Alt omkring opdræt, genetik, unger m.m.
-
Hamsterhjulet
Ok, tak for oplysningerne.. skulle lige til at spørge
Så vil jeg da gerne "låne" Bella til en lille "date" med Jamie
Men hvis der kommer unger - sørger du så selv for, at de bliver solgt til gode hjem, Billy The Kid?

Mvh. Fanni & Goldies

-
Billy The Kid
Ja da, I er alle velkomne til at reservere en sød lille skabning, men jeg ved jo ikke lige hvor mange der kommer endnu.
Hilsen medlem nr. 76. Dværghamster
-
Billy The Kid
tak for hjælpen jeg skriver det lige under hendes billed. i mappen Billeder.
Hilsen medlem nr. 76. Dværghamster
-
Hamsterhjulet
Jo, nu skal jeg så snart købe Jamies "rigtige" kone, og jeg har længe tænkt over, hvilken farve hun skal have. Nu tror jeg, jeg er kommet frem til det : dove eller dom. spot chokolade.
Hvis Jamie er langhåret gylden, og jeg parrer ham med en langhåret hundove eller en dom. spot chokolade, hvad får man så?
Hvis Jamie er langhåret gul, og jeg parrer ham med en langhåret hundove eller en dom. spot chokolade, hvad får man så?
Ja ja, jeg ved det godt, jeg er også gået igang med genetikken

Men jeg er ikke kommet så langt endnu..

Mvh. Fanni & Goldies

-
contraria
Hvis din han er gylden og ikke split for noget som hælst...
vil den med en Dove få: gylden split for sort og cinnamon.
vil den med en dom. spot chokolade få: gylden, dom. spot gylden. alle unger vil være split for rust.
Hvis din han er gul.
kommer det lidt and på om den er A_ ToY eller aa ToY.....
men uanset om han er A- eller aa så vil samtlige unger uanset om hun er dove eller dom. spot chokolade. blive tortie....
(og jeg har ikke læst tråden igennem for at finde ud af hvad din han ellers er genetisk... så har du skravet det på et tidspungt... så må jeg jo lige revuder mine svar....

)
de venligste hilsner amanda
-
Hamsterhjulet
Tak, for svaret, Amanda
Nej, jeg ved ikke, hvad han er genetisk endnu, men Bella er vist gravid, og føder d. 10. april, så dér finder jeg sikkert ud af det

Mvh. Fanni & Goldies

-
Benjamin
Hamsterhjulet skrev:Jo, nu skal jeg så snart købe Jamies "rigtige" kone, og jeg har længe tænkt over, hvilken farve hun skal have. Nu tror jeg, jeg er kommet frem til det : dove eller dom. spot chokolade.
Hvis Jamie er langhåret gylden, og jeg parrer ham med en langhåret hundove eller en dom. spot chokolade, hvad får man så?
Hvis Jamie er langhåret gul, og jeg parrer ham med en langhåret hundove eller en dom. spot chokolade, hvad får man så?
Ja ja, jeg ved det godt, jeg er også gået igang med genetikken

Men jeg er ikke kommet så langt endnu..

Hvis Jamie er Langhåret gylden og hvis du parrer ham med en chokolade (bb) vil du få gyldne unger og hvis Jamie er split sort vil du få sorte og gyldne unger du kan kun få chokolade hvis Jamie er split for sort og rust og da rust ikke er særligt udbredt skal du ikke regne med at han bærer på det.
Parrer du ham med en Dove (aa pp) vil du få gyldne unger og sorte unger hvis jamie er split sort du vil kun kunne få Dove hvis Jamie er split for cinnamon og sort altså (Aa pp) han skal være split for cinnamon for at der kan opstå rødøjede varianter.
Parrer du Jamie med en Langhåret hun bliver alle unger langhårede.
hvis Jamie er gul og du parrer ham med en Dove (aa pp) eller en Chokolade (bb) vil der kunne komme gule og gyldne vil jeg mene hvis der skal opstå sort kræver det igen at Jamie er split for sort og han skal også være split for cinnamon og rust for at kunne lave rødøjede og chokolade unger.
Ungerne kan jo så både blive Tortie og Gule hvis jamie er gul.
Men jeg tror altså ikke han er gul.

Venlig Hilsen Benjamin... Hamsters are like popato Chips, you can´t just have one.

smil det smitter, GMH er ikke en sygdom men en Livsstil
-
Hamsterhjulet
Tak for dit svar også, Benjamin
Haha, ja, det ved jeg godt, du synes. Men altså - man kan jo aldrig være sikker, før man har prøveparret ham

:D
Mvh. Fanni & Goldies

-
contraria
nu har jeg kort skimtet tråden igennem...
jeg vil sige han er gylden. (er de andre han gik sammen med også hans søskende...)
så vil jeg skyde på han genetisk (det du med 75 % kan regne med han er)
A_ Ee Pp ll (A_ = gylden, Ee = split for creme, Pp = split for cinnamon, ll = langhåret)
bella er genetisk aa B_ Ee ll P_ rxrx
tager lige denne parring først. (man sammenligner kun dem som de har tilfælles i den oven over ståene koder)
A_ + aa = Aa og _a (sort er kun muligt hvis din han er split for det og den _ døkker over et a)
Ee + Ee = EE, Ee og ee (EE = ikke creme, Ee = ikke creme men split for det, ee = creme)
Pp + P_ = PP, P_ og _p (PP = ikke cinnamon, Pp ikke cinnamon men split for det, _p = betyder at der er en mikro chance for at _ dækker over at bella har arvet et cinnamon gen fra en af sine forældre, og derfor er kan være split for det. kommer der rødøjet unger i dette kuld er bella split for cinnamon = Pp)
da begge hamstre er ll vil alle unger også blive ll. og da ll er gen koden for langhår. vil alle unger blive langhåret.
_________________________________________________________________________________________
din han er genetisk (regner igen med at han gik sammen med søskende)
A_ Ee Pp ll
parret med en dove = aa pp
A_ + aa = Aa og _a
Pp + pp = Pp og pp
ud fra disse koder vil der ku aflæses at de enten bliver
Aa Pp = gylden som er split for cinnamon
Aa pp = cinnamon
_a Pp = split for sort og cinnamon
_a pp = rødøjet ? split for sort
________________________________________________________________________________________
din han er genetisk (regner igen med at han gik sammen med søskende)
A_ Ee Pp ll
parret med en dom. spot chokolade = aa bb Dsds
A_ + aa = Aa og _a
dsds + Dsds = dsds og Dsds (da dom.spot er dominant og din han ikke er dom. spot. vil konklutionen være at han er dsds)
ud fra dette vil der ku aflæses at.
Aa dsds = gylden
_a dsds = ? split for sort
Aa Dsds = dom. spot gylden
_a Dsds = dom. spot ? split for sort.
__________________________________________________________________________________________
er han gul.. hvilket jeg finder meget usansynligt. er han genetisk nok være Ee Pp ToY
og der kan regnes med at der vil komme det samme udfald som i parringerne her over bare hvor 50 % er Toto eller ToY
de venligste hilsner amanda
-
Hamsterhjulet
Tusind tak, Amanda
Så fik jeg overblik over situationen
Ja, er ret sikker på, det var hans søskende, de var nemlig alle sammen lige store, og ca. 5 uger gamle. Der var Jamies farve, og så var der nogle rødøjede hvide.

Mvh. Fanni & Goldies