Er hun Tortie ?

Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. jul 2007 10:56

Desiree skrev:tusind tak for det udførlige svar Benjamin :D
mvh Desiree
Ja jeg håber det kunne bruges til noget og frem for alt at det kunne forståes. :lol:
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.
:kina: smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil :notworthy:  

Desiree

Indlæg af Desiree » 1. jul 2007 11:16

Jeg tror jeg har forstået det: Kun hunner kan være tortie, men hanner kan vel bære det? For at være tortie skal der være en anden farve til stede, f.eks sort (som på min) for hvid gælder ikke som en farve, hvis en hamster 'bare' er gul og hvid er den ikke tortie, men gul.
med mindre jeg har misforstået det fuldstændig synes jeg du forklarede det meget fint :D Lige et tillægsspørgsmål, hvad betyder det at en hamster er split for et eller andet, det skriver i tit herinde, er det at det ligger skjult i generne eller hvad?
mvh Desiree

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. jul 2007 11:26

Split vil sige hvis en hamster for eksempel er split for Rex eller langhår så vil det sige at hamsterens ene forældre var langhåret og den anden forældre var korthåret så bliver ungen split for langhår og kan lave langhåred unger hvis den bliver parret med en langhåret hamster.
Venlig Hilsen Benjamin...  Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

Desiree

Indlæg af Desiree » 1. jul 2007 11:50

Tak igen :D

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. jul 2007 13:43

Benjamin skrev:så hvis ungen er Tortie så er moren det også.
Ikke nødvendigvis, det kan jo også komme fra hannen.
Benjamin skrev:Og faren er gul i stædet for Zobel eller ? behøver han at være det for at kunne lave en Tortie unge kan han ikke godt være Zobel aligevel eller skal han være gul for at kunne gøre det ?
Han skal være gul for at kunne lave en tortie hununge. Men zobel indeholder jo creme, som dækker over gult, og når han viser så lidt farve som han gør, så er det jo først rigtig svært at farvebestemme ham.
Benjamin skrev:Hvis ungen er Tortie bliver det så mere tydeligt med alderen så det kan ses inden hun selv skal have unger ?
Ja den gule farve bliver lidt mørkere med alderen.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 1. jul 2007 13:46

Så det vil sige at han kan godt være Zobel aligevel og lave en Tortie eftersom at Zobel indeholder Cream ?

Men det er meget muligt han kan være gul eftersom at hans mor var Tortie.

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 1. jul 2007 13:51

Desiree skrev:Jeg tror jeg har forstået det: Kun hunner kan være tortie, men hanner kan vel bære det? For at være tortie skal der være en anden farve til stede, f.eks sort (som på min) for hvid gælder ikke som en farve, hvis en hamster 'bare' er gul og hvid er den ikke tortie, men gul.
med mindre jeg har misforstået det fuldstændig synes jeg du forklarede det meget fint :D Lige et tillægsspørgsmål, hvad betyder det at en hamster er split for et eller andet, det skriver i tit herinde, er det at det ligger skjult i generne eller hvad?
mvh Desiree
Genet for gult sidder koblet til kønskromosomet X.

Hunner har XX
Hanner har XY

For at blive gul skal alle hamsterens X kromosomer bære genet. Dette kalder man ToTo hos hunner og ToY hos hanner.

Ikke-gule dyr hedder toto og toY. Altså med små t'er.

Hanner kan altså kun være gule (ToY) eller ikke-gule (toY), mens hunner kan være gule (ToTo), ikke-gule (toto) og så er der jo også den mulighed at de kun har det gule gen på det ene X (Toto), og det er dem, der bliver tortier og viser begge farver.

Dvs at en gylden hun med gult på det ene X-kromosom bliver gylden tortie.

En sort hun med gult på det ene X-kromosom bliver sort tortie, en chokolade hun bliver chokolade tortie o.s.v.

Alle farver kan laves i tortie, men der hvor det bliver vanskelig er fx creme tortier, fordi man ikke kan se gule pletter på en gul baggrund. Også meget lyse dyr, hvor fx sølvgrå indgår, bliver så lyse at man ikke kan se det gule. Det gule afbleges nemlig også med sølvgrå.

Når man siger at en hamster er split for noget, så bruges det om recessive (vigende) gener.

Hvis du parrer en gylden med en sort, så bliver alle hamstere gyldne men split for sort. Dvs at de bærer skjult på det sorte gen. Det hedder også at hasmteren er heterozygot for sort.

Prøv evt. at bruge søgefunktionen eller kig lidt tilbage i indlæggene. Både emnet tortier og de forskellige arvegange har været oppe før.

Søg fx på "recessiv" eller "kønsbunden"
Mvh. Pia

Desiree

Indlæg af Desiree » 1. jul 2007 13:59

ok, tak Pia, jeg må vist have det der gen/ kromosom noget ind nogle gange før det sidder helt fast, især når det gælder hvad der er recessivt og hvilke farver der er dominante :oops: Når det gælder de der farve-bogstavkoder er jeg helt ude at svømme...
God ide at søge og prøve at lære lidt af den vej :)
mvh Desiree

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 2. jul 2007 17:47

Benjamin skrev:Så det vil sige at han kan godt være Zobel aligevel og lave en Tortie eftersom at Zobel indeholder Cream eller hvad ?

Men det er meget muligt han kan være gul eftersom at hans mor var Tortie ikke ?
Jeg tror disse spørgsmål blev overset. :wink:

der er lige endnu et par spørgsmål.

Hvis moren er Tortie behøver hannen man sætter hende sammen med så at være gul eller Cream for at hun kan lave Tortie unger ?

skal en han være gul for at kunne lave Tortie unger ?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 3. jul 2007 20:15

Benjamin skrev:Så det vil sige at han kan godt være Zobel aligevel og lave en Tortie eftersom at Zobel indeholder Cream eller hvad ?

Men det er meget muligt han kan være gul eftersom at hans mor var Tortie ikke ?
En zobel kan ikke lave tortier. Det kan han kun hvis han er genetisk gul. Og ja der er stor sandsynlighed for at han er genetisk gul med en tortie mor (50% sandsynlighed).
Benjamin skrev: Hvis moren er Tortie behøver hannen man sætter hende sammen med så at være gul eller Cream for at hun kan lave Tortie unger ?
En tortie mor har 50% chance for at give det muterede gen videre til sine døtre så de bliver tortier og 50% chance for at hendes sønner bliver gule.

Man skal holde creme og cremebaserede farver langt væk fra gul og tortie. Det bedste er at parre sammen med sort, chokolade, dove, sølvgrå og gylden, da det giver de bedste kontrastfarver. Jeg foretrækker personligt tortier i sortbaserede farver som sort, chokolade og dove.
Benjamin skrev: skal en han være gul for at kunne lave Tortie unger ?
Ja :-)

Tortie hun x ikke-gul han = ikke-gule hunner + tortie hunner + ikke-gule hanner + gule hanner.

Tortie hun x gul han = tortie hunner + gule hunner + ikke-gule hanner + gule hanner

Ikke-gul hun + gul han = tortie hunner + ikke-gule hanner

Gul hun + gul han = 100% gule unger

Tror jeg fik alle mulighederne med... er møgtræt ;-)

Man skal jo så huske at dette også gælder alle dyr, der indeholder gul/tortie som en del af deres genotype.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 4. jul 2007 15:16

Så det vil sige at hvis denne unge er Tortie så er min han nødt til at være Langhåret Dominant Spot gul Skimmel I stædet for Zobel ikke sandt eller har jeg vendt det hele op og ned ?

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 5. jul 2007 09:01

Benjamin skrev:Så det vil sige at hvis denne unge er Tortie så er min han nødt til at være Langhåret Dominant Spot gul Skimmel I stædet for Zobel ikke sandt eller har jeg vendt det hele op og ned ?
Jeg tror det er mest sandsynligt det gule gen stammer fra hannen, selvom det måske godt kunne stamme fra hunnen. Men som regel vil man kunne finde lidt gult på en tortie hun.

Hvis din han er genetisk gul, så er der flere muligheder for farven:

gul umbrous
cremegul umbrous
evt. gulsort

Nu kan jeg jo ikke lige huske om ham overhovedet har fået zobel afkom. Hvis han har det med en ikke umbrous hun, så er han ihvertfald umbrous.

Jeg tror ikke han er gulsort, for han har fået en gylden unge sammen med en dove. Og hvis hun er korrekt farvebestemt, så kan det ikke lade sig gøre, hvis han også er genetisk sort.

Kan du ikke prøve at skrive hvilke farver unger han har fået med hvilke farver hunner?
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 5. jul 2007 15:09

Nu er det her jo hans første kuld på 10 unger hvor 5 er overlevet og morne er stadig Dove og måske også Tortie Ungerne var Dominant Spot Sort Og der var også en unge der havde Orange pletter men den nåede aldrig at få øjne så jeg så ikke om den var cinnamon men det er jeg meget sikker på at den var så der var sikkert også en Dom. Spot Cinnamon så er der Hvide unger som jo muligvis er Dom. Spot og Skimmel Så er der en Cream unge og En Zobel Skimmel og så en gylden og så er der jo måske også en lille Tortie hun. :lol:

Odgaard

Indlæg af Odgaard » 6. jul 2007 10:41

Det hjælper jo desværre ikke så meget. Han kan jo både være Ee eller ee. Du kunne jo prøve at parre ham med en creme. Hvis der så kommer andet end cremebaserede unger, så ved du at han er Ee.
Mvh. Pia

Benjamin

Indlæg af Benjamin » 6. jul 2007 11:04

Odgaard skrev:Det hjælper jo desværre ikke så meget. Han kan jo både være Ee eller ee. Du kunne jo prøve at parre ham med en creme. Hvis der så kommer andet end cremebaserede unger, så ved du at han er Ee.
Nu har jeg jo ikke alt det der du siger jeg skal prøveparre dem med men sjovt nok er jeg i gang med at anskaffe mig en cream hun i håb om at jeg kan lave Cream Skimmel unger men min zobel skimmel han så jeg får jo nog en cream jeg kan prøveparre ham med og så må vi se hvad han er. :wink:

Men hvis han nu er gul som du siger er det så ikke idiotisk at parre ham med en cream ? du siger jo selv at de to farver ikke må blandes.

Låst