Hej Hamsterland
Vi er både nye på siden og nye hamster ejere. Vi har brug for rådgiving.
Vi har to dværg hamstere, som er søskende og er omkring 2 måneder nu. Vi har et stort og mindre habitrail bur, plus to transport burer koblet sammen med at alle de rør der følger med og 3 løbehjul.
De ser ud til at hygge sig med hinanden og de sover næsten altid sammen, MEN de har også deres ynglingsgemmested, hvor vi ofte kan høre hvine lyde fra. Det er mest når den ene har været på opdagelse og kommer tilbage hvor den anden ligger og sover, at de brokker sig til hinanden. Den hule de bedst kan lide er 8cm*8cm*8cm, måske skal den være større?
Vi tolker det lidt, som den ene bliver vækket og brokker sig, ligesom vi også ville gøre. Skal vi ligge mere i det?
Vi har nogle få gange set aggresivitet fra dem, men ikke vildt. Det er jo to hanner. Dog humper den ene den anden og dominerer den, hvor den anden så protesterer og hviner.
Vi overvejer at skille dem ad, men først håber vi kan få nogle råd her. Jeg føler det vil være lidt synd at skille dem ad, for de ligger jo og sover sammen nu.
Vi håber i kan hjælpe os!
gå sammen eller hver for sig?
Jeg synes, det lyder som om I skal overveje kraftigt at skille dem ad. Dværghamstere kan ofte ikke gå sammen og du beskriver mange tegn på at de stresser hinanden og slås.
De kan godt hygge sig eller acceptere hinanden ind imellem og så slås det næste øjeblik.
Og det kan desværre pludselig gå helt galt.
Det er mere synd, hvis de stresser hinanden eller i worst case slår hinanden ihjel, end at de skal gå alene. For det er jo det at vi tvinger dem til at være for meget sammen, der skaber problemet.
Jeg forstod ikke ordet "humper" - men er du sikker på, at de begge er hanner? Mange har svært ved at se forskel, især på unger.
De kan godt hygge sig eller acceptere hinanden ind imellem og så slås det næste øjeblik.
Og det kan desværre pludselig gå helt galt.
Det er mere synd, hvis de stresser hinanden eller i worst case slår hinanden ihjel, end at de skal gå alene. For det er jo det at vi tvinger dem til at være for meget sammen, der skaber problemet.
Jeg forstod ikke ordet "humper" - men er du sikker på, at de begge er hanner? Mange har svært ved at se forskel, især på unger.
Jeg har haft to oplevelser med hamstre sammen - en god og en skidt
To hamstre har gået sammen i tæt på to år. De har aldrig været aggressive imod hinanden, men har ofte "brokket sig" i sove situationen. Den ene møvede nemlig altid rundt og ville sove ovenpå den anden og så brokkede den sig og de fik lagt sig til rette og der var ikke mere.
Den anden oplevelse var to hamstre der puttede sig sammen og alt gik fint de første dage efter jeg havde fået dem. Så begyndte piveriet i sovehuset og de blev mere og mere aggressive imod hinanden. De blev skilt ad men den ene havde nået at få et hul i øret hvor den anden havde bidt den. Og de kan gøre ret meget skade på hinanden hvis ikke de bliver skilt.
Efter meget læsning på forummet her, så er første senarie en sjældenhed. Jeg fik endda at vide hos dyrehandlen ved mit første hamsterkøb at de sagtens kunne gå sammen og var sociale dyr. De ved sgu ikke altid hvad de har med at gøre
To hamstre har gået sammen i tæt på to år. De har aldrig været aggressive imod hinanden, men har ofte "brokket sig" i sove situationen. Den ene møvede nemlig altid rundt og ville sove ovenpå den anden og så brokkede den sig og de fik lagt sig til rette og der var ikke mere.
Den anden oplevelse var to hamstre der puttede sig sammen og alt gik fint de første dage efter jeg havde fået dem. Så begyndte piveriet i sovehuset og de blev mere og mere aggressive imod hinanden. De blev skilt ad men den ene havde nået at få et hul i øret hvor den anden havde bidt den. Og de kan gøre ret meget skade på hinanden hvis ikke de bliver skilt.
Efter meget læsning på forummet her, så er første senarie en sjældenhed. Jeg fik endda at vide hos dyrehandlen ved mit første hamsterkøb at de sagtens kunne gå sammen og var sociale dyr. De ved sgu ikke altid hvad de har med at gøre