og den store, den store er mere besværlig at passe end den almindelige, de er begge beskrevet på første link.
![Very Happy :D](./images/smilies/icon_biggrin.gif)
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
![kina :kina:](./images/smilies/azn_210.gif)
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
-
Tobiasmor
Tusind tak for uddybende svar :D
Det må lige overvejes nøjere om jeg vil have sådan nogle orme, måske jeg bare skulle nøjes med nogeni køleskabet 8-)
-
PlayEasy
Benjamin skrev:PlayEasy skrev:Benjamin skrev:
En melorme kultur har en bund der kan bestå havregrynm hvedeklid, eller specielle blandninger basseret på korn/hvede man kan købe til fårmålet.
Det har man så at ligge i bunden af sin kultur og det bor melormene så i og deraf spiser de så af bundlaget.
Så skal melormen også bruge noget væske det ordner man med en bid æble i ny og næ som man ligger ned i bunden af kulturen som ormene så spiser.
Ok...
Men hvad er en kultur?
Hvor kan man købe dem?
Får de unger, så man ikke behøves at købe flere?
Hva er ca. prisen??
Et insekthold kaldes for en kultur.
De kan købes på nettet på forskellige hjemmesider, og ellers kan man spørge efter dem i dyrehandleren, for der sælges de som regl også.
Melormene forpubber sig og bliver til små sorte biller, inden billerne dør lægger de æg som klækker senere, i starten er ormene så små så de knabt kan ses så man skal have tålmodighed efter kulturen er død før der dukker nyt liv op.
Prisen afhænger af hvor man køber dem.
hvor stort skal sådan et insekthold være?
-
Benjamin
hvor stor kulturen skal være afhænger jo af dit behov, og hvor vidt du kan få dem til at yngle.
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
![kina :kina:](./images/smilies/azn_210.gif)
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
-
Chagos Mutti
Min dværg får forresten samme type foder som din. Jeg synes det er noget virkelig godt foder og det er dejligt, at det består af så små nogle stykker, især da min dværg var helt lille og ny.
Prøv også lidt solsikkekerner, hvis du vil glæde den lille, men ikke for mange... Så bliver den tyk som min dværghamster nok :oops:
-
construxi
Benjamin skrev:Tobiasmor skrev:Melorme yrk yrk :shock: :lol:
Nå men det må jo så også prøves.
Hvor i alverden får jeg så skaffet sådan noget syntes ikke jeg har set det hos min dyrhandel hvor jeg købte nuser, men jeg må da spørge dem ad.
Jeg ved at de har levende græshopper.
Hvor længe kan man holde liv i sådan nogen i en beholder ??
Udvikler de sig til andet ?? fluer eller lignende ??
Ja undskyld jeg spørger dumt men aner intet om melorme.
Nå ja lige et bonus spørgsmål, vil regnorme være lige så godt om sommeren ?
Melrome kan som regl købes hos dyrehandleren, Melorme forpubber sig og bliver til små sorte biller, hvis man vælger at have en kultur.
Man kan også købe dem i dvale, køber man dem sådan skal de opbevares i køleskabet så bliver de ikke til biller.
Når de så skal bruges til foder så tager man dem ud i varmen og lader dem vågne før man bruger dem til foder.
Hvis man har en kultur formerer de sig så også?
-
burrus
bare lige for at svare på oprindelige emne om havregryn
Jeg har tit gjort det at jeg har taget en lille skål, lagt lidt havregryn i og så tilsat lidt lunken vand. På den måde undgår man forstoppelse pga udvidelse i mavesække, da de er udvidet af vandet... og det giver dem masser af væske og energi
dog har jeg aldrig givet det til andre end helt gamle eller unger... mine fuldvoksne har aldrig haft "brug" for det...
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter:
www.orkenrotte.dk
-
Tobiasmor
Mange tak for svare Burrus.
For Nuser han elsker altså havregryn, jeg vil lægge nogen i blød i vand.
Man kan jo ikke andet end kalde ham helt ny, han blev flyttet fra moren og sine søskende sidste lørdag. :D