Tænker lidt hvad må hamstere egentlig få at spise både godbider og andet og hvad må de bare ikke få eller kun få i små mængder?
Vil gerne give min lille hams noget af spise af hånden så jeg er sikker på hun får lidt mad, når nu det ikke ser ud som om hun spiser ret meget.. Og måske kan jeg finde noget hun gider have som godbidder..
Hvad må de få
Dyrenes Beskyttelse skriver følgende:
Hvis du er usikker på, om din hamster ikke spiser nok, så prøv at veje hende og tjek på nettet om hun ca. lever op til normalen
Noget som min hamster er superglad for at få som snacks er solsikke- og græskarkerner og han her helt vild med rosiner (uden sukker) og som frisk kost er han specielt glad for broccoli, agurk og gulerødderSom grundfoder til hamsteren kan man benytte færdigblandet hamsterfoder fra en dyrehandel. Det skal være foder, der er blandet specielt til hamstere, og køb aldrig foder i plastikposer.
Derudover kan man tilbyde hamsteren lidt grønt og frugt – mælkebøtter, frugtblade og frugtgrene med knopper er også en meget god idé. Husk det ikke må indeholde skadelige stoffer, det må f.eks. ikke være sprøjtet. Frugt og grønt, ligeledes gerne økologisk/usprøjtet, gives i små mængder, og husk at netop frugt og grønt hurtigt fordærves i et forråd. Hø/halm kan ikke anbefales som foder og redemateriale, da de skarpe ender derfra kan forårsage skader på hamsternes kindposer.
De fleste tror, at hamsteren udelukkende æder planteføde, og den lever da også overvejende af plantefrø og grønt. Men hamsteren spiser også insekter og larver. Tilbyd den derfor små dyr som foder i fangenskab. Melorme, græshopper o.l. kan købes, men man kan også selv finde insekter, larver og regnorme, som kan gives til hamsteren. Bryder man sig ikke om at have levende insekter i huset, kan i stedet bruges foderblandinger til insektædende fugle. Et par gange om ugen vil hamsteren gerne have en lille bid rå kalvelever eller hakket okse- og kalvekød. Giv den f.eks. et lille stykke, hvis der alligevel er okse- eller kalvekød i huset.
Godbidder til hamsteren kan være nødder, grankogler, rosiner, jordnødder og lignende – dog ikke saltede jordnødder!
Hamsteren skal altid have fri adgang til frisk drikkevand (skiftes dagligt), helst i en drikkeflaske.
Hvis du er usikker på, om din hamster ikke spiser nok, så prøv at veje hende og tjek på nettet om hun ca. lever op til normalen
Jeg undersøgte det, da jeg fik hamster og fandt en del engelske sider med hvad man skulle undgå at give hamstre og hvad man kan give dem uden problemer.
Den bedste side, jeg fandt, er denne:
http://www.hamsterific.com/hamsterunive ... dlist.html
Den bedste side, jeg fandt, er denne:
http://www.hamsterific.com/hamsterunive ... dlist.html