hvad synes i??????

Alt hvad der falder uden for de øvrige emner hører til her. Det kan være alt fra snik snak, med de øvrige forum brugere, til diskussioner om alt mellem himmel og jord.
AnnaR

Indlæg af AnnaR » 5. nov 2008 18:44

Min mening er at der er ingen tvivl om at rex og caroline er meget søde. Og måske ville jeg da også selv ha mig en rex hvis chancen tilbød sig. Men jeg er dog overbevidst om at hamsteren bruger sine knurhår enormt meget. Når den snuser til noget eller ind i et rør bruger den de tusinder af nerver i knurhårene til at fornemme hvor stort røret er for at finde ud af om den selv kan være der. En rex hamster ville være dårligere stillet i naturen det er jeg ikke i tvivl om, men i fangeskab er der ikke trusler for dyret. Dens syn er svækket og den ser bedst i mørke. Den bruger sine føle og høre sanser enormt meget, mere end vi tror.

Anne-Hedvig

Indlæg af Anne-Hedvig » 27. dec 2008 03:34

Caroline ønsker god jul til alle på DHF. Hun er her i ferd med å gnage seg gjennom min perm med matoppskrifter!

Billede

Crulltotten snuser på julekaken:

Billede

Anne-Hedvig

Indlæg af Anne-Hedvig » 3. jan 2009 04:45

burrus skrev:
Æda skrev:Undskyld at jeg spørger...  :D
Men har rex'er ingen øjenvipper?
jo men de er også krøllet som resten af pelsen :wink:
Kanskje jeg er sløv, men jeg har egentlig aldri lagt merke til Carolines øjenvipper--?
Vedhæftede filer
DSC_0493.jpg
DSC_0493.jpg (159.77 KiB) Vist 5565 gange

burrus

Indlæg af burrus » 3. jan 2009 08:13

Anne-Hedvig skrev:
burrus skrev:
Æda skrev:Undskyld at jeg spørger...  :D
Men har rex'er ingen øjenvipper?
jo men de er også krøllet som resten af pelsen :wink:
Kanskje jeg er sløv, men jeg har egentlig aldri lagt merke til Carolines øjenvipper--?
tja hva ved jeg  :lol:

et af de mange fine argumenter som bruges for at rex er "dyreplageri" i bla tyskland er at de buede øjenvipper skulle kunne genere øjnene/gå ind i øjnene...

jeghar aldrig selv kigget efter øjenvipper på nogle af mine hamstere :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 10:41

Nu har jeg jo haft problemer med hamstere, hvis øjenvipper (eller noget) sad forkert (ikke rex). Og man kan normalt ikke se en hamsters øjenvipper (med de bare øjne).

Man vil ikke være i tvivl om det, hvis hamsterens øjne er irriterede. Man vil  måske kunne se øjenvipperne der bøjer ned til øjet, hvis man kigger efter. Og man vil i hvert fald kunne se at hamsteren kniber øjet sammen.

Problemet med øjenvipper, der rammer øjet, er, at de kan ridse øjet og både ødelægge det og skabe sår og infektion.

Men hvis man kigger på sin hamster, tror jeg ikke man ville kunne undgå at opdage det.
Måske har tyskerne bare haft nogle ekstreme tilfælde eller nogle tilfældige blandinger af rex og øjenproblemer. Vi ved jo allesammen hvordan en fjer kan blive til en hel hønsegård...

burrus

Indlæg af burrus » 3. jan 2009 10:47

Lykke skrev: Måske har tyskerne bare haft nogle ekstreme tilfælde eller nogle tilfældige blandinger af rex og øjenproblemer. Vi ved jo allesammen hvordan en fjer kan blive til en hel hønsegård...
tja ingen har faktisk oplevet nogle særlige tilfælde med at rex pelsen sku være til gene for hamsteren :wink:
hverken i tyskland, sverige eller andre steder har man kunne dokumentere at det var rex-pelsen der var skyld i de få tilfælde af øjeninfektioner eller sammenfiltret pels hos rex :wink:  
sjovt... jeg har nu ellers tit hørt om at alle andre typer pels også kan filtre så meget at man må klippe det af (langhårs) og øjeninfektioner (både langhårs og korthårs - men er det pelsen eller bundstrøet :wink: hvem ved... det betyder jo intet så længe det ikke er rex :wink: )

sådanne ting som manglende pleje eller forkert bunstrø kunne de jo aldrig finde på at sige når det handler om at en rex filtre eller får øjeninfektion (tror jeg har hørt om hele FIRE tilfælde i hele europa :shock: ) - NEJ det MÅ være rex-pelsen skyld udelukkende :? uanset hvor meget eller lidt man gør for hamsteren :roll:  :lol:
Pia B
.. et lille opdræt af ørkenrotter - kig også forbi den nye infoside for ørkenrotter: www.orkenrotte.dk

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 3. jan 2009 12:12

Lykke skrev:Nu har jeg jo haft problemer med hamstere, hvis øjenvipper (eller noget) sad forkert (ikke rex). Og man kan normalt ikke se en hamsters øjenvipper (med de bare øjne).

Man vil ikke være i tvivl om det, hvis hamsterens øjne er irriterede. Man vil  måske kunne se øjenvipperne der bøjer ned til øjet, hvis man kigger efter. Og man vil i hvert fald kunne se at hamsteren kniber øjet sammen.

Problemet med øjenvipper, der rammer øjet, er, at de kan ridse øjet og både ødelægge det og skabe sår og infektion.

Men hvis man kigger på sin hamster, tror jeg ikke man ville kunne undgå at opdage det.
Måske har tyskerne bare haft nogle ekstreme tilfælde eller nogle tilfældige blandinger af rex og øjenproblemer. Vi ved jo allesammen hvordan en fjer kan blive til en hel hønsegård...
Altså min dværghams Microsoft, har vist det der med øjenvipperne, vi har prøvet at behandle det 5 gange, men det vil ikk gå væk :cry:  :cry:  :?
Betændelsen går ikk væk, og øjet virker tørt....:
Billede

Ved ikke hvad jeg mere kan gøre for hende...

Lykke

Indlæg af Lykke » 3. jan 2009 14:22

ZannDra skrev:
Lykke skrev:Nu har jeg jo haft problemer med hamstere, hvis øjenvipper (eller noget) sad forkert (ikke rex). Og man kan normalt ikke se en hamsters øjenvipper (med de bare øjne).

Altså min dværghams Microsoft, har vist det der med øjenvipperne, vi har prøvet at behandle det 5 gange, men det vil ikk gå væk :cry:  :cry:  :?
Billede

Jeg kan ikke se på den om det er det, men det ser i hvert fald ikke godt ud! Sådan så mine ikke engang ud - jeg kunne bare se at der var noget galt.

Har du snakket med dyrlægen om, at det ikke går væk? Det lyder meget mærkeligt.
Men hvad mener du med at der både er betændelse og at øjet er tørt?

Her er et par forslag:

Jeg fik at vide, at hamstere (der var jo tale om unger) kunne vokse sig fra det, fordi der er fedtdepoter under (i?) øjenlågene. Hvis hamsteren tager på, løftes vipperne. Hvis din hamster er slank, var lidt federe kost måske en mulighed.

Jeg fik opereret en af mine (det kostede så 400 kr., men det var jo til at leve med). Jeg ved ikke om man kun kan gøre det på unger eller om vipperne også kan sætte sig på en bedre måde hos voksne.

Jeg har hørt herinde (var det fra Jeanne?), at hos marsvin med det problem plukker man øjenvipperne. Hvis man har pillet dem væk (eller klippet dem), kan de jo ikke genere. Men jeg kender ikke noget til bivirkninger eller om man kan gøre det på hamstere.

Det største problem med hamstere er jo at de er så små, at de er svære at bedøve.

Jeg synes også, du måske skal overveje aflivning, hvis I ikke kan få bugt med det. Jeg fik at vide, at det var til ret stor gene for sådan et lille pus. Dyrlægen sagde "vi ved jo allesammen hvordan det er at have noget i øjet" og når jeg tænker efter, ville jeg ikke synes, det var fedt at have "noget i øjet" hele tiden.
Hvis I har prøvet at behandle det 5 gange, har den jo haft det længe og kan have fået sår på øjet og så er det måske svært at gøre ret meget ved. Men det må dyrlægen kunne se.

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 4. jan 2009 06:31

Lykke skrev:
ZannDra skrev:

Billede

Jeg kan ikke se på den om det er det, men det ser i hvert fald ikke godt ud! Sådan så mine ikke engang ud - jeg kunne bare se at der var noget galt.

Har du snakket med dyrlægen om, at det ikke går væk? Det lyder meget mærkeligt.
Men hvad mener du med at der både er betændelse og at øjet er tørt?

Her er et par forslag:

Jeg fik at vide, at hamstere (der var jo tale om unger) kunne vokse sig fra det, fordi der er fedtdepoter under (i?) øjenlågene. Hvis hamsteren tager på, løftes vipperne. Hvis din hamster er slank, var lidt federe kost måske en mulighed.

Jeg fik opereret en af mine (det kostede så 400 kr., men det var jo til at leve med). Jeg ved ikke om man kun kan gøre det på unger eller om vipperne også kan sætte sig på en bedre måde hos voksne.

Jeg har hørt herinde (var det fra Jeanne?), at hos marsvin med det problem plukker man øjenvipperne. Hvis man har pillet dem væk (eller klippet dem), kan de jo ikke genere. Men jeg kender ikke noget til bivirkninger eller om man kan gøre det på hamstere.

Det største problem med hamstere er jo at de er så små, at de er svære at bedøve.

Jeg synes også, du måske skal overveje aflivning, hvis I ikke kan få bugt med det. Jeg fik at vide, at det var til ret stor gene for sådan et lille pus. Dyrlægen sagde "vi ved jo allesammen hvordan det er at have noget i øjet" og når jeg tænker efter, ville jeg ikke synes, det var fedt at have "noget i øjet" hele tiden.
Hvis I har prøvet at behandle det 5 gange, har den jo haft det længe og kan have fået sår på øjet og så er det måske svært at gøre ret meget ved. Men det må dyrlægen kunne se.
Ja vi har snakket med dyrlægen og hun har kigget på hende, efter behandlingerne, men hun mente ikke at hun kunne gøre mere :(  :?

Det kan godt være at hun kan vokse fra det med fed kost - hun er meget lille - bare 25 gram. Men hvordan kunne jeg gøre hendes kost fed? Hun får vitakraft kugler.

Det med at plukke hendes øjenvipper - puha . det var i forvjen ret svært at dryppe hendes øje.
Men tror ikke at det er umuligt.

Når jeg kigger i hendes øje, så ER det ikke tørt, men der ligger en hinde halvvejs over øjet, der gør at det ser mat ud.
Når jeg åbner hendes øje, så ser det ikke umiddelbart ud til at der er sår på selve øjet.

Ang aflivning, så har vi da snakket om det, men hun er ellers meget frisk og frejdig.

Tror jeg vil prøve det med at fede hende op, og hvis ikke det hjælper, så vil jeg snakke med dyrlægen om plukning af hendes øjenvippe.

Mange tak for din hjælp!

Lykke

Indlæg af Lykke » 4. jan 2009 10:35

Det var så lidt.

Fed kost er f.eks. masser af nødder, solsikker, sojabønner, hampfrø, raps og færre korn (hvede osv.)
Jeg ved ikke, om det kan hjælpe, men det er da forsøget værd.

ZenZen

Indlæg af ZenZen » 4. jan 2009 12:36

Tak :D
Har også givet hende lidt smør på en finger - det kun hun li!
Tillykke med fødselsdagen i øvrigt! :fest2:  :fest:  :fest2:

susanne Nielsen

Indlæg af susanne Nielsen » 15. aug 2010 07:21

KAN GODT SE AT DET ER ET GAMMELT INDLÆG.

Men det billede og den sygdomshistorie Zen Zen har lagt ud af sin dværghams ligner vores lille Putte, så blev selvfølgelig intereseret i det videre forløb: Fik du hende i en vellykket behandling?

Jeg overvejer pt. om jeg skal tage til dyrelægen og få min egen aflivet, synes jeg har prøvet alt :cry: . Omvendt så ser det ikke ud til at hun lider overhovedet, spiser, drikker, gnaver, graver, løber i sit hjul m.v. PUHA det er svært

Besvar