Kan ikke helt finde ud af om min hamster er ok eller hvad?
Kan ikke helt finde ud af om min hamster er ok eller hvad?
Forleden dag da jeg havde min ene hamster ude så jeg at den havde fået et hø strå op i numsen og at den var hævet under maven, især ved bagbenene. Strået blev selvfølgelig fjernet og jeg har haft den under nøje opsyn siden og har sikret mig at den kan komme af med afføring og at det ser normalt ud. Jeg ved ikke om strået og hævelsen nødvendigvis hænger sammen så jeg har decinficeret buret og ladet være med at give den hø, da jeg tænker at det må kradse ubehageligt hvis man er lidt sart på mavsen. Den er fugtig under maven. Tænker om det er hævelsen der gør at den tisser ned af sig selv?
Udover dette så er den frisk, spiser godt, aktiv og er nysgerrig og kærlig som den plejer.
skal jeg være urolig? Kan jeg evt bade den for at hjælpe den med at holde maven ren?
Udover dette så er den frisk, spiser godt, aktiv og er nysgerrig og kærlig som den plejer.
skal jeg være urolig? Kan jeg evt bade den for at hjælpe den med at holde maven ren?
Man kan godt bruge hø, men skal passe lidt på.
Din version har jeg aldrig hørt om, men hvis høet er stift, er der risiko for, at hamsteren punkterer sine kindposer, hvis den propper det i munden.
Hvis den har fået et høstrå op i numsen, kan det måske have ramt noget, f.eks. blæren, og punkteret det på samme måde. Jeg ved det ikke.
At den er fugtig under maven kan have noget med sved/ varmen at gøre eller måske duftkirtlen på maven, hvis det er en dværghamster.
Jeg havde en dværghamsterhun, der tissede på sig selv, men det var mest nede i området mellem benene og over halen - ikke på maven som sådan. Der kan være mange grunde til at en hamster tisser på sig selv (bl.a. blærebetændelse, blæresten, knuder - og måske også hvis den har fået prikket til noget).
Hævelsen/ irritation kunne godt hænge sammen med tis, da urin virker ætsende og kan give hamsteren åbne sår.
Min hun var også helt okay ellers.
Det lyder som om du har holdt godt øje med den, men jeg ville nok selv overveje at ringe til dyrlægen og høre.
Din version har jeg aldrig hørt om, men hvis høet er stift, er der risiko for, at hamsteren punkterer sine kindposer, hvis den propper det i munden.
Hvis den har fået et høstrå op i numsen, kan det måske have ramt noget, f.eks. blæren, og punkteret det på samme måde. Jeg ved det ikke.
At den er fugtig under maven kan have noget med sved/ varmen at gøre eller måske duftkirtlen på maven, hvis det er en dværghamster.
Jeg havde en dværghamsterhun, der tissede på sig selv, men det var mest nede i området mellem benene og over halen - ikke på maven som sådan. Der kan være mange grunde til at en hamster tisser på sig selv (bl.a. blærebetændelse, blæresten, knuder - og måske også hvis den har fået prikket til noget).
Hævelsen/ irritation kunne godt hænge sammen med tis, da urin virker ætsende og kan give hamsteren åbne sår.
Min hun var også helt okay ellers.
Det lyder som om du har holdt godt øje med den, men jeg ville nok selv overveje at ringe til dyrlægen og høre.
-
hjælp!!
hvergang efter jeg har skiftet min hamster opfører den sig mærkeligt og så er det som om den nyser hvad fejler den!?
ejer af 2 hyperaktive roborowskier
Re: hjælp!!
Det er fordi din hamster er en smule forvirret og overrasket over forandringen. Du skal tænke på, at det jo er hele dens "hjem", som du tømmer ud, og fylder op igen, så den kan godt blive lidt overvældet.speed hamster skrev:hvergang efter jeg har skiftet min hamster opfører den sig mærkeligt og så er det som om den nyser hvad fejler den!?
Mht. at den nyser, så er det nok fordi du bruger spåner, vil jeg gætte på. Savsmuldet i disse spåner støver en hel del, når man lige har fyldt et bur op, og når du så sætter hamsteren i buret igen, vil den få dette støv i næsen, og nyse for at få det ud igen.
Vent evt. et lille stykke tid med at sætte hamsteren i buret til støvet har lagt sig, og gem lidt af den gamle redemateriale og foderforråd, så skulle den gerne føle sig lidt mere "hjemme"
Mvh Mette og guldhammien Naya (o: Sov sødt mine to drenge, Malthe og Mikkel <3.
-
Støvet er jo stadig så småt, så det kan komme op igennem Hvilket hø bruger du? Alm. hø er for "strækt" og kraftigt til de små pus.
De kan komme til at rive hul i deres kindposer, hvis de spiser det.
Jeg ville anbefale dig at kigge her; http://www.lux-shoppen.dk/stroeelse-c-37_23.html efter en anden slags strøelse til både at erstatte høet og spånerne
De kan komme til at rive hul i deres kindposer, hvis de spiser det.
Jeg ville anbefale dig at kigge her; http://www.lux-shoppen.dk/stroeelse-c-37_23.html efter en anden slags strøelse til både at erstatte høet og spånerne
Faldt lige over denne kommentar derinde;
"Høvlspåner/savsmuld er ikke godt som bundstrø. Led efter strø, der ikke er baseret på fyrretræ.
Høvlspåner og smuld lavet af fyrretræ afgiver nogle giftstoffer (phenoler), som kan give luftvejsproblemer for rotterne, hvis det bruges over en længere periode. Det er oftest heller ikke særligt godt til at dæmpe lugtgener. Der findes mange forskellige slags strø på markedet og hver har sin egen favorit. Prøv dig frem.
fra Gnaverforum.dk af Kenny Jensen"
"Høvlspåner/savsmuld er ikke godt som bundstrø. Led efter strø, der ikke er baseret på fyrretræ.
Høvlspåner og smuld lavet af fyrretræ afgiver nogle giftstoffer (phenoler), som kan give luftvejsproblemer for rotterne, hvis det bruges over en længere periode. Det er oftest heller ikke særligt godt til at dæmpe lugtgener. Der findes mange forskellige slags strø på markedet og hver har sin egen favorit. Prøv dig frem.
fra Gnaverforum.dk af Kenny Jensen"