Newbie hammi ejer brug for jeres erfaring

Beskrivelse mangler
Låst
Isa/DeLaCreme

Newbie hammi ejer brug for jeres erfaring

Indlæg af Isa/DeLaCreme » 3. jun 2011 18:20

Noget baggrund:
Blomst er min 1 hamster (guldhammi). Hendes livs første 6 mdr. var hendes hjem en tilbygnings igloo  :(  hos gamle ejer. Jeg tog hende fluks for at "redde" hende og give hende det fede hamsterliv istedet for. Jeg har nu haft hende et par mdr.

Ak, ak. Først fik hun nyt bur. Akvarie på 80x40 og 50 i højden og hjul på ø 26.
Buret startede hun med at stikke af fra, gemte sig i min væg og var der i 4 dage mens jeg var ved at dø af skræk  :oops:

Siden... er alt Blomst drømmer om er friheden. Når hun er ude og rende går der max 10 minutter så prøver hun at gnave sig vej ind i væggen eller ned i gulvet på de steder hvor hun kan lugte friheden. Paneler, stik kontakter og radiator rør. Hun beskæftiger sig ikke med noget andet selvom hun har hele stuen.

I buret har hun ikke madskål. Jeg strør foder hver aften så hun i det mindste skal bruge lidt energi på at finde det. Men det tager jo ikke lang tid for hende  :?
Jeg har så prøvet forskellige tips læst her på nettet fx toilet rulle bukket i begge ender og med frisk hk oksekød i. Grankogler med foder i osv. Hun gider det ikke.
Hun gider ikke gnave i grene, ting, whatever medmindre det fx er et gulvpanel. Hun laver ikke tunneler og huler, kun sin soverede.

Hun er tam og tillidsfuld men har ikke ro til at sidde stille i to sekunder og kæle fx. Tager jeg hende andre steder end gulvet, fx sofa laver hun bare et stagedive. Det eneste hun fokuserer på er at lkomme ned på gulvet så hun måske kan finde en vej ud.

Og hver aften sidder hun jo og kigger forventningsfuldt på mig og vil "noget". Men jeg ved ikke hvad jeg skal gøre mere for hende. Jeg vil hende det alt hun ønsker men jeg kan jo ikke give hende friheden.

Så hvad gør jeg ?

Wampi

Indlæg af Wampi » 3. jun 2011 18:44

skaf en hamsterbold til hende.. så kan hun ræse rundt alt det hun lyster uden du skal bekymre dig om at hun måske bliver stegt ved at bide i en ledning eller sidder fast i et panel et sted...

hamstere er desværre ikke særlig tit nussedyr.. de er aktive når de er vågne og nysgerrige...

med maden prøv at ligge det før end du putter bundmaterialet i buret næste gang så hun skal helt ned i bunden efter det...

det med gnaveting kan være fordi hun får stillet sin gnavelyst ved tingene hun bider i udenfor buret så dem indeni buret ikke er særlig interessante efterfølgende...

deres hop fra sofa og lign er klassisk.. de kan ikke se særlig langt så hun kan faktisk ikke se hvor langt der er ned hun prøver bare for at komme videre til noget nyt da hun mener hun har set nok af f.eks. sofaen...

prøv at lave en kravlegård/hyggebur/legeplads til hende... behøver ikke være lige så stort som hendes eget bur men det skal være med ting hun ikke har i sit eget bur...

her har hun f.eks. et andet bur med tremmer som jeg har et gammelt håndklæde i som ligger i folder og en platform samt en papkasse fra popcorn med huller i begge ender.. det bruges når hendes bur skal skiftes og har flere gange siddet og haft svært ved at få hende ud igen for at hun skulle hjem.. så anderledes end hendes eget bur med nye ting hun ikke kender...
Elsker vores søn, Erik, 19-09-11

Isa/DeLaCreme

Indlæg af Isa/DeLaCreme » 4. jun 2011 07:41

wow tak for dit lange uddybende indlæg,- skønt  :D

Jeg har allerede en hamsterbold. Og hun går også op i den frivilligt og jeg brugte den meget i starten. Men jeg har læst en masse om at den også kan være skadelig for dem. At de kan pip i kysen. Og tilsidst fik jeg så dårlig samvittighed at jeg holdt op med at bruge den.

Hun rør heldigvis ikke ledninger. Og hun får jo selvfølgelig ikke lov til at gnave i paneler og lign. Så snart hun gør det må jeg smide hende i bur for selvom jeg flytter hende går hun direkte derhen igen og fortsætter. Hun er en meget fræk hammi  :oops:

Nussedyr vidste jeg godt de ikke var. Og det er helt ok.

Foder under bunddækket-check og noteret  :D

Hun har slet ikke trang til at gnave andet end hvis hun aner et snif af friheden. Jeg kan jo straks høre når hun gnaver i noget og det er ikke ret mange gnav før jeg flytter hende. Ellers splitter hun jo lejligheden ad. Hun er bare ikke en gnaver overhovedet. Jeg har prøvet birkegrene med og uden blade, æble, ting med bark på, kork, birk, pap, lokket med mad også. Niks. Nada ingen gnavelyst.

Jeg har også prøvet det med løbegård. Først brugte jeg mit badekar simpelthen fordi hun ikke ville kunne stikke af derfra. Tæppe i bunden og så fyldte jeg det op med...ja alt muligt fra min lejlighed som hun kunne kravle rundt i, og på og snuse osv.
Ingen interesse.
Jeg prøvede også at gemme mad der i,- altså i tingene i badekaret. Hk oksekød osv. Ingen interesse. Efter få mins stod hun og ville op af kanten.

Ligeså med sådan en hamster løbegård. Ikke spændende nok,- ase mase ud jeg vil (hun er ret kreativ og god til at stikke af).

Tæppe med folder har jeg forsøgt i sofaen. Ikke spændende.

Wampi

Indlæg af Wampi » 4. jun 2011 11:37

grunden til håndklædet i et bur er godt er fordi hun så ville gnave i det for at komme igennem det... og ved at det ikke bruges af jer så dufter det som hendes eget...

har også selv prøvet med grene og det var heller ikke her den store succes...

hmmm... ellers er der de der snackpinde med forskelligt guf på... hvis man lader pindene hænge efter de er tømt så har jeg oplevet at de bliver brugt som bidepinde...

hvis det er mest i paneler og lignende hun gnaver når hun er ude så kan det tænkes at hun kan lugte noget indeni som hun tror er noget hun kan spise... eller bruge i reden... bedste er at sørge for at hun ikke kan komme hen til steder hvor der ser ud til allerede at være små revner eller lignende hun ville kunne få fat i... brug papkasser, mapper, håndklæder, tæpper osv til at sætte op så hun ikke kan komme derhen...

har også selv haft en udbryderhamster som fandt ud af at hvis hun løb sin hamsterbold ind i væggen med en hvis fart gik låget løst og hun kunne åbne det og kravle ud...

Isa/DeLaCreme

Indlæg af Isa/DeLaCreme » 4. jun 2011 12:10

Derfor har jeg tape på hamsterkuglen når hun er ude *g*.

Hvis man lægger et håndklæde i buret...hvad så med evt. stoftrevler ? Jeg tænker om de ikke kan vikle sig om poter, tænder osv eller er det overdreven forsigtighed ?

Jeg kan desværre ikke dække min stue af rundt ved alle panelerne så hun ikke kan dufte friheden. Det er simpelthen uladsigggørligt desværre.
Nåh men da rart at vide jeg ikke er helt idiot og hun vist er en tricksy hammi.
Snackpinde har jeg skam også prøvet  :roll:  :lol:

Wampi

Indlæg af Wampi » 4. jun 2011 12:58

prøv dig frem det skal helst være de der frotte håndklæder.. det er dem jeg synes er nemmest selv at rive i stykker... har endnu ikke oplevet hamster have nogen som helst problemer med at komme igennem det... plejer at tage mine sådan ca. 10 min at gnave store huller i de håndklæder de har fået :P de trevler jeg har fundet har været tæt på støv når de har brugt det i reden...

men ja har også selv haft opfindsomme hamstere.. f.eks. Smukke der så hvordan vi åbnede hendes bur og gjorde det selv så hun pludselig sad inde på stuegulvet og kiggede under bordet vores kammerat sad ved... han blev ret forskrækket faktisk...

Isa/DeLaCreme

Indlæg af Isa/DeLaCreme » 4. jun 2011 14:20

og gjorde det selv så hun pludselig sad inde på stuegulvet og kiggede under bordet vores kammerat sad ved
:lol:  boh  :lol:

Låst