Alt vedrørende vores forening - fx udstilling, stamtavler og nyheder.
-
burrus
sadako skrev:Siigne skrev:sadako skrev:Hmmm er der virkelig ikke flere, der avler ??
Det ser ikke så godt ud for dværghamster i danmark syntes jeg
Ulla
Jo det er deer nok, men de fleste vil nok ikke betegne dem selv som 'seriøse'
Okay :) Det kan være at jeg skal forklare hvad vi så mener med "Seriøse" avler.
En der avler rene arter
En der kender stamtræet på de dyr de har
En der er sikker på at dværgene ikke kommer fra dyrehandle - heller ikke i generationer bagud.
mvh
Ulla
øhm der falder jeg så ud igen... jeg ved godt hvor mine dyr kommer fra - men ved f.eks. at nogle af mine dyr har dyrehandler i sig - det er jeg næsten nødt til med roboerne herhjemme... der er jo næsten ingen hvis man vil holde det bare lidt "udavlet" og ikke vil lave konsekvent indavl!
Mener ikke dyrehandel-dyr er et problem med f.eks. kinesere og roboer hvor der er ikke er problemer med hybrider
Ellers kan det da være næsten umuligt at holde indavlen nede! og det vil da være trist hvis man som opdrætter erklæres useriøs fordi man er nødt til at hente nødt blod via dyrehandel - hos en art der er så påvirket af indavl... :? (hvilket mange fra udlandet faktisk melder om at roboen er...)
min "grundstamme" af roboer bygger på en hun fra dyrehandel og en han jeg var svineheldig at få fra tjekkiet! jeg kunne intet andet finde i de farver jeg gerne ville have! - gør dte mig til useriøs robo-opdrætter at jeg finder den dejligste og pæneste husky robo hos en privat der har købt hende i dyrehandel?
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter:
www.orkenrotte.dk
-
Hopiw
Burrus: jeg er sikker på "seriøst dværgavler"-reglen ikke gælder Robo og Kineser avlere (:
-
sadako
Time Out...........Rolig nu
Hvis der er så store problemer med ordet "seriøs" så drop det ord.
Vi leder bare efter folk som avler dværge.
Når vi taler vinterhvide og Campbells skal du vide hvad du har for at ungå hybrider.
Vi forsøger bare at få et overblik på dværghamster bestanden i Danmark - både så de ikke forsvinder fra Danmark og vi beholder de rene arter (her taler jeg om vinterhvide og Campbells)
Ulla
-
Benjamin
at man skal kende deres baggrund i mange gennerationer bagud syntes jeg så heller ikke kan være et krav mine vinterhvide stammer fra seriøse avlere blandt andet kenneth og derfra får jeg ikke noget at vide om en masse gennerationer bagud men de er købt hos avlere hvor jeg ved at dyrene ikke kommer direkte fra en dyrehandler.
Og jeg ville ikke avle på dem hvis jeg var i tvivl om de var ægte og så længe de ser ægte ud og laver unger der ser ægte ud så får man dem nok ikke mere ægte.
Hvad er de sidste 12 gennerationer også værd hvis man ikke ved hvad der ligger bag de 12 gennerationer som man jo aldrig vil kunne finde ud af? man ved jo i princippet ikke om den stamme kommer direkte fra en dyrehandler.
Hvis jeg var det mindste i tvivl om at de var hybrider eller ægte ville jeg aldrig avle på dem og laver de nogensinde en unge der ser hybrid agtig ud så bliver alt avl stoppet men så længe de ser fuldstændigt ægte ud og så længe deres unger ser fuldstændigt ægte ud og så længe jeg ved de kommer fra avlere der undgår hybrider så godt de kan så vil jeg sige at så får man dem ikke mere ægte.
Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
-
Odgaard
Enig med Benjamin. Det er ikke nogen garanti at kende dyrenes baggrund. Der kan sagtens ligge hybrider mange generationer bagud selvom man får dem fra "seriøse" opdrættere.
Som vi har snakket om før, så er arterne blandet, og der findes sandsynligvis ikke en eneste 100% ren vinterhvid eller campbells tilbage i DK. Men vi bliver nødt til at kigge fremad og avle på de dyr der ser mest rene ud, og stoppe al avl med dem, der viser tegn på at være eller avle hybrider.
Mvh. Pia
-
sabkoch
Det vi i bestyrelsen gerne vil, er at forsøge på at hitte ud af hvem og hvor mange der avler dværge - fordi vi er bekymrede for at de uddør.
Selvfølgelig handler det om alle 4 arter, men den største bekymring ligger selvfølgelig i blandingen af vinterhvide og campells.
Da jeg startede i foreningen for bare 3 år siden, var der eksempelvis masser af vinterhvide og hybride problemet slet ikke så stort som det er nu.
Det handler altså ikke om at sikre sig at den enkelte eksempelvis vinterhvide er 100 % ren igennem årtier, men at finde ud af hvor mange avlere der reelt er - med den sikkerhed man nu kan få (jvf. Benjamin og Pias indlæg) på at de er vinterhvide eller campells.
Omvendt/i den modsatte ende handler det heller ikke om hybrider.
Og det er deri man skal finde ordet seriøs - altså en avler der ved forskellen på vinterhvide og campells og som ikke avler hybrider.
Hvis eksempelvis der kun er 2 avlere af vinterhvide, må vi som bestyrelse/forening diskutere hvordan vi evt. kan sikre eksempelvis de vinterhvide.
Håber dette giver noget afklaring, så vi kan komme tilbage på sporet igen.
Senest rettet af
sabkoch 14. sep 2008 22:19, rettet i alt 2 gange.
Næstformand i Dansk Hamster Forening -
www.hamsterland.dk
Vi har 2 vinterhvide dværghamstere og 2 papillon hunde.
-
sabkoch
Hvis man skulle lave en liste på de indlæg der er kommet til nu, så vil det se således ud - med dem der avler lige nu:
Vimterhvide: Kenneth, Bimserne, Benjamin, Sadako,
Campells : Kenneth, Bimserne
Roborovski : Kenneth, Benjamin, Burrus
Kinesere : Kenneth; Bimserne
og det er jo ikke så mange kan man sige.
www.hamsterland.dk
-
Bimserne
Nej det må man sige. Hvorfor er det folk har mistet gløden for de små søde dværge ?
sabkoch skrev:Hvis man skulle lave en liste på de indlæg der er kommet til nu, så vil det se således ud - med dem der avler lige nu:
-
burrus
Bimserne skrev:Nej det må man sige. Hvorfor er det folk har mistet gløden for de små søde dværge ?
sabkoch skrev:Hvis man skulle lave en liste på de indlæg der er kommet til nu, så vil det se således ud - med dem der avler lige nu:
det var ike mange
det har vel været for svært at få dem solgt? så folk er brændt inde med dem
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter:
www.orkenrotte.dk
-
Lykke
Har I overvejet at skrive ud til alle de registrerede opdrættere og høre, hvilke arter de avler?
Det kunne jo være rimeligt nok, at man som opdrætter skulle oplyse det.
-
Desiree
Jeg har haft avlet Roboer, kinesere og vinterhvide. Men avler jo så ikke på dem for øjeblikket- måske vender jeg tilbage på et senere tidspunkt. Jeg er især glad for kineserne, men de er altså lidt svære at komme af med, selv har jeg KUN solgt til andre avlere.
mvh Desiree
-
sabkoch
Har I overvejet at skrive ud til alle de registrerede opdrættere og høre, hvilke arter de avler?
Det kunne jo være rimeligt nok, at man som opdrætter skulle oplyse det.
Jep, avlerne bliver undersøgt også
www.hamsterland.dk
-
Hamsterhjulet
Jeg har avlet vinterhvide, men gik over til guldhamsterne, da jeg synes, der er mere udfordring og flere muligheder
Men jeg overvejer stærkt at begynde med de vinterhvide igen om et par år!
Mvh. Fanni & Goldies
-
Mahonia
Du har glemt mig. :oops:
Jeg fik den besked i to dyrehandlere, at de ikke handler med roboer, da børn ikke kan håndtere dem og gøre dem tamme. :? Derfor kan de måske være svære at komme af med.